Dziś jest: 06.04.2025
Imieniny: Celestyna, Izoldy
Data dodania: 2024-01-16 11:31

Redakcja

Cztery nowe przystanki w regionie. Setki milionów na rozwój kolei

Cztery nowe przystanki w regionie. Setki milionów na rozwój kolei
Zdjęcie ilustracyjne
Fot. Paweł Michno / Olsztyn.com.pl

Kolej na Warmii i Mazurach zmienia się dla podróżnych. Lepsze skomunikowanie zapewniają m. in. cztery nowe przystanki. Ponadto, po dłuższej przerwie, pociągi wróciły na trasę z Olsztyna w kierunku Braniewa i Ostrołęki. 

reklama

Koleją na północ regionu

Podróżni z Braniewa czy Dobrego Miasta znowu mogą dojechać do stolicy regionu pociągiem. Dostęp do kolei zwiększył się dzięki budowie nowego przystanku Nowy Dwór koło Ornety. Podróżni wygodniej wsiadają do pociągów z przebudowanych peronów w Olsztynie Gutkowie, Dobrym Mieście, Bukwałdzie, Cerkiewniku, Swobodnej, Bzowcu, Rogiedlach, Lubominie i Henrykowie. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się przygotowano wygodne pochylnie. Zamontowano ławki, wiaty, gabloty informacyjne oraz oświetlenie. Prace o wartości ponad 222 mln zł netto w ramach projektu pn. "Prace na liniach kolejowych nr 220 i 221 na odcinku Olsztyn - Gutkowo - Dobre Miasto" są dofinansowane ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Remont odcinka Dobre Miasto - Braniewo za około 240 mln zł zrealizowany został ze środków budżetowych PLK S.A.

Pociągi pasażerskie wróciły do Wielbarka

Po ponad 20 latach powróciły pociągi pasażerskie na trasę z Ostrołęki do Olsztyna z przesiadką w Chorzeli, ponownie łącząc koleją województwo mazowieckie z warmińsko-mazurskim. Dzięki pracom, remontowym na odcinku linii kolejowej nr 35 Chorzele -  Szymany, podróżni wsiadają do pociągów z naprawionych peronów w Wielbarku i Jesionowcu. Kontynuowane są prace przy zabudowie nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na stacji Wielbark, co pozwoli sterować nimi z LCS Szczytno. Zwiększy to przepustowość wyremontowanego odcinka linii i pozwoli na podniesienie prędkości pociągów do 80 km/h. Zakończenie prac planowane jest w styczniu br. Wartość wszystkich robót wynosi ponad 45 mln zł netto ze środków budżetowych PLK S.A.

Stacje Olsztyn Główny i Ełk zachęcą do wyboru kolei

Podróżni korzystają z przebudowanych peronów 3 i 4 na modernizowanej stacji Olsztyn Główny. Aktualnie wykonawca koncentruje się na budowie peronów nr 1 i 2, układu torowego oraz nowej nastawni. Gotowe są wszystkie segmenty wydłużonego przejścia podziemnego, z którego na perony będą prowadzić windy i schody ruchome. Przejście zostało już połączone z budowanym dworcem. Zadanie o wartości ok. 442 mln zł realizowane jest przy współudziale środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Zakończenie inwestycji planowane jest w maju br.

Dla podróżnych zmienia się również stacja Ełk. Do pociągów można już wsiadać z przebudowanego peronu nr 3. Na stacji kontynuowane są prace związane z przebudową sąsiednich peronów, przejścia podziemnego i układu torowego. Inwestycja o wartości 587 mln zł netto realizowana jest w ramach projektu "Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok - Suwałki - Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok - Ełk". Zakończenie zaplanowano w III kwartale br. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) "Łącząc Europę". 

Efekty programu przystankowego

Realizacja zadań w ramach "Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021- 2025" poprawiła dostęp do kolei w regionie. Nowe przystanki powstały w Nikielkowie i Kolnie, na trasie z Olsztyna do Korsz (linia kolejowa nr 353), oraz w Wietrzychowie na trasie z Olsztyna do Działdowa (linia kolejowa nr 216). Od września 2022 r. podróżni korzystają z przebudowanego, wyższego peronu w Pasłęku. Zmieniły się także perony w Łankiejmach (linia kolejowa nr 353) oraz w Działdowie (linia kolejowa nr 9), dzięki czemu na stacji mogą zatrzymywać się dłuższe pociągi jadące w kierunku Warszawy lub Gdańska. Wartość prac wyniosła ponad 15 mln zł netto.

Źródło: informacja prasowa / Własne

Komentarze (18)

Dodaj swój komentarz

  • Krzych 2024-01-20 00:04:16 130.180.*.*
    Potrzebne jest połączenie z Chorzel przez Przasnysz do Ciechanowa, żeby połączyć Mazury z z Modlinem, Warszawą, Okęciem. Tak, żeby dojechać do Warszawy w ok. 2 h ze Szczytna, Mrągowa, Biskupca, czy innych rejonów WM. Połączenie do Ostrołęki nikomu się nie przyda. Będzie martwe. Szkoda na nie pieniędzy. Prędkość 80 km/h to jakaś kpina. Na takich trasach pociągi powinny jeździć po 160 km/h.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • doc 2024-01-16 19:35:19 83.6.*.*
    Budżet każda głupotę przyjmie bo to papier. Rząd założył wzrost przychodów o 100 mld w warunkach recesji w wielu krajach UE , w tym w największej gospodarce UE czyli Niemczech .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 10
  • Monia 2024-01-16 15:45:45 176.221.*.*
    Tylko w stolicy województwa, na stacji Olsztyn Zachodni, wchodzi się na perony umieszczone na wysokości 2 piętra schodami. Są to schody zabytkowe, XVIII lub XIX wiek. Kiedy doczekamy się wind na perony?????? Były już dwa remonty tego dworca po 89roku, niestety zadecydowano podobnie jak ws. stacji Olsztyn Śródmieście, nieracjonalnie. Dworce są dla podróżnych, mają być wygodne a nie rujnować im zdrowie albo wręcz uniemożliwiać podróż.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 1
    • fer 2024-01-16 18:26:51 31.0.*.*
      Za pseudowindy odpowiada miasto, nie rozumiem jak można zrobić nowy dworzec wykluczając i nie zrobić możliwości dostania się na na perony osobom niepełnosprawnym, a i matki z wózkami mają radochę dżwigając taki wózek w powietrzu bo najazdów też nie ma, bo i tak byłoby za stromo
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 2
  • Tomasz 2024-01-16 11:46:03 145.237.*.*
    Remonty i inwestycje idą pełna parą ale mentalność pracowników PKP nie zmieniła się od lat 70.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 7
  • doc 2024-01-16 11:45:23 83.6.*.*
    Już to widzę , skoro piniendzy ni ma i nie będzie. Polska , żeby dostać pieniądze z KPO ale też funduszy spójności musi uchwalić ustawy regulującymi stan praworządności. Niestety stan praworządności ulega rudej deformacji. Grozi nam kompletny paraliż prawny . Co za tym idzie bieda ,głód i wzrost przestępczości.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 26
    • winIO 2024-01-16 12:05:34 95.149.*.*
      Spoko, jak ekspert prawny który nie dostał się na aplikację wyniesie się z pałacu to i praworządność wróci.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 8
    • Janina Knockout 2024-01-16 12:47:14 84.17.*.*
      Czy wy naprawdę jesteście tacy głupi? Nie chodziło o żadną praworządność. Miller wspominał, że w brukselskich kuluarach mówiono o tym głośno - chodzi o zmianę rządu z eurosceptycznego na przychylny pomysłom UE. Tylko tyle i aż tyle. Tusk wprowadza zamordyzm gorszy niż pisiory, ale Bruksela przymyka na to oko, bo są "swoi", to jak z protestami żółtych kamizelek i płonącej Francji - pamiętacie, żeby Bruksela chociaż raz wspomniała o brutalności francuskiej policji, bezprawnych działaniach rządu? Nie ośmieszajcie się.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 44 20
    • Gość 2024-01-16 12:56:47 2a01:11cf:412:*
      Widzę że farma trolli PiSu nieźle działa. Pięć minut po umieszczeniu wpisu 20 łapek w górę pod komentarzem.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 21
    • Jasiek 2024-01-16 12:57:48 79.191.*.*
      @janina- 8 minut i 25 plusów- widzę że boty ruszyły pełną parą 😁😜
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 6
    • winIO 2024-01-16 13:01:41 2a00:23ee:2670:*
      Chodziło o to żeby kolesie od Kaczyńskiego i Ziobry mogli kraść badać pewnymi że nie spotkają ich za to żadne konsekwencje. To ich jedyne spoiwo.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 7
    • Ol 2024-01-17 09:22:58 88.156.*.*
      Wzrost przestępczości to był u waszej władzy. Co było z Kamilkem, co działo się w Poznaniu, Gdyni. Do tego doprowadził wasz staruszek.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 1
    • Do bydlaka doca 2024-01-22 20:19:39 46.204.*.*
      doc ty zakłamany bydlaku, pieniędzy z KPO nie ma przez twoj PiS który zniszczył praworządność i system sądownictwa . Pośrednio to takie bydlaki złodziejskie jak ty się do tego przyczyniły głosujące na PiS. I ty masz czelność bydlaku jeszcze coś pisać o KPO ? !
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • PAUL MARK 2024-01-16 11:35:13 87.205.*.*
    Rozwój za bandy rudego ??? Czyli kolejny smutny kabaret czarnego humoru.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 21
    • Jojo 2024-01-16 12:40:16 68.235.*.*
      Co ma do tego Tusk? Wszystkie decyzje nt. tych inwestycji zapadały jeszcze za PISU. Tusk będzie je w najlepszym razie hamował. CPK i terminal w Świnoujściu już chcą uwalić bo niemiecki pan kazał
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 10
    • Gość 2024-01-16 12:54:37 2a01:11cf:412:*
      Nikt nie uwali CPK bo za dużo pieniędzy w to już zainwestowano i każdy myślący człowiek wie że jest to potrzebna inwestycja. Trzeba tylko ludziom wysiedlonym godnie zapłacić a nie dawać nieadekwatne rekompensaty
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 4
    • Mazur 2024-01-16 14:24:43 23.134.*.*
      Tusk zapowiadał to jeszcze przed wybormi. Teraz przekazał pieczę nad inwestycją Laskowi - największemu przeciwnikowi CPK, a w TVP już kasują temat. W i9:30 materiały szkalujące inwestycję w oparciu o populistyczne mrzonki. Wczoraj w TVP info na 5 ekspertów 1 za CPK i jeszcze prowądzący mu przerywa w najważniejszym momencie. Chcą to uwalić, to nie podlega dyskusji, już poszedł przykaz.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 4
    • Mmmm 2024-01-17 15:47:01 2a00:f41:cab:*
      Rudy i mafia policyjna narkotykowa
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 4

www.autoczescionline24.pl