Znajomość języków obcych to ważna umiejętność. Znając choć jeden można "dogadać się" z miliardami osób. W większości krajów Unii Europejskiej - także w Polsce - nauka wprowadzona jest od najmłodszych lat szkoły podstawowej. W klasach I-III język obcy nauczany jest dwie godziny tygodniowo. W starszych klasach przeznaczony na niego czas wydłuża się o godzinę. W VII klasie pojawia się drugi język dodatkowy, na którego naukę przeznaczane są dwie lekcje tygodniowo.
Językiem obcym, z którym styczność uczniowie mają najwcześniej, jest angielski. W XX wieku stał się on "lingua franca" (środkiem komunikacji używanym przez różne grupy ludzi) nie tylko świata zachodniego, ale także takich krajów jak Indie, Chiny, oraz - w pewnym stopniu - Japonia. Według badań serwisu Statista, na świecie językiem angielskim posługuje się ok. 1,5 miliarda osób.
Nie powinno więc dziwić, że prawie wszyscy (97,9%) z 14,8 tysięcy uczniów olsztyńskich podstawówek zaczynają swoją "przygodę" z językami obcymi właśnie od angielskiego. Na podobnym poziomie jest stopień nauki języka wysp brytyjskich w liceach ogólnokształcących (97,7%), technikach (100%) oraz szkołach artystycznych (100%). Wprowadzenie nauki tej właśnie mowy od pierwszych lat nauki ma pomóc w kontaktach zagranicznych.
* * *
Sprawdź ofertę British School - szkolenia językowe dla firm w Warszawa
* * *
Według danych GUS w 2019 roku niecałe 30% Polaków potrafiło porozumieć się z obcokrajowcem w języku angielskim. Według sondażu TNS Polska sprzed kilku lat aż 57% znało ten język obcy w stopniu podstawowym. Liczba ta wzrasta coraz bardziej - zwłaszcza wśród młodego pokolenia. Zaliczenie podstawowego egzaminu maturalnego z angielskiego równa się znajomości tego języka w stopniu średniozaawansowanym.
Od VII klasy szkoły podstawowej uczniom do planu lekcji "dochodzi" drugi język. W 2021 w olsztyńskich podstawówkach siódmoklasiści mieli cztery opcje do wyboru. Najpopularniejszą z nich był niemiecki, którego lekcje pobierało w ubiegłym roku aż 31% uczniów szkół podstawowych. Na drugim miejscu znalazł się... hiszpański z wynikiem 4,5%. Ostatnie miejsca zajmują ex aequo francuski i rosyjski, których uczyło się po 0,2% uczniów.
Sytuacja wygląda inaczej w przypadku liceów, gdzie do wyboru jest pięć języków. Oczywiście najpopularniejszym pozostaje niemiecki, którego lekcje pobierała blisko połowa z prawie 6 tys. uczniów. Na drugim miejscu znajdował się francuski (17,8%), a trzecim - hiszpański (12,7%). Popularnością cieszył się także język rosyjski, którego uczy się 9,4% licealistów. Na ostatnim miejscu znalazł się włoski, którego lekcje pobierało aż 5% uczniów.
Oferty języków obcych w technikach nie można uznać za "ubogą". Mimo tego poza angielskim dominuje tam niemiecki, na lekcje którego uczęszczało w ubiegłym roku 84,4% z ponad 4,7 tysięcy uczniów olsztyńskich techników. Na drugim miejscu znalazł się hiszpański, który zainteresował 4,2% przyszłych techników. Popularnością nie cieszą się za to francuski i rosyjski, na lekcje których uczęszczało odpowiednio 0,9 i 0,4% uczniów tego typu szkół.
Komentarze (3)
Dodaj swój komentarz