W lutym br. przewodnicząca Komisji Europejskiej, Ursula von der Leyen, ogłosiła w Warszawie, że pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy dla Polski zostaną odblokowane. Mowa była o około 600 mld zł. „To jest naprawdę góra pieniędzy, które dobrze wykorzystamy, żeby rozładować to wszystko, co budzi dzisiaj takie napięcie i niepokoje” – zapowiadał premier Donald Tusk.
Okazuje się jednak, że dystrybucja środków w ramach KPO nie idzie tak sprawnie, jak sprawnie wygłaszane były kilka miesięcy temu zapowiedzi. Przekonują się o tym władze Olsztyna, które za pomocą unijnych funduszy chciały sfinansować zakup sześciu nowych tramwajów. Przypomnijmy, że przetarg wygrała firma Saatz Sp. z o.o., oferując wykonanie zadania za 110 687 700 zł [Olsztyn zdecydował. Miliony na nowe tramwaje od Saatza].
Nabór wniosków o pozyskanie środków z KPO na zakup taboru tramwajowego ruszył w czerwcu br. i trwał do końca lipca. Wciąż nie ma jednak listy beneficjentów. Ta ma pojawić się 20 grudnia, ale olsztyński ratusz zdecydował, że dłużej czekał nie będzie i zrezygnował z zakupu tramwajów.
- Taka decyzja jest konieczna, aby chronić interesy naszego miasta i mieszkańców. Kilkukrotnie w ostatnich miesiącach kontaktowaliśmy się z Ministerstwem Infrastruktury oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wskazywaliśmy w korespondencji zagrożenia, jakie mogą wiązać się z kolejnym przesuwaniem terminów rozstrzygnięcia konkursu – przekazał mediom Patryk Pulikowski, rzecznik prasowy olsztyńskiego magistratu.
Teoretycznie ratusz miał zielone światło, aby zaczekać do 20 grudnia. Mimo, że związanie ofertą z firmą Saatz minęło 10 grudnia, spółka sama zgłosiła się do miasta, że w dalszym ciągu jest chętna podtrzymać ważność oferty.
Nowych tramwajów jednak w najbliższym czasie nie będzie. Pasażerom pozostanie korzystać z 15 składów polskiego Solarisa Tramino oraz 12 pojazdów tureckiej firmy Durmazlar (model Panorama).
Władze Olsztyna zapowiadają natomiast, że skupią się na realizacji innych kosztownych projektów. Chodzi m.in. o budowę ulicy Nowobałtyckiej oraz tunelu między ul. Zientary-Malewskiej a strefą przemysłową.
Komentarze (34)
Dodaj swój komentarz