Black Friday, czyli po polsku Czarny Piątek, to dzień wielkich wyprzedaży, które rozpoczynają sezon świąteczny. W USA to już tradycja, ale od kilku lat także w Polsce sklepy przygotowują na ten dzień specjalne oferty, a klienci szturmują sklepy – również internetowe.
Dziś w olsztyńskich centrach handlowych należy więc spodziewać się wyjątkowych tłumów, kolejek i trudności ze znalezieniem miejsca parkingowego. Jak donoszą pogranicznicy, po ilości aut na kierunku wjazdowym do Polski można przypuszczać, że na Black Friday jedzie do nas także wielu Rosjan.
Black Friday to okazja, by kupić wypatrzone wcześniej produkty w znacznie niższej cenie. Warto jednak do zakupów podejść z rozsądkiem, by nie okazało się, że w zakupowym szale wydaliśmy więcej niż zakładaliśmy, a zakupione towary wcale nie są nam potrzebne. Warto również mieć świadomość cen, sprawdzać, czy obniżka ceny produktu jest faktyczna, czy też cena tuż przed wyprzedażą nie została podniesiona, tylko po to by na dzień wyprzedaży powrócić do swojej pierwotnej wersji, ale pod hasłem obniżki.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina również o naszych prawach konsumenta, które w czarny piątek obowiązują tak samo jak na co dzień. Nie dajmy sobie wmówić, że nie mamy prawa wymiany wadliwego towaru, tylko dlatego, że został kupiony na wyprzedaży. Sprawdzajmy też, że czy cena przy kasie jest taka sama jak na półce, z której braliśmy towar.
Przypominamy podstawowe prawa konsumenta:
1. Reklamacje
- Kupujący ma prawo złożyć reklamację w ciągu dwóch lat od daty zakupu. Jeśli towar jest wadliwy, sprzedawca musi go naprawić, wymienić, obniżyć cenę albo zwrócić pieniądze.
2. Zwrot w sklepie internetowym
A co jeśli buty okazały się za małe albo po prostu się rozmyśliłeś? Jeśli kupiłeś rzecz przez internet, masz 14 dni na jej odesłanie. Nie musisz podawać powodu, a sprzedawca ma obowiązek zwrócić pieniądze.
3. Zwrot w sklepie tradycyjnym
Trudniej może być z oddaniem nietrafionych zakupów w zwykłych sklepach. Tu wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. Najlepiej zapytaj o taką możliwość i jej zasady przy zakupie. Musisz się dostosować do warunków sprzedającego, może np. zażądać oryginalnego opakowania, a pieniądze zwracać wyłącznie na kartę podarunkową.
4. Zakupy w sklepie zagranicznym
Pamiętaj, prawa konsumenta są jednakowe w całej Unii Europejskiej. Jeśli więc zrobiłeś zakupy w zagranicznym sklepie, także możesz reklamować wadliwy towar czy odesłać produkt nabyty w sklepie internetowym.
5. Czy okazja naprawdę jest okazją
Zdarza się, że na wystawie kuszą wielkie cyfry „70%”, ale taką zniżką objęte są tylko nieliczne towary. Sprawdź, ile dana rzecz kosztowała wcześniej. Uważaj na gratisy oraz zestawy – bywają droższe niż produkty kupowane oddzielnie.
6. Drożej przy kasie
Bądź czujny. Czasami kasjer żąda wyższej ceny, niż widnieje na metce czy półce. W takiej sytuacji masz prawo kupić rzecz po niższej cenie!
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz