Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2016-12-13 12:09
Ostatnia aktualizacja 2016-12-14 13:53

Iwona Starczewska

''Błędy i zaniedbania przy inwestycjach drogowych''. Oczekują odejścia wiceszefa drogowców

Działająca w Olsztynie Obywatelska Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wystąpiła do prezydenta miasta o odsunięcie Zbigniewa Gustka, zastępcy dyrektora ZDZiT ds. technicznych, od podejmowania decyzji w sprawach związanych z inwestycjami drogowymi. Powód? Liczne zaniedbania i błędne decyzje.

reklama

Przypomnijmy, ORBRD to grupa mieszkańców Olsztyna, która działa jako organ dbający o to, by postanowienia miejskiej komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego były zgodne z faktycznymi oczekiwaniami mieszkańców miasta. Działacze tej jednostki regularnie biorą udział w posiedzeniach miejskiej Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz naradach dotyczących organizacji ruchu w Olsztynie.

Działający w radzie mieszkańcy wystąpili właśnie do prezydenta Piotra Grzymowicza z wnioskiem o odsunięcie ze stanowiska, wieloletniego pracownika Zarządu Dróg Zieleni i Transportu (wcześniej MZDiZ – red.) Zbigniewa Gustka, który piastuje stanowisko zastępcy szefa drogowców ds. technicznych.

- W ostatnim czasie mieliśmy do czynienia z dwoma wyjątkowo wyrazistymi przykładami, kiedy samowolne działanie ZDZiT przynosi negatywne skutki w postaci prowadzenia prac nad dokumentacjami zawierającymi według naszej wiedzy zasadnicze błędy – tłumaczą działacze ORBRD.

Członkowie rady wskazują dwa przykłady takich niepokojących działań: remont ulicy Jagiellońskiej i ulicy Pstrowskiego.

- Naszym zdaniem, Komisja BRD powinna mieć możliwość opiniowania wszystkich etapów powstającej dokumentacji. Dzięki temu unika się, niejednokrotnej już sytuacji, gdy Komisja zapoznaje się z projektem dopiero na etapie tymczasowej organizacji ruchu sporządzanej na potrzeby prowadzenia prac budowlanych. Nasza praktyka udziału w posiedzeniach Komisji wskazuje, że jest to zdecydowanie zbyt późny etap na wprowadzanie ewentualnych korekt do projektu budowlanego, ponieważ byłyby zbyt kosztowne lub wręcz niemożliwe z uwagi na uzyskane już pozwolenia i uzgodnienia. W przypadku ul. Jagiellońskiej nasz niepokój dodatkowo potęgowało opiniowanie przez Komisję projektu połączenia sklepu planowanego na skrzyżowaniu ul. Poprzecznej z ul. Jagiellońską. Przedstawiony projekt nie otrzymał pozytywnej opinii Komisji, w czym mieli swój udział niemal wszyscy jej członkowie. Nie zakłóciło to jednak dalszego procedowania ZDZiT nad tym wadliwym projektem. Dzięki interwencji Pana Prezydenta 7 lipca odbyło się spotkanie, na którym członkowie Komisji zapoznali się z projektem remontu ul. Jagiellońskiej i zgłosili szereg uwag. Późniejsza wersja projektu nie trafiła już pod obrady Komisji, a z dostępnych materiałów wynika, że część wniosków nie została uwzględniona bez podania uzasadnienia takiej decyzji – tłumaczy ORBRD.

Rada wskazuje również na podobny schemat działania w przypadku remontu ulicy Pstrowskiego.

- Przy podobnym braku jasnych procedur odbywają się prace nad projektem remontu ul. Pstrowskiego. Także w tym przypadku wystąpiliśmy o przedstawienie Komisji BRD projektu przebudowy. W dniu 22 listopada na posiedzeniu Komisji przedstawiony został projekt docelowej organizacji ruchu, a więc ponownie Komisja otrzymała (i to dopiero na specjalnie złożony wniosek) dokumentację na tak późnym etapie, że niemożliwe jest wprowadzenie niemal żadnych zmian. Jednocześnie, Komisja niejednokrotnie została wprowadzona w błąd przez stwierdzenie, że planowany remont może dotyczyć wyłącznie wymiany nawierzchni. Tymczasem w obu projektach znajdują się elementy wykraczające poza stan obecny opisywanych odcinków ulic, co pokazuje wybiórcze traktowanie postulatów zgłaszanych przez poszczególne jednostki – wyjaśniają członkowie rady.

Zdaniem mieszkańców działających w ORBRD, powyższe przykłady wskazują na samowolkę drogowców w kształtowaniu układu drogowego miasta.

- Projekty są zatwierdzane bez opinii Komisji BRD lub są w istotnej sprzeczności z uwagami zgłaszanymi przez jej członków. Dzieje się tak przy braku jakiegokolwiek merytorycznego uzasadnienia ze strony zastępcy dyrektora ZDZiT - opisuje Jędrzej Kołakowski z ORBRD. - Naszym zdaniem taki stan rzeczy nie może być kontynuowany, dlatego zdecydowaliśmy się skierować ten wniosek do Prezydenta Miasta.

We wniosku członkowie rady proszą o odsunięcie Zbigniewa Gustka od podejmowania decyzji w sprawach związanych z inwestycjami drogowymi. W piśmie skierowanym do prezydenta, rada załącza odpowiedź Zbigniewa Gustka, którą obywatelska rada otrzymała po jednej ze swoich interwencji. (Odpowiedź tutaj->

- Zwracamy uwagę Pana Prezydenta na język, którym posługuje się w swoich wypowiedziach inżynier Gustek: „zaoranie zespołu ORBRD”, „spektakularna porażka”, „samobójcza polityka komunikacyjna”, „starcie”, „konfrontacja”. Według naszej oceny, powyższe sformułowania świadczą o braku profesjonalizmu osoby zajmującej tak eksponowane stanowisko, a także o wrogim i lekceważącym stosunku do inicjatyw podejmowanych przez mieszkańców – komentują członkowie ORBRD.

Źródło: ORBRD/własne

Komentarze (16)

Dodaj swój komentarz

  • pan jan 2016-12-15 00:47:31 188.146.*.*
    uff wreszcie ,niech idzie precz i nie wraca
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • the end 2016-12-14 11:14:57 37.8.*.*
    Olsztynowi należy się już odejście tego urzędnika. Pismo przez niego napisane pokazuje, że sprowadza układ drogowy do tak prostych rzeczy jak kilka ułatwień dla rowerzystów. Zatem widać, że teraz szuka kozłów ofiarnych dla swoich niezliczonych już błędnych decyzji, a najlepszym rozwiązaniem wydaje mu się wskazanie rowerzystów. Ha ha, co za tupet i udowodnienie własnej słabości. Oby Prezydent go już odesłał, a postarał się o prawdziwego fachowca, żeby posprzątał po szanownym inżynierze.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • cuś 2016-12-14 11:01:28 217.99.*.*
    a MOŻE wreszcie ... do pudła ?????
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • kończ waść! 2016-12-14 00:39:29 88.156.*.*
    Przepraszam, ale ja jako szef odebrałbym list w takim tonie swojego dyrektora jako jawną niesubordynację a wręcz sabotaż! Przecież to Gustek od 20 lat odpowiada za wszystko (wcześniej w duecie z panem pisarzem i niech tak zostanie, bo pisanie książek mu idzie o niebo lepiej) co się dzieje w tym mieście. Gustek = się światła, pozywanie mieszkańców do sądu!, chamstwo i buta na spotkaniach?). Mi się wydaje, że Gustek to taki Grinch co idą świeta to mu gorzej i musiał sobie "ulżyć".
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • Buahaha 2016-12-13 16:42:43 178.235.*.*
    Ostatni akapit listu "testamentu" jakby pisał o sobie...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 0
  • motorniczy 2016-12-13 14:33:37 176.221.*.*
    Dobrze, że chociaż tutaj normalni. W innych mediach sporo komentarzy popierających Gustka, a to przecież on zatwierdzał projekty tramwajowe, to on wszystkie wytyczne dawał, to on naćpał tych sygnalizacji, to on dobre i sprawdzone rozwiązania okrasił swoimi wynalazkami!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 0
  • gustaw 2016-12-13 14:13:45 178.235.*.*
    TOTALNA KOMPROMITACJA TEGO GOŚCIA. KOLEJNA JUŻ ZRESZTĄ. WNIOSEK OBRD JAK NAJBARDZIEJ SŁUSZNY. PREZYDENCIE - GUSTEK PANU SZKODZI!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 1
  • Johan 2016-12-13 13:14:51 178.235.*.*
    Rowerzyści to mniej niż 5% poruszających się po mieście? Panie Gustek jak Pan nie dowidzi to niech Pan chociaż przestanie być śmieszny
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 2
  • Zatorzanka 2016-12-13 13:02:36 178.235.*.*
    Pamiętam jak Pan Gustek twierdził, że przebudowa ronda na Zatorzu zapewni większe bezpieczeństwo. Od tego czasu zdarzyło się tam więcej wypadków niż przed przebudową.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 0
  • kombolot 2016-12-13 13:00:11 178.235.*.*
    Brawo OBRD. Mądra i słuszna decyzja. Szkód wyrządzonych przez tego pana nie da się zliczyć, źle odebranych robót nie sposób już ustalić ale jak najszybsze jego odejście usprawni całość zarządzania ruchem w mieście.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 0
  • no 2016-12-13 12:44:34 88.156.*.*
    Następny odłam ORMOWCÓW.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 9
  • Marian Paździoch 2016-12-13 10:20:51 82.139.*.*
    No to może znajdzie się winny bezmyślnej decyzji o zastosowaniu krawężników o ostrych krawędziach na nowych i remontowanych ulicach.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 0

www.autoczescionline24.pl