Dziś jest: 16.04.2025
Imieniny: Bernardety, Cecylii
Data dodania: 2025-04-14 18:44

Redakcja

Blisko 46 proc. Polaków będzie oszczędzać na świątecznych wydatkach. Głównie na alkoholu

Blisko 46 proc. Polaków będzie oszczędzać na świątecznych wydatkach. Głównie na alkoholu
Zdjęcie ilustracyjne
Fot. Pixabay

Z najnowszego badania rynku wynika, że w tym roku prawie 46% Polaków zamierza ciąć wielkanocne wydatki względem zeszłorocznych. W ub.r. więcej osób planowało ograniczać świąteczne koszty w stosunku do 2022 roku – blisko 53%. Jednak eksperci nadal widzą problem i dodają, że rynek konsumpcji notuje spadki. Obecnie tylko niespełna 35% rodaków nie chce zaciskać pasa. Pozostali konsumenci są niezdecydowani albo jeszcze nie wiedzą, co zrobią. I mogą ostatecznie wybrać ograniczenia. Osoby, które już oszczędniej podchodzą do zakupów, tną wydatki na alkohol – niecałe 39%, na wszystko po trochu – ponad 38%, na ozdoby lub gadżety wielkanocne – przeszło 34%, a także na art. spożywcze – niemal 34%.

reklama

Są powody do oszczędzania

Według raportu pt. „Świąteczne wydatki Polaków. Wielkanoc 2025”, współautorstwa Shopfully, 45,8% Polaków planuje zmniejszyć swoje wielkanocne koszty względem zeszłorocznych.

– To się dzieje, jakby wbrew obiektywnej sytuacji na rynku, bo przecież dochody Polaków rosną. Dotyczy to większej części konsumentów, ale jednak nie wszystkich.Poza tym handel, w widocznej wojnie cenowej gigantów, dostosowuje się do skromniej żyjącej części społeczeństwa. Efekt tego zjawiska jest wzmacniany przez obniżki cen w innych formatach niż dyskont – komentuje dr Maria Andrzej Faliński, były wieloletni dyrektor generalny POHID-u.

Jak stwierdza Robert Biegaj, ekspert rynku retailowego z Shopfully, powyższy wynik świadczy o tym, że wśród konsumentów wciąż panuje spora niepewność.

– Polacy widzą, że ceny, szczególnie żywności, cały czas rosną. Potwierdzają to też dane z rynku, np. publikowane przez GUS czy UCE Research i Uniwersytet WSB Merito. I to w zasadzie skłania rodaków do zachowania ostrożności. Liczyłem na to, że w tym roku takich osób będzie mniej, tj. w granicach 35%. Jednak jest nieco inaczej – mówi Biegaj.

W identycznym, zeszłorocznym badaniu blisko 53% konsumentów deklarowało, iż ograniczy wielkanocne wydatki względem 2022 roku. Zatem nastąpił spadek rdr. o 7,2 p.p.

– Po tych danych widzimy, że sytuacja się poprawiła. Warto też dodać, że w czasie wysokiej inflacji Polacy byli mocno zmęczeni zaciskaniem pasa, szczególnie przed świętami. Teraz poluzowali tego typu wydatki. Tylko wciąż co drugi Polak mimo wszystko na czymś chce oszczędzać. I to pokazuje, że nadal mamy tutaj problem – podkreśla ekspert z Shopfully.

W jego opinii, Polacy oszczędzają nie tylko z przyzwyczajenia nabytego w czasie pandemii oraz wysokiej inflacji, ale także w dużej mierze z powodu aktualnej sytuacji finansowej.

– Do tego konsumenci mają przekonanie, że ceny przed samymi świętami mogą dalej iść w górę. Zresztą taki scenariusz już jest realizowany w sklepach. W marcu i na początku kwietnia produkty w sieciach handlowych znowu dynamicznie zdrożały i do Wielkanocy podwyżki na pewno nie wyhamują – dodaje Robert Biegaj.

Z raportu wynika też, że 34,9% rodaków nie zamierza ograniczać wielkanocnych wydatków względem ubiegłorocznych. Z kolei 9,8% konsumentów jeszcze nie wie, jak zarządzi swoim wielkanocnym budżetem. Natomiast 9,5% Polaków nie potrafi się określić w tej kwestii.

– Zamożniejsza część społeczeństwa wolniej redukuje swoje wydatki, co nie oznacza, że w ogóle tego nie robi. Rynek konsumpcji notuje spadki. Natomiast w przypadku osób dobrze sytuowanych ograniczenia raczej nie dotyczą żywności na świąteczny stół, tylko np. dóbr luksusowych – analizuje dr Faliński.

Mniej alkoholu i rozrywki

Uczestnicy badania wskazali również, w których obszarach zamierzają głównie zmniejszyć swoje wydatki. 38,8% badanych podało napoje alkoholowe. Warto przypomnieć, że w ub.r. najczęściej były wymieniane art. spożywcze.

– Obecnie Polacy przeważnie wskazują alkohol, co mnie w ogóle nie dziwi. Nie jest to produkt pierwszej potrzeby, choć w naszej kulturze ma bliski związek ze świętami. Natomiast społeczeństwo jest coraz lepiej wyedukowane na temat skutków spożywania alkoholu i zaczyna go ograniczać. Do tego dochodzi wzrost cen napojów procentowych – zauważa Biegaj.

Natomiast dr Maria Andrzej Faliński zwraca uwagę na to, że zadziałały zmiany opodatkowania. Oprócz tego osłabła działalność promocyjna. Zaostrzono warunki i praktykę kontroli. Konsekwentnie jest też realizowana polityka i edukacja antyalkoholowa ze strony mediów i władz państwowych oraz samorządów.

– Nie bez wpływu pozostało również przechylanie się rynku ku zakupom wyższym jakościowo. Dotyczy to droższych alkoholi, co odbiło się na liczbie nabywanych trunków. Spadała też ilość kupowanego piwa – wylicza ekspert.

Dalej w zestawieniu jest chęć oszczędzania na wszystkim po trochu – 38,4%, na ozdobach lub gadżetach świątecznych – 34,1%, na art. spożywczych – 33,6%, a także na prezentach dla rodziny – 27,1%.

– Ceny art. spożywczych cały czas mocno rosną, poważnie drenując portfele Polaków. I naturalną rzeczą byłoby na nich oszczędzać. Jednak, jak pokazuje badanie, konsumenci wolą ograniczać co innego niż żywność. Mówiąc zupełnie wprost, chcą dobrze zjeść w te święta – wyjaśnia ekspert z Shopfully.

Na końcu zestawienia znajduje się oszczędzanie na rzeczach nieujętych w ankiecie – 1,7%. Z kolei 3% badanych nie wie, na czym dokładnie zamierza przyoszczędzić. Sporo, bo aż 17,4%, respondentów planuje ograniczyć świąteczne wyjścia (m.in. do restauracji, kawiarni, kina czy teatru).

Robert Biegaj zaznacza, że ten ostatni wynik pokazuje nie tylko zmianę modelu spędzania wolnego czasu w święta, ale też przeniesienie oszczędności do obszaru rozrywki. Z kolei dr Faliński dodaje, że taki stan ducha jest typowy dla ludzi niezamożnych lub przeżywających jakieś kłopoty, np. chorobę.

Źródło: Monday News, własne

Komentarze (10)

Dodaj swój komentarz

  • Nie dla Bonżura 2025-04-15 17:08:14 31.60.*.*
    Ponad dwa miesiące po otwarciu dworca głównego w Olsztynie, lokale usługowe nadal pozostają nieczynne. To jest obraz dzisiejszej Polski pod rządami Tuska. To może i lepiej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 8
  • Głosowałeś to masz 2025-04-15 12:07:36 31.60.*.*
    "Te 100 dni, te 100 konkretów doprowadzą do tego, że ludzie w Polsce będą mieli więcej w kieszeni, będzie taniej w polskich sklepach i będzie lepiej w każdym polskim domu." - Donald Tusk, Tarnów, 9.09.2023
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 8
  • Świąteczne Życzenia 2025-04-15 12:06:50 31.60.*.*
    Donald Tusk: (czerwiec 2022) Jak dojdę do władzy, paliwo będzie kosztować 5,19 zł. (kwiecień 2024): Ja nie biorę odpowiedzialności za ceny benzyny, to nie jest decyzja premiera.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 8
  • zniesmaczony 2025-04-15 08:11:47 80.55.*.*
    co to za święta bez alkoholu?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 8
  • @@@@@@ 2025-04-15 06:19:48 5.173.*.*
    Żywność droga a leki jak poszły w górę uśmiechnięta Polska
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 6
  • .PAUL MARK. 2025-04-14 23:04:11 93.159.*.*
    A SBek Trzaskowski znowu stchórzył i uciekł z debaty prezydenckiej w Republice. Zapewne z powodu pytania ??? Ile jest płci ? Wybory przecież nie są PO to by zadawać takie pytania co ten wybitny mózgowiec już Polakom oznajmił wcześniej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 30
  • Janusz Pisiewicz 2025-04-14 21:36:51 95.160.*.*
    Co zrobić by zaoszczędzić na dentistę? Może przestać jeść?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 2
  • [email protected] 2025-04-14 20:52:53 93.159.*.*
    Moje serdeczne i szczere wyrazy współczucia dla oszukanych socjalnie i POlitycznie wyborców KOalicji nienawiści i rażącej niekompetencji w wszystkich dosłownie aspektach od gospodarki PO więźniów POlitycznych. I mimo tych niewesołych zdarzeń wszystkim życzę wesołych i radosnych świąt wielkiej nocy. Bo PO upadku lub burzy zawsze wychodzi słońce i ozdrowienie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 31
  • emerytka 2025-04-14 19:04:38 88.156.*.*
    Ograniczę zakup do minimum. Zrobię je tak jak na weekend. Inaczej się nie da.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 31

www.autoczescionline24.pl