Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2019-05-15 09:40

Monika Smolik

Brak biletomatu na przystanku, w tramwaju nie działa. Co zrobić podczas kontroli?

Brak biletomatu na przystanku, w tramwaju nie działa. Co zrobić podczas kontroli?
Zepsuty biletomat w tramwaju
Fot. Czytelnik Olsztyn.com.pl

Do naszej redakcji zadzwonił oburzony czytelnik, który opisał nam sytuację, jaka go spotkała w tramwaju. Chciał kupić bilet, ale na przystanku nie było biletomatu, a w tramwaju nie działał, o czym motorniczy doskonale wiedział. Kilka przystanków dalej była kontrola. Co zrobić w takiej sytuacji? Czy pasażer będzie musiał płacić mandat?

reklama

Do naszej redakcji zadzwonił czytelnik, którego spotkała nieprzyjemna sytuacja związana z komunikacją miejską. Jak wyjaśnił, na co dzień jeździ samochodem, ale akurat tego dnia musiał skorzystać z tramwaju. Na przystanku chciał kupić bilet i wtedy zaczął się problem.

- Traf chciał, że akurat na tym przystanku nie było biletomatu. Pomyślałem więc, że kupię bilet w tramwaju. Okazało się, że tam maszyna była zepsuta. Poszedłem do kierowcy, a on mi odpowiedział, że wie, że jest awaria. A w każdym tramwaju jest informacja o tym, że motorniczy nie prowadzi sprzedaży biletów. Kilka przystanków dalej miałem kontrolę biletów. W podobnej sytuacji znalazły się dwie inne osoby. Co w takiej sytuacji mogę zrobić? - pyta nasz czytelnik.

Postanowiliśmy to sprawdzić.

- W pojazdach komunikacji miejskiej, w których zamontowane są biletomaty obsługujące transakcje wyłącznie bezgotówkowe, kierowca nie ma obowiązku sprzedaży biletów – potwierdza nam Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu.

Historię naszego czytelnika również przedstawiliśmy rzecznikowi. Okazuje się, że wina leży po... stronie pasażera.

- Odnosząc się do opisanej sytuacji, przypominam że orzecznictwa sądowe potwierdzają, że pasażer powinien dołożyć należytej staranności w celu uiszczenia opłaty za przejazd. Niektóre orzeczenia sądów wskazują wręcz, że w przypadku, gdy pasażer nie może nabyć biletu w pojeździe powinien przerwać podróż na najbliższym przystanku i tam nabyć bilet, by móc kontynuować podróż i prawidłowo wykonywać umowę przewozu. W przypadku kontroli w odniesieniu do powyższej sytuacji - pasażer ma prawo się odwołać – każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie – tłumaczy Michał Koronowski.

Koronowski dodaje, że pasażer może również zakupić bilet za pomocą telefonu lub Olsztyńskiej Karty Miejskiej.

- ZDZIT uruchomił dla pasażerów inne możliwości zakupu biletu, np. poprzez aplikacje na telefon jak: moBilet, mPay, Skycash. Pasażerowie otrzymali także możliwość skorzystania z Olsztyńskiej Karty Miejskiej i nie chodzi tu tylko o „bilet miesięczny", ale także używanie OKM jako elektronicznej portmonetki, którą wcześniej można doładować. Takie kasowanie elektronicznego biletu, to najlepsza opcja dla osób rzadko korzystających z komunikacji miejskiej. Zaletą tych form jest brak biletu papierowego, a pasażer nie jest narażony na dyskomfort spowodowany, jak w tym przypadku, chwilową awarią biletomatu – wyjaśnia rzecznik ZDZiT.

Regulamin kontroli biletów określa dokładnie, jaką kwotę zapłacimy za przejazd bez ważnego biletu.

Wysokość opłaty dodatkowej w Olsztynie za przejazd bez biletu wynosi:

- 50,00zł plus opłata za przejazd w przypadku uiszczenia w ciągu 7 dni od jej nałożenia,

- 300,00zł plus opłata za przejazd w przypadku uiszczenia jej po upływie 7 dni od jej nałożenia

- czytamy w dokumencie.

Komentarze (21)

Dodaj swój komentarz

  • Emil 2023-06-27 08:16:56 31.0.*.*
    Ja napiszę to tak, chyba wszyscy zapomnieli że jest coś takiego jak mózg kiedy to ustalali. Jak można kogoś karać za swoje błędy?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Kierowca Solarisa 2019-05-16 13:04:21 185.103.*.*
    Wsiada gość do tramwaju i kasuje bilet... 1, 2 , 3 ... itd. Obserwuje to inny pasażer i pyta : Po co pan kasuje tyle biletów ? Ten odpowiada: Jak zgubie 1 bilet , to w razie kontroli mam drugi , jak zgubię drugi, to mam trzeci itd... A jak zgubi pan wszystkie ? TO MAM JESZCZE MIESIĘCZNY !!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 0
  • POKRZYWDZONY 2019-05-16 10:40:42 213.73.*.*
    Inny przykład: kasujesz bilet 30-minutowy bo z rokładu wynika że do przystanku docelowego autobus dojeżdża w 29 minut. Okazuje się, że autobus jedzie dłużej (bo korki, bo pasażerowie wysiadali wolno itp itd) I co gdy wsiądzie kontrola? OCZYWIŚCIE PŁACISZ MANDAT, CHOĆ TO NIE TWOJA WINA. Sprawdzone na własnej skórze. Podstawa prawna? Regulamin MPK. Rozkład jazdy "jest orientacyjny". Śmiech na sali. Przewoźnik nie wywiązał się z umowy a klient mimo to płaci karę. TYLKO W OLSZTYNIE BO W POLSCE SĄ LUDZIE KTÓRZY POSZLI Z TAKIMI ZAPISAMI REGULAMINU DO SĄDU I WYGRALI!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 0
  • Altek 2019-05-15 21:20:00 31.0.*.*
    A czy Pan rzecznik Zdzit usprawiedliwi spóźnienia do prac, szkół, zatrzyma pkp czy pks? Nie zawsze każdy ma czas wysiąść. Wina po stronie pasażera? Najlepiej zwalić winę na kogoś dzięki komu to funkcjonuje. Dobrze, że jeżdżę rzadko.. Trzeba robić chyba zdjęcia zepsuty biletomatom i wysyłać zdjęcia do Zdzit oraz do ratusza niech Prezydent wie i wyciągnie wnioski
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 2
  • Kudo 2019-05-15 19:21:01 188.146.*.*
    Proste nie korzystać z śmieciowego transportu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 5
  • zit 2019-05-15 15:34:08 83.5.*.*
    Nie każdy ma telefon z internetem pozwalający na zakupy biletów elektronicznych.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 34 2
  • maxfactor 2019-05-15 15:21:14 88.156.*.*
    Niestety biletomaty są niesprawne lub częściowo niesprawne na potęgę. Niedawno jechałem tramwajem (okolice Dworca gł) i z 3 biletomatów tylko jeden działał prawidłowo. Idea tych bankomatów jest doskonała tylko ze trzeba jeszcze o nie dbać. Zabawne ale Grzymowiczowi i jego współpracownikom "szerzącym" ideę tramwajową powinno właśnie zależeć na tym aby system działał perfekcyjnie gdyż przekonałoby to ludzi do jego korzystania...niestety jest DOKŁADNIE odwrotnie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 2
  • Ryszard Ochódzki 2019-05-15 12:14:56 83.6.*.*
    Miałem analogiczne doświadczenie z parkometram, ALE tam operator rozstrzygnął to zaskakująco pozytywnie! Nie mogłem wykupić czasu w parkometrze, ponieważ był niesprawny. Spieszyłem się na spotkanie. Zadzwoniłem na numer telefonu podany na automacie i poinformowałem o zaistniałej sytuacji. Operator poprosił mnie o nr rejestracyjny mojego samochodu i poinformował, że mogę być spokojny i że już wysyła serwisanta. Jak wróciłem do samochodu po spotkaniu to parkometr działał, a ja miałem za wycieraczką tymczasowy bilet parkingowy, dzięki któremu nie otrzymałem mandatu za brak opłaty za parkowanie. Można? Można! Sytuacja miała miejsce w Olsztynie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 1
  • Bratek 2019-05-15 12:03:55 46.170.*.*
    Wina leży po stronie pasażera - i słusznie. Biletomaty są już od jakiegoś czasu, więc każdy powinien wiedzieć, że czasami nie działają i może się zdarzyć, że nie kupimy biletu na przystanku/w autobusie. Kierowcy też mogą się skończyć bilety. Każdy powinien wziąć to pod uwagę i mieć ze sobą zapasowy bilet papierowy, aplikacje w telefonie albo OKM. Przy takiej liczbie możliwości zakupu biletu nie ma co z siebie robić ofiary. Wystarczy tylko trochę wysiłku...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 26
  • M.G. 2019-05-15 11:22:08 37.47.*.*
    Też jeżdżę sporadycznie. Miałem sytuację w zeszłym tygodniu (po 7 rano jechałem do centrum) linią 117 (w autobusie był jakiś nr 2028). Biletomat w autobusie nie działał i nie miałem gotówki, żeby kupić bilet... - kierowca był niemiły i w "olewający" sposób powiedział, "co ja na to poradzę" - tak dosłownie powiedział. Poczułem się poniżony takim potraktowaniem. Tak jak dzieci, to i dorosłych trzeba szanować! Jechałem do pracy - miałem wysiąść??? Spóźnić się do pracy?! A co ze starszymi osobami(i nie tylko starszymi), które nie potrafią obsługiwać aplikacje? I wcale nie muszą się tego uczyć. To komunikacja miejska jest dla nas, czy my dla komunikacji miejskiej? Najlepiej brać pieniądze i nie dbać o klienta i jego komfort. Taka jest Polska. Jeżeli już jeżdżę komunikacją miejską - to nigdy nie jeżdżę "na gapę". Uważam, że w takiej sytuacji jak moja, to kierowca powinien zapewnić mnie, że ze względu na to, że chciałem zapłacić ale nie mogłem, to nie będę miał problemów podczas kontroli. Ale to trzeba mieć empatię... Jak widać - w ZDZiT jej nie ma.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 30 14
  • Www_temacie 2019-05-15 11:20:25 37.248.*.*
    Drobne ale, jeśli później wykupię np. bilet 30 dyniowy, to kasownik w autobusie/tramwaju pobierze opłatę za jednorazowy, zamiast zarejestrować wspomniany bilet. A bilet 30 dyniowy jest od do. I co wtedy? Złodziejstwo?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 8
  • maruda1 2019-05-15 11:00:56 145.239.*.*
    To działa dokładnie tak samo jak WSZYSTKO w tym pożal się boże "mieście"
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 7
  • wujek Staszek 2019-05-15 11:00:38 37.47.*.*
    Oburzony czytelnik najwyraźniej nie korzystał z komunikacji miejskiej przed wprowadzeniem biletomatów, czy możliwości zakupu biletu u kierowcy. Tak się składa, że kiedyś bilet można było kupić tylko w kiosku i ludzie jakoś żyli i jeździli autobusami. Ba, ostatnim razem jak korzystałem z SKM'ki w Trójmieście, też trzeba było mieć skasowany bilet będąc już w wagonie, a nie szukać go u kierownika pociągu. Odkładanie wszystkiego na ostatnią chwilę zawsze kończy się w ten sposób, czyli szukaniem winy dookoła, a nie u siebie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 15
  • Labtec 2019-05-15 10:54:29 31.0.*.*
    Jak zwykle, to "szary obywatel" odpowiada za wszystko!!! Oczywiście ci pobierający opłaty nie odpowiadają za nic!!! Nie wiem jak jest w olsztyńskiej komunikacji, ale skoro ktoś wymyślił inne sposoby płatności, to powinna być wyraźna i czytelna informacja na biletomacie lub w tramwaju/autobusie co zrobić w razie ich awarii!!! A kierowca/motorniczy powinienem również poinstruować jak dokonać płatności za przejazd. Ale w nienormalnym Olsztynie trzeba wszystko samemu sobie zapewnić i zabezpieczyć się na wszelkie okoliczności. Masz obowiązek płacić i nic nie wymagać!!! Żeby żyjący z pieniędzy podatników nie mieli dyskomfortu, że powinni coś robić...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 7
  • Me 2019-05-15 10:11:24 109.241.*.*
    To jakim udogodnieniem jest komunikacja miejska kiedy pasażer, nie mając gdzie kupić biletu, ma biegać i szukać miejsca, w którym ten bilet może kupić? Jak ktoś nie korzysta na co dzień z komunikacji miejskiej to nawet nie wie że może w formie elektronicznej kupić bilet, a też i po co takiej osobie OKM jak jeździ tramwajem czy autobusem raz w roku, bez sensu.Dlaczego podmiot odpowiedzialny nie dba o to, by biletomaty były przy przystankach i by były sprawne, podobnie jak te w pojazdach.Za wszystko odpowiada pasażer, a przewoźnicy mają za zadanie tylko pobieranie pieniędzy, o nic nie muszą dbać? Bo o czystość w pojazdach też jakoś niespecjalnie dbają.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 42 6
  • jojo69 2019-05-15 10:03:20 83.5.*.*
    Ale co z niesprawnym biletomatem panie rzecznik? Jakiej staranności dokłada przewoźnik aby pojazd i jego osprzęt był sprawny?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 50 2

www.autoczescionline24.pl