O sprawie pisaliśmy już w artykułach: „Marszałek zlikwiduje bezpośrednie połączenia z Olsztyna do Braniewa” i „Urząd marszałkowski skomentował decyzję o likwidacji połączeń z Olsztyna do Braniewa”.
Przypomnijmy, że chodzi o połączenie kolejowe na trasie Olsztyn-Dobre Miasto-Orneta-Pieniężno-Braniewo. W związku z remontem tej trasy (jak dotąd modernizowany jest odcinek Olsztyn Główny-Gutkowo), początkowo funkcjonowała zastępcza komunikacja autobusowa – dziennie były to trzy pary kursów. Jednak i ona została pod koniec marca zlikwidowana.
– Województwo jako organizator publicznego transportu zbiorowego, zgodnie z zapisami art. 44 ust. 3 pkt. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zobowiązane jest dokonywać wydatków publicznych w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów i optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonego celu – poinformowali nas urzędnicy z biura prasowego marszałka.
Dodali, że istnieje komunikacja zastępcza z Olsztyna do Braniewa, tylko że wymaga ona przesiadki w Ornecie. Z Olsztyna do Ornety wykonywanych jest 25 par kursów, a na odcinku Orneta-Braniewo – 7 par kursów.
Wiemy, że remont torowiska potrwa przynajmniej do 2023 roku, a może i dłużej. Dwa nieudane przetargi zmusiły PKP PLK do ograniczenia modernizacji na odcinek Gutkowo-Dobre Miasto. W czerwca otwarto oferty w tym przetargu. Najtańszą zaoferowało konsorcjum, którego liderem jest PUH Rajbud – 183 mln zł brutto przy kosztorysie 165 mln zł za zakres podstawowy. Okazało się, że to za drogo dla zamawiającego.
PKP PLK przeprowadziły dogrywkę w postaci aukcji elektronicznej. Postępowanie ponownie wygrało PUH Rajbud. Jak donosi portal Rynek-kolejowy.pl, inwestor nie podał do publicznej wiadomości wysokości ofert złożonych w czasie aukcji do momentu zakończenia postępowania. Dlatego obecnie jeszcze nie wiemy, czy wykonawca zostanie ostatecznie wybrany.
Z kolei na odcinku od Dobrego Miasta do Ornety PKP PLK zleciły wykonanie prac z wolnej ręki spółce Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe. Wartość kontraktu to ok. 60 mln zł. Pomorska spółka ma zaprojektować i wykonać roboty na odcinku Dobre Miasto-Pieniężno i zaprojektować roboty na odcinku Pieniężno-Orneta, które mają zostać wykonane w następnym etapie przewidzianym na lata 2022-2023.
Gdy remonty torowiska zakończą się, urząd marszałkowski zaplanował uruchomienie 5 par pociągów z Olsztyna do Braniewa.
– Po zrealizowaniu modernizacji linii nr 221 na odcinku Gutkowo-Dobre Miasto przy jednoczesnym remoncie przez zarządcę infrastruktury umożliwiającym pasażerską komunikację kolejową linii 221 na odcinku Dobre Miasto-Braniewo, Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego jako Organizator przewozów kolejowych wznowi przewozy pasażerskie w ilości pięciu par pociągów na dobę. Zwiększona liczba uruchamianych pociągów zależy również od współpracy i zaangażowania wszystkich samorządów wzdłuż linii nr 221 – powiedzieli w rozmowie z portalem Rynek-kolejowy.pl urzędnicy z biura prasowego marszałka.
– No niby pieniędzy jest mało. Ale SKORO jest mało, to trzeba o nie dbać, a nie wrzucać pieniądze na linię do lotniska, czy zakup jednego nowego pociągu za to z 50-letnią gwarancją. No i jest też pytanie, czy tak bardzo się oszczędza pieniądze jak szynobus z załogą stoją pół dnia – skomentował tę decyzję Jakub Madrjas, redaktor prowadzący portalu Rynek Kolejowy.
Swoją propozycję ma także lokalny działacz Lewicy, Bartosz Grucela. Jego zdaniem do Braniewa mogłyby kursować pociągi z Elbląga lub Malborka, co przyczyniłoby się do włączenia drugiego co do wielkości miasta Warmii do ogólnopolskiej sieci kolejowej.
Komentarze (14)
Dodaj swój komentarz