Za przyjęciem budżetu głosowało dziś 13 radnych, przeciw było 7 radnych, zaś 5 wstrzymało się od głosu. Przyjęty na ten rok budżet zakłada dochody na poziomie 1 205 690 360,14 złotych oraz wydatki w kwocie 1 292 540 360,14 złotych. Deficyt miasta Olsztyna na 2019 rok wyniesie więc 86 850 000,00 złotych.
Największą część wydatków stanowić będą te związane z oświatą i edukacyjną opieką wychowawczą. Na tę część ''budżetowego tortu'' przewidziano aż 21 mln złotych więcej niż w poprzednim roku. To nie tylko wydatki związane z płacami nauczycieli, ale i pracowników niepedagogicznych.
Wydatki na oświatę stanowić będą 37 procent całości budżetu. Na drugim miejscu są wydatki związane z rodziną, ochroną zdrowia i polityką społeczną (około 21 procent). Trzecią, największą wartością (około 16 procent-red.) w tym zestawieniu jest transport i łączność, na który w tym roku miasto wyda około 100 mln złotych. Co ciekawe, dochody ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej wyniosą 36 mln złotych. Sporą część wydatków, około 9 procent, stanowią te związane z gospodarką komunalną, a ponad 6 procent to wydatki związane z administracją publiczną.
Jak poinformował podczas sesji prezydent Olsztyna, w ramach tego budżetu rozliczane będą inwestycje już rozpoczęte w poprzednich latach. Mowa między innymi o projekcie dowiązania ulic wylotowych do południowej obwodnicy Olsztyna, poprawie stanu dróg i komunikacji, rewitalizacji zaniedbanych obszarów miasta, czy współfinansowaniu wymiany pieców i podłączania mieszkań do miejskiej sieci ciepłowniczej.
Jak zapowiedział prezydent Olsztyna, większość inwestycji, jak choćby budowa nowej ulicy Pstrowskiego, zakończy się w maju tego roku.
W ramach nowego budżetu miasto szykuje się także do kolejnych inwestycji. W planach są starania o dotację na dalszą modernizację ulicy Jagiellońskiej, Leonharda, czy budowę ulicy Plażowej.
Budżet nie przewiduje wydatków związanych z rozbudową sieci tramwajowej. Prezydent wyjaśnił, że ten rok poświęcony będzie optymalizacji projektu i przeprowadzeniu przetargu (w lipcu tego roku -red.). Wykonawca ma zostać wyłoniony do końca tego roku. Rozbudowa torowiska ruszy w 2020 roku – wydatki przejdą więc na kolejny rok.
Komentarze (6)
Dodaj swój komentarz