Dziś jest: 21.11.2024
Imieniny: Janusza
Data dodania: 2019-10-29 18:00

Cezary Kapłon

Czy obwodnica odciążyła ruch w mieście?

Czy obwodnica odciążyła ruch w mieście?
Na skrzyżowaniu Witosa/Płoskiego zaobserwowano zwiększone natężenie ruchu. Powodem jest poprowadzony tędy dojazd do obwodnicy miasta
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Dostępne jest już opracowanie natężenia ruchu w mieście, które otrzymaliśmy od Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie. Co z niego wynika?

reklama

Analizie poddano pięć skrzyżowań w najbliższym sąsiedztwie węzłów obwodnicy. Są to: Płoskiego/Witosa, Sikorskiego/Synów Pułku/Tuwima (jedyne z badanych skrzyżowań, które nie znajduje się w bliskiej okolicy żadnego węzła), Warszawska/Tuwima, Pstrowskiego/Wyszyńskiego/Synów Pułku oraz Towarowa/Leonharda.

Do analiz wykorzystano dane zgromadzone dla skrzyżowań znajdujących się na trasie - z i w - kierunku obwodnicy Olsztyna, w postaci kartogramów wskazujących maksymalne natężenie odpowiednio dla godziny i doby z badanego okresu.

Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie biorąc pod uwagę fakt, że nie dysponuje narzędziem „Model ruchu", a tym samym nie może w sposób graficzny zobrazować tego stanu w układzie drogowym, posługuje się danymi z systemu sterowania ruchem w mieście.

– możemy przeczytać w wyjaśnieniu.

Na Płoskiego/Witosa, czyli przy wyjeździe w kierunku węzła Jaroty, dane pochodzą z okresu 10-16 września 2018 i 9-15 września 2019 roku. Wynika z nich, że po otwarciu obwodnicy ruch na tym skrzyżowaniu się zwiększył i to o ponad 4,5 tys. pojazdów na dzień (z 22976 na 27498).

Po otwarciu obwodnicy, zwiększył się ruch pojazdów jadących w kierunku - od obwodnicy (2176 poj./24 h) oraz do obwodnicy (2929 poj./24 h). Średni wzrost natężenia pojazdów w dni robocze, na analizowanym skrzyżowaniu wyniósł 4571 poj./24 h – tłumaczy Michał Koronowski, rzecznik prasowy ZDZiT.

I tutaj można dostrzec spadek liczby samochodów jadących do/z Bartąga, a jednocześnie wzrost poruszających się z/w stronę obwodnicy.

Kolejnym analizowanym skrzyżowaniem było Sikorskiego/Synów Pułku/Tuwima. Z badań wynika, że nastąpił tutaj spadek pojazdów jadących od strony obwodnicy (2176 poj./24 h), a także w stronę obwodnicy (2929 poj./24 h).

Średni spadek natężenia pojazdów, w dni robocze (pomijając niedzielę niehandlową oraz wyniki zbliżone do siebie), na analizowanym skrzyżowaniu wyniósł 2294 poj./24 h. Chodzi o ogólnie pojętą obwodnicę, bez odniesienia do danego węzła – wyjaśnia Michał Koronowski.

Skrzyżowanie al. Warszawskiej z ul. Tuwima to trzecie z badanych skrzyżowań. W tym przypadku postanowiono zestawić dane z września br. z danymi z 19-25 listopada 2018. Stało się tak, ponieważ nie działały detektory pomiaru. ZDZiT odnotował tutaj duży dzienny spadek liczby pojazdów (od 3215 do nawet 7474 poj./24 h).

Zmniejszył się ruch pojazdów tranzytowych, które wcześnie musiały przejechać przez miasto, a obecnie korzystają z obwodnicy – tłumaczy Michał Koronowski.

Skrzyżowanie ul. Pstrowskiego/Wyszyńskiego/Synów Pułku prowadzi do węzła Olsztyn Pieczewo. Tutaj ruch także zmalał – o 2286 pojazdów, głównie za sprawą samochodów jadących od strony ul. Wyszyńskiego (1780 poj.) i Synów Pułku (1462 poj.). Podobnie, jak miało to miejsce w przypadku wcześniej omawianego skrzyżowania, tutaj także chodzi głównie o samochody ciężarowe, które poruszają się po obwodnicy.

Ostatnie z omawianych skrzyżowań, czyli Towarowa/Leonharda, było analizowane pod kątem natężenia ruchu w dniach 9-15 maj 2016 roku i 5-15 września 2019 r.

W związku z pracami trwającymi w obrębie pętli w analogicznym okresie z 2018 roku, w opracowaniu uwzględnione zostały dane z 2016 roku – wyjaśnia Michał Koronowski.

Tutaj natężenie ruchu zmalało aż o blisko 17 tys. pojazdów – z 35407 na 18294. Spadek odnotowano na wszystkich wlotach – największy o ponad 9 tys. poj. odnotowano od strony ul. Leonharda.

Zmniejszył się ruch pojazdów korzystają z dróg tranzytowych, które wcześnie musiały przejechać przez miasto, a obecnie korzystają z obwodnicy. Średni spadek natężenia pojazdów, w dni robocze (pomijając niedzielę niehandlową oraz wyniki zbliżone do siebie), na analizowanym skrzyżowaniu wyniósł 16144 poj./24 h – dodaje Michał Koronowski.

Z danych wynika, że ruch w mieście, przynajmniej na skrzyżowaniach tuż przy trasach wiodących do obwodnicy, zmalał. Powodem jest wyprowadzenie tranzytu z miasta. Jedyny wyjątek stanowi dojazd do węzła Olsztyn Jaroty, gdyż tamtędy ruch tranzytowy nie przechodził, a po otwarciu węzła przemieszczają się tamtędy mieszkańcy południowych sypialni.

A jak wygląda natężenie ruchu na obwodnicy? W ramach Systemu Zarządzania Ruchem ustawiono automatyczne stacje, które będą w przyszłości badać natężenie ruchu.

Są one w trakcie odbioru i weryfikacji, więc na obecną chwilę nie możemy podać konkretnych danych natężenia ruchu. Pierwsze pomiary powinny być prowadzone za kilka tygodni – poinformował nas Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dodatkowo w przyszłym roku odbędzie się Generalny Pomiar Ruchu, który przeprowadzany jest raz na pięć lat.

Komentarze (8)

Dodaj swój komentarz

  • Monti 2019-11-01 12:55:25 37.248.*.*
    A kogo obchodzi os. Generałów, bartag i reszta wiosek? Pokusili się na tani metraż bez dróg dojazdowych, a teraz płacz
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 0
  • OK7 2019-10-31 20:42:11 37.47.*.*
    A korki w godzinach szczytu bez zmian. Stoimy od oś Generałów do Galerii Warm. a Bartaska zawalona nie można wyjechać ze Stawigudzkiej i Złotej bo wszyscy z Kortowa lecą omijając cudowne tramwaje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 3
  • xnx 2019-10-31 16:37:42 5.173.*.*
    Piękna ta nasza obwodnica ,jak korzystam bardzo często ale pełni szczęścia i zluzowania miasta dopełni północna część obwodnicy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • Teraz albo nigdy 2019-10-31 07:04:54 188.147.*.*
    Teraz jest czas na walkę o północną obwodnicę, można ją wpisać do programu Pism , 100 obwodnic.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • mr0ck 2019-10-31 06:41:26 5.196.*.*
    Pewnie i tak wykażą, że obwodnica nie jest potrzebna, postawią na niej progi zwalniające i światła, a wszystkie dwujezdniowe w Olsztynie ograniczą do jednego pasa, żeby na drugim zrobić ścieżki rowerowe lub torowisko tramwajowe. Prawda, Grzymciu?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 3
  • dżoszła 2019-10-30 10:32:29 81.190.*.*
    A jak się po mieście jeździło ch.., tak jeździ się dalej :/
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 9

www.autoczescionline24.pl