Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad testuje po raz pierwszy w naszym regionie technologię betonu wałowanego RCC (ang. - Roller Compacted Concrete). Nawierzchnia wykonana tą metodą pojawi się na drodze dojazdowej DD52, powstałej przy obwodnicy Olsztyna. Metoda może być wykorzystana nie tylko do budowy dróg lokalnych, ale także placów postojowych i parkingów.
Na obwodnicy drogowcy chcą sprawdzić, czy technologia ta może mieć zastosowanie w warunkach lokalnych. Aby osiągnąć optymalny współczynnik tarcia nawierzchni wykonawcy wykorzystali trzy metody wykończenia betonu: „na gładko” po walcu, teksturowanie za pomocą maty jutowej oraz teksturowanie poprzez szczotkowanie.
Beton wałowany RCC jest odmianą mieszanki betonowej, której wilgotność jest zbliżona do tej z gruntu. Kluczowe jest osiągnięcie optymalnej zawartości wody – zbyt duża ilość płynu sprawi, że walec będzie się nadmiernie zagłębiał w mieszance, a zbyt mała spowoduje jej nieprawidłowe zagęszczenie.
Wykonany tą technologią odcinek obwodnicy Olsztyna będzie podlegał specjalnemu programowi badań w laboratoriach zarówno wykonawcy, jak i dostawcy betonu oraz specjalistów z GDDKiA. Jeśli metoda się sprawdzi, będzie ona alternatywą dla nawierzchni asfaltowych.
Komentarze (2)
Dodaj swój komentarz