Data dodania: 2007-11-28 22:43
Drogowcy pędzą z remontem na krajowej 16
Jeszcze nie skończyli poprawiać 16 w jednym miejscu, a już przymierzają się do kolejnego. Gotowy jest projekt przebudowy trasy od Barczewa do Biskupca
"Szesnastka" to główna trasa przecinająca nasz region ze wschodu na zachód, dlatego często nazywana jest kręgosłupem Warmii i Mazur. Korzystają z niej nie tylko mieszkańcy województwa, ale i turyści, którzy wypoczywają nad Wielkimi Jeziorami Mazurskimi. Przez wiele lat użytkownicy drogi narzekali, że jest kręta i niebezpieczna. Powoli to się zmienia, bo drogowcy mieli szczęście i dostawali pieniądze na kolejne remonty "16". W ostatnich latach przebudowali 14 km - z Olsztyna do Wójtowa i z Olsztyna do Naglad. Od roku trwają prace na kolejnych dwóch odcinkach, także o długości 14 km - z Wójtowa do Barczewa oraz z Naglad do Gietrzwałdu. Roboty mają się skończyć w listopadzie 2008 roku.
Olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest już przygotowany do przebudowy kolejnego odcinka drogi na Mazury. Tym razem chodzi o odcinek "szesnastki" od Barczewa do Biskupca. - Projekt jest już zrobiony. Najpóźniej w styczniu 2008 roku ogłosimy przetarg na przebudowę drogi - mówi Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału GDDKiA. - Inwestycja ma być finansowana z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pochłonie około 300 mln zł.
Projekt zakłada, że "szesnastka" na większości z ponad 18 km z Barczewa do Biskupca zostanie poprowadzona inaczej, niż droga biegnie teraz. Po remoncie będzie to tzw. droga ruchu przyśpieszonego z jedną jezdnią. - Dwujezdniowa będzie jedynie w pobliżu trzech miejscowości: Barczewa, Kromerowa i Biskupca - tłumaczy Karol Głębocki, rzecznik prasowy z GDDKiA. - Projekt zakłada też wybudowanie obwodnicy Kromerowa.
Drogowcy ustawią wzdłuż trasy prawie 1,5 km ekranów akustycznych o wysokości od 2 m do 4,5 m, zbudują wiadukty, kładki i przejazdy pod drogą, a także ekologiczne przejścia dla małych i dużych zwierząt. - Po zakończeniu tej inwestycji w 2010 roku zmodernizowane będzie już 46 km z liczącej w naszym regionie prawie 293 km drogi krajowej nr 16 - dodaje Głębocki.
Także w 2008 roku mają się też zacząć prace między Biskupcem a Borkami Wielkimi.
Szansa na dalszą przebudowę "szesnastki" pojawiła się, gdy w sierpniu 2007 roku minister transportu wystąpił do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego o wpisanie odcinka drogi od Ostródy do Mrągowa na listę projektów kluczowych unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. Dla Olsztyna była to szczególnie ważna decyzja, bo z tego samego programu finansowana będzie także część olsztyńskiej obwodnicy. Dzięki tym pieniądzom powstanie południowa część trasy, łącząca "szesnastkę" po wschodniej i zachodniej stronie Olsztyna.
Przebudowa następnego fragmentu drogi nr 16 - z Mrągowa do Orzysza, znalazła się na liście rezerwowej inwestycji finansowanych z tego programu.
[email protected]
Jak będzie budowana nowa "16"?
** Barczewo - Biskupiec (18 km) - 2008-2010
** Biskupiec - Borki Wlk. (8,5 km) - 2008-2010
** Stare Jabłonki - Gietrzwałd (11,7 km) - 2009-2011
** Borki Wlk. - Mrągowo (10 km) - 2009-2011
** Zachodnia obwodnica Mrągowa (9,5 km) - 2009-2010
** Południowa obwodnica Olsztyna - 2011-2013
LICZBA DNIA
5
Średnio tyle miesięcy trwa budowa 1 km nowej "16" (od czasu, gdy zaczęła się przebudowa pierwszego jej odcinka - Olsztyn - Naglady)
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz