Dziś jest: 21.11.2024
Imieniny: Janusza
Data dodania: 2023-07-15 13:33

Krzysztof Szczepanik

Dyrektor kontra pracownicy – konflikt w olsztyńskiej szkole

Dyrektor kontra pracownicy – konflikt w olsztyńskiej szkole
Zespół Szkół Ekonomicznych w Olsztynie
Fot. Artur Szczepański / Olsztyn.com.pl

Olsztyński Zespół Szkół Ekonomicznych stał się miejscem konfliktu. Strony sporu to dyrekcja oraz spora część grona nauczycielskiego. Pisze o tym jedna z nauczycielek (imię i nazwisko do wiadomości redakcji) w liście do redakcji. Jak się dowiadujemy też efektem sporu są liczne odejścia z pracy w tej placówce. Kto więc ma rację. I czy jest szansa na zażegnanie sporu szkodzącego wizerunkowi olsztyńskiej oświaty. Poniżej przedstawiamy punkty widzenia obydwu stron. Na początek list nauczycielki.

reklama

W olsztyńskim Ekonomiku po wyborze dyrektora na kolejną kadencję, już szóstą pana Procyka, odchodzi spora grupa nauczycieli, z tego co wiem, ponad 10%. Też złożyłam wypowiedzenie, ale serce boli, bo przepracowałam tu 29 lat. Próbowaliśmy wywalczyć należne uczniom i nam prawa, ale niewiele zyskaliśmy. Dyrektor nie rozmawiał z nami jak z partnerem, (...)

Nie mam już sił. Nie chodzi tylko o toksyczną atmosferę. Chodzi też o uczniów, którzy nie rozumieją, podobnie jak my, dlaczego wydarzają się rzeczy, które nie powinny mieć miejsca. Nie będę tłumaczyć uczniom, że nie posiadam jako nauczyciel żadnego wpływu na ciągły chaos, ogłoszoną (wbrew wcześniejszym zapewnieniom) na przyszły rok dwuzmianowość, kilkunastokrotne zmiany planu, nieuzasadnione zmiany przydziałów (pięciu czwartym klasom w tym roku szkolnym zmieniono polonistę, a kilku klasom anglistę), brak możliwości kserowania materiałów na sprawdziany (od 2 miesięcy zepsute jest ksero i nie ma pieniędzy na naprawę, ale w tym czasie do gabinetu pana dyrektora wstawiono nowe dźwiękoszczelne drzwi). Klasy 1-3 w większości nie pisały na języku polskim wypracowania, bo podobno w planie nie da się ułożyć dwugodzinnego bloku. Niećwiczona umiejętność nie objawi się nagle, gdy na maturze wypracowanie ma liczyć co najmniej 400 słów. Na pojedynczej lekcji można napisać co najwyżej akapit. Młodzież mówi: “Pani poprosi dyrektora”. Co mam mówić młodzieży? Dyskredytować dyrektora, mówiąc, że od 3 lat ja i inni poloniści prosimy o to, że nawet składaliśmy pisma, które do dziś nie doczekały odpowiedzi?

Z roku na rok spadamy w rankingach (Perspektywy 2012 - 22. miejsce w kraju, Perspektywy 2023- 174.), choć ciągle jeszcze jesteśmy w czołówce, gdyż  mamy dobry nabór, siłą rozpędu. Tzw. szkolne życie też było o wiele barwniejsze jeszcze jakieś 5 – 10 lat temu. Uczniowie nagrywali lipduby, flashmoby, filmy reklamowe. Realizowaliśmy autorskie programy i innowacje: EkoEkonomik,  Ekonomik dla Niepodległej, Przystanek Olsztyn (internetowy przewodnik po Olsztynie i regionie). Odbywały się konkursy SU, przykładowo „Twoja twarz brzmi znajomo”, dni sportu, liczne akcje wolontariatu. Uczniowie corocznie wyjeżdżali na Erasmusa.

Byliśmy gotowi kontynuować to po pandemii, ale zabrakło wsparcia, zgody, odeszła też część zaangażowanych nauczycieli. Dyrektor pozabierał przydziały nauczycielom wnioskującym o kontynuację innowacji “Przystanek Olsztyn”, najpierw zaprzeczał, że w ogóle ktoś mu zgłosił chęć kontynuowania innowacji, a gdy dowiedział się, że wniosek został złożony na piśmie, to powiedział, że nie zabrania kontynuować innym nauczycielom.  Różne inicjatywy są krytykowane, hamowane. Kolega nie dostał zgody nawet  na wyjście z młodzieżą do planetarium, mimo że wyjścia takie robili od ponad 20 lat. „Niech planetarium przyjedzie do nas”- usłyszał. Koleżanka nie mogła klasy zabrać na wycieczkę, bo usłyszała, że jej klasa już raz wychodziła- zbierać śmieci. Wystarczy zajrzeć na internetową stronę szkoły, by zobaczyć, że w ostatnim roku nie działo się już prawie nic. Najbardziej uparci nauczyciele i wychowawcy czasem jeszcze wyproszą jakąś wycieczkę czy organizację konkursu,  jednak zwykle wiąże się to z wielokrotnym chodzeniem do dyrektora i proszeniem o zgodę.

W kraju toczy się wielka debata na temat kształtu współczesnej edukacji, zmienionych potrzeb nastolatków. Oddaje się coraz częściej głos uczniom. Troszczy się o ich dobrostan. Tymczasem z Ekonomiku usłyszałam od uczennicy najsmutniejsze zdanie: „nie spodziewałam się za dużo po szkole jako takiej w ogóle, ale że tu będzie aż tak źle, to nie pomyślałam”. Szkoła średnia powinna być najpiękniejszym okresem w życiu. Tylko dyrektor, autentyczny lider może to zapewnić.

Nauczycielka ZSE: Imię i nazwisko do wiadomości redakcji

Na zarzuty nauczycielki odpowiedziała Iwona Gardocka, zastępca dyrektora Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Olsztyna. Poniżej to pismo:

Odnosząc się do zarzutów przedstawionych w mailu – dotyczących Zespołu Szkół Ekonomicznych w Olsztynie i dyrektora Stefana Procyka po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego i uzyskaniu informacji i wyjaśnień od Dyrektora szkoły informuję, że:

  1. Pan Stefan Procyk został wyłoniony jako kandydat na dyrektora Zespołu Szkół Ekonomicznych – na kolejna kadencję - w drodze przeprowadzonego konkursu. Zgodnie z przepisami prawa (art. 63 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe) kandydata na stanowisko dyrektora wyłania się w drodze konkursu. Kandydatowi nie można odmówić powierzenia stanowiska,

  2. w każdym roku szkolnym odbywa się naturalna rotacja kadr, więc informacja, że ze szkoły odchodzi spora grupa (ponad 10%) ogółu nauczycieli, nie jest niczym niezwykłym, ale w tym przypadku jest nieprawdziwa, gdyż na 99 nauczycieli 5 aktywnych zawodowo zmienia pracę, co stanowi 5% ogółu,

  3. chaos (atmosfera w szkole) – nauczycielka informuje o toksyczności atmosfery, jednakże część grona pedagogicznego nie zgadza się z jej postawą (pismo podpisane przez część nauczycieli, skierowane do Wydziału Edukacji) oraz podejmowanymi działaniami. Z treści maila wynika, że nauczycielka nazywa swoje działania walką, tymczasem – zgodnie z zapewnieniem Pana Dyrektora - priorytetem grona pedagogicznego jest dobro ucznia oraz realizacja zadań dydaktyczno-wychowawczych w spokojnej, nieskonfliktowanej atmosferze. Przez lata nauczyciele zatrudnieni w szkole wraz z jej Dyrektorem wypracowali dobrą renomę szkoły oraz stworzyli przyjazny i bezpieczny uczniowi klimat (które trwają do dziś), czego dowodem jest coroczne zainteresowanie młodych ludzi nauką w ZSE, a co się z tym wiążę wysoki nabór. Ta sama sytuacja ma miejsce w naborze na rok szkolny 2023/2024 - na 120 miejsc jest 281 chętnych z pierwszej preferencji.

  4. w roku szkolnym 2023/2024 wydłużony czas pracy dotyczyć będzie wszystkich szkół ponadpodstawowych w związku ze zwiększoną w nadchodzącym roku szkolnym liczbą absolwentów szkół podstawowych, którym należy zapewnić miejsce nauki w szkole – z informacji uzyskanej od dyrektora wynika, że decyzja o zwiększonym naborze do klas pierwszych była konsultowana z zespołem nauczycieli, jak również na radzie pedagogicznej kilkakrotnie w bieżącym roku szkolnym i spotkała się z aprobatą. Rada pedagogiczna zaopiniowała pozytywnie arkusz organizacyjny szkoły na rok 2023/2024, który został zatwierdzony przez organ prowadzący,

  5. nieuzasadnione zmiany planu – z informacji uzyskanych od dyrektora wynika, że zarzut kilkunastokrotnej zmiany planu jest według Dyrektora przekłamaniem, gdyż w bieżącym roku szkolnym miało miejsce sześć zmian planu, z czego trzy są dokonywane corocznie i wynikają z faktu, że w grudniu klasy czwarte kończą pierwszy okres i zmienia się dla nich przydział godzin z poszczególnych przedmiotów, podobna sytuacja ma miejsce w styczniu dla pozostałych klas. W kwietniu klasy maturalne kończą rok szkolny, w związku z tym konieczne jest dokonanie kolejnej zmiany planu. Pozostałe trzy zmiany wynikały z obiektywnych okoliczności organizacyjnych np. urlop zdrowotny nauczyciela. Zmiany przydziałów nauczycieli w klasach wynikają jak we wszystkich jednostkach oświatowych z przyczyn losowych, które są skutkiem długiej nieobecnością nauczycieli. W takiej sytuacji obowiązkiem dyrektora jest zapewnienie ciągłości realizacji podstawy programowej.

  6. brak możliwości kserowania - przez większość roku szkolnego nauczyciele mieli nieograniczony dostęp do kserowania materiałów dydaktycznych, szkoła zapewniała także do tego papier. Po poważnej awarii kserokopiarki, której naprawa okazała się bardzo kosztowna, ograniczono możliwość swobodnego kserowania, jednak proces kserowania niezbędnych materiałów odbywał się w sekretariacie.  Z wyjaśnień Dyrektora wynika, że w każdej sali lekcyjnej znajdują się rzutniki, w sporej części także duże monitory interaktywne, więc nauczyciele mają wiele możliwości prezentowania uczniom w sposób innowacyjny i atrakcyjny niezbędnych treści i materiałów dydaktycznych w trakcie lekcji,

  7. brak dwugodzinnych bloków języka polskiego (w klasach 1-3) – z informacji Dyrektora wynika, że tworzenie bloków dwugodzinnych z języka polskiego w szkole odbywa się zgodnie z ustaleniami zespołu polonistów tzn. bloki dwugodzinne zaczynają się w klasach trzecich i kontynuowane są w klasach czwartych. Jednakże występują one również w klasach młodszych np. obecnie na sześć klas drugich – pięć posiada bloki dwugodzinne.

  8. spadek w rankingu - Dyrektor poinformował, że osiągnięcia dydaktyczne szkoły od wielu lat są na wysokim poziomie czego potwierdzeniem jest ostatni rok szkolny - w ogólnopolskim rankingu techników przygotowanym przez miesięcznik Perspektywy szkoła zajmowała w latach 2011-2023 czterokrotnie pierwsze miejsce, pięciokrotnie drugie miejsce i czterokrotnie trzecie miejsce w województwie warmińsko-mazurskim; w roku 2022 Technikum nr 7 po raz kolejny zajęło miejsce na podium uzyskując trzecie miejsce w województwie warmińsko-mazurskim,

  9. szkolne życie (brak działalności pozalekcyjnej) - po okresie pandemii nastąpiło ożywienie różnorodnej działalności pozalekcyjnej, czego dowodem jest udział w roku szkolnym 2022/2023 uczniów w 27 konkursach i olimpiadach, 40 uczniów zostało wyróżnionych za udział w aktywnej działalności wolontariackiej, 105 za udział w promocji szkoły; ponadto zorganizowano 148 wycieczek, w tym 20 wyjść na zawody sportowe jak również wyjście 150 uczniów z siedmiu klas do planetarium. W szkole działają prężnie media społecznościowe, które w sposób nowoczesny przedstawiają na bieżąco podejmowane działania. W roku szkolnym 2022/2023 Szkoła złożyła kolejny wniosek w programie Erasmus + na staże uczniowskie - projekt został zakwalifikowany na listę rezerwową. Od kilku lat realizowany jest także projekt wymiany młodzieży polsko - niemieckiej związanej z kształceniem w obydwu szkołach w podobnych zawodach.

Ponadto Dyrektor przeprowadził w minionym roku szkolnym wiele rozmów z uczniami, nauczycielami, rodzicami oraz pracodawcami z których wynika, że uczniowie są zadowoleni z wyboru szkoły oraz podejmowanych w niej działań, efektów nauczania i sytuacji wychowawczej.

W świetle przedstawionych przez Dyrektora wyjaśnień zarzuty kierowane pod adresem pana dyrektora Stefana Procyka są niezasadne.

Iwona Gardocka, zastępca dyrektora Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Olsztyna

Liczymy, że nasi Czytelnicy nadadzą tej sprawie dalszy bieg. By można było dojść do wniosków ostatecznych odnośnie źródeł konfliktu i potencjalnych sposobów jego zażegnania. Bo taka jest intencja tego, że podjęliśmy się przedstawić na naszych łamach zdanie obydwu stron. Na marginesie otrzymaliśmy także informację, że dyrektor Stefan Procyk w 2021 roku, podczas kontroli Kuratorium Oświaty, otrzymał ocenę wyróżniającą, a zatem najwyższą możliwą przyznawaną przez Kuratorium Oświaty. Zachęcamy do wypowiedzi inne strony tego sporu.  

Czytaj również:

Zespół Szkół Ekonomicznych spada w rankingach. Rodzic: ''System średniowieczny''

Gdzie jest najlepsze liceum w Olsztynie? Ranking nie pozostawia złudzeń

Komentarze (77)

Dodaj swój komentarz

  • Wiola 2023-07-16 09:51:37 2a00:f41:857:*
    To chyba ten sam czlowiek co byl prezesem spółdzielni i mial sprawę karna. Po co takiego czlowieka zatrudniać jaki konkurs to pic na wodę Nie chcialabym w tek szkole się uczyc. Zla atmosfera wplywa źle na mlodego czlowieka. Ręka rękę myje. Zatrudnic mlodego i kompetentnego dyrektora a nie po fachu. Gdzie te olsztynskie kuratorium co ono robią dobrego dla ucznia i nauczyciela
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 48 9
  • Świński ryj 2023-07-16 09:19:02 195.136.*.*
    A to nie ten sam Procyk co był prezesem spółdzielni mieszkaniowej ? Teraz wziął się za edukację?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 32 7
  • StadionDlaStomilu 2023-07-16 08:56:49 2a01:11cf:4008:*
    Ja powiem tak zamiast się wszyscy dla wspólnego dobra przyszłości narodu pracować to kłótnie tylko...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 21
  • Zaciekawiony 2023-07-16 08:49:13 5.173.*.*
    Czyli jakbym chodził często do dyrektora do gabinetu miałbym lepiej
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 2
  • namastes 2023-07-16 07:52:36 2a00:f41:c9e:*
    Niestety, tak właśnie jest. Szkoła i dyrektor wyjątkowo "układowi", i to od lat. Pracowałem tam za kadencji poprzednich dyrektorów i trochę obecnego. Sytuacja trwa nie od dzisiaj, już po samym objęciu stanowiska obecny dyrektor przeprowadził duże czystki personalne. Wiem, że przez te wszystkie kadencję szkołę opuściło bardzo wielu naprawdę zaangażowanych nauczycieli. Wiem, że doskonale sprawdzają się w innych placówkach. Koleżanka, która napisała ten list, to naprawdę mądra, myśląca i zaangażowana w szkołę osoba. Jeśli ona nie wytrzymała, to pewne granice musiały zostać przekroczone. Innej odpowiedzi z urzędu się nie spodziewałem. Układy dyrektor potrafi tworzyć i pielęgnować po mistrzowsku.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 52 3
  • Ewa 2023-07-16 07:28:25 83.24.*.*
    Teraz - uczeń - ma być podobny do ministra oświaty ! Prymitywny, posłuszny, ograniczony, prawicowy, katolik ( nie musi wiedzieć kim był Bóg ), niosący nienawiść !!!!!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 40 7
  • joponiarza 2023-07-16 01:46:30 176.97.*.*
    Jako absolwent tej szkoły dodam tylko, że nikt nigdy nie traktował tego dyrektora poważnie. Gdyby nie pasja niektórych nauczycieli ta szkoła byłaby skończona.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 49 4
  • Rigatona 2023-07-16 00:01:17 176.221.*.*
    Zmiany, zmiany, zmiany . Żeby coś się zaczęło coś się musi skończyć. W edukacji powinna być świeża krew. Młodzi ludzie zawsze niosą za sobą nowe, świeże pomysły. Kilka kadencji z rzędu zazwyczaj rozleniwia towarzystwo. Coś co było do re i sprawdzone 20 lat temu w tej chwili nie jest przadane. Samo nazwisko na P. przywołuje nie najlepsze skojarzenia. A czopki sa wszędzie wszak wiadomo, że dzień bez wazeliny to stracony dzień. Najlepszym wymiennikiem powinna być opinia uczniów
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 43 2
  • Czy ja wiem 2023-07-15 23:24:24 46.205.*.*
    Ludzie nauczyciele czy szkoły podstawowej czy wyżej az po uczelnie wyżesze maja dwa miesiące płatnych wakacji. Jaka grupa zawodowa ma tak dobrze? Do tego bezpłatny urlop roczny. Liczne dodatki wysługa lat, 14 pensja, wczasy pod grusza, zwrot z okulary. Ci wszyscy nauczyciele we wszystkich szkołach od najniższego stanowiska po dyrektorskie powinni popracować u prywaciarzy,gdzie kodeks pracy maja za nic. A o jakikolwiek urlop trzeba błagać. Jakby posmakowali takiej pracy to może być wszyscy otrzeźwieli. I nie mam tu na myśli konkretniej osoby,ale cala tą grupę zawodowa. Ciągle narzekają, nawet nke dociejniaja tego,ze zawód nauczyciela ma prestiż czego o innych zawodach powiedzieć nie można, a przynajmniej o niewielu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 64
  • Olsztyniak 2023-07-15 21:28:18 195.136.*.*
    Jeżeli dyrektoruje piątą kadencję z rzędu, to siłą rzeczy w szkole na pewno powstały kliki, układy i układziki. Popleczników i swoich ludzi ten dyrektor na pewno ma, a oni go będą go bronić do upadłego i głosować na niego. Wg mnie zdrowy system to maksymalnie dwie kadencje i wypad, dłużej rodzą się patologie. Dziękuję.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 82 0
  • ~44 2023-07-15 19:08:17 5.172.*.*
    Może Elżbieta Jaworowicz będzie w stanie tu pomóc?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 52 3
  • Promil Olsztyn 2023-07-15 18:23:01 95.160.*.*
    Przypomina mi się pamiętna scena z "Psów": czasy się zmieniają, a pan ciągle w komisjach...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 70 2
  • ON 2023-07-15 18:17:56 79.191.*.*
    Patologicznie odklejone damy, którym nie podoba się praca, powinny poszukać sobie nowej. Tak wygląda to w każdym normalnym miejscu pracy. Nie podoba Ci się damo, to wygraj konkurs, ale najpierw znajdź dobrego psychiatrę. Odklejone pańcie, którym poprzewracało się w du**e, to największa bolączka polskich szkół.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 89
  • Xyz 2023-07-15 18:00:31 94.68.*.*
    Grono pedagogiczne, takie umęczone całym rokiem szkolnym niech zacznie w końcu cieszyć się zasłużonymi wakacjami🌴🍹🧋Nie ma co narzekać w nowym roku szkolnym „ na pewno będzie lepiej”.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 46
  • kamala 2023-07-15 16:14:09 79.191.*.*
    Dlaczego Urząd Miasta nie słucha nauczycieli, zawsze stara się zamiatać sprawy pod dywan. U mnie w szkole było tak samo. Pisaliśmy, rozmawialiśmy, nasyłano kontrole i zawsze wszystko ze strony dyrekcji było super. Ludzie poodchodzili do innych szkół, pozwalniali się, bo z koniem nie będą się kopać. Nic przez lata się w mentalności urzędasów nie zmieniło.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 62 4
  • Arbuz 2023-07-15 16:07:08 2a00:f41:809:*
    Mobing to zjawisko stare jak świat. Konflikt, wiadomo jedni są za , jak dyrektor panuje 5.kadecji to mógł zatrudnić już sporo swojaków, drudzy przeciw. Jak nie pasuje "niech jadą"- skądś to znane . Ciekawe co na to uczniowie tej szkoły. Dziennikarz powinien ich popytać po wakacjach.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 54 4
  • doc 2023-07-15 16:01:08 79.191.*.*
    20 lat temu też był derektorem. Widać taki ma zawód.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 55 5
  • Ja 2023-07-15 15:35:37 83.28.*.*
    Czytając odpowiedź pani dyrektor z urzędu miasta przypomina mi się klasyka z Misia - "nie prawda, że dach przeciekał, szczególnie, że prawie nie padało". Sorry no po prostu nie mogłem się powstrzymać.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 74 3
  • MŁODA1 2023-07-15 15:24:02 2a00:f41:c40:*
    Zainteresowani sprawą wiedzą, że Procyk jest przydupasem Grzymowicza. Oznacza to, że cieszy się takim zaufaniem jakim obdarza Kaczyński Kamińskiego. Grzymowicz wielu dyrektorów mających uprawnienia emerytalne poprzez ustawione konkursy zmusił do odejścia. Procykowi zarządzeniem wyraził zgodę na przejście na emeryturę w czasie roku szkolnego i pozostanie w szkole na stanowisku dyrektora. Kiedyś startowali z listy PSL do Sejmu. Szkoda mi nauczycieli bo nie wierzę aby atmosfera w szkole się poprawiła. Ta szkoła nigdy nie miała dużych osiągnięć. Przynajmniej w skali kraju. Porównywanie się w skali województwa jest śmieszne.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 71 7

www.autoczescionline24.pl