Dziś jest: 09.04.2025
Imieniny: Dymitra, Heliodora
Data dodania: 2023-03-23 21:01
Ostatnia aktualizacja 2023-03-24 12:56

Krzysztof Brągiel

Dyskryminacja mniejszości niemieckiej czy szukanie symetrii w relacjach? ''Obywatele stają się zakładnikami gry politycznej''

Dyskryminacja mniejszości niemieckiej czy szukanie symetrii w relacjach? ''Obywatele stają się zakładnikami gry politycznej''
"Stop dyskryminacji niemieckich dzieci"! Konferencja mniejszości niemieckiej w Olsztynie
Fot. Artur Szczepański / Olsztyn.com.pl

W czwartek (23 marca) konferencję prasową przeprowadziło Olsztyńskie Stowarzyszenie Mniejszości Niemieckiej. Tematem spotkania była redukcja środków budżetowych na naukę języka niemieckiego, jako języka mniejszości narodowej, której dokonało Ministerstwo Edukacji i Nauki.

reklama

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 4 lutego 2022 weszło w życie wraz z początkiem roku szkolnego 2022/2023 i dotknęło prawie 50 tys. dzieci uczących się niemieckiego jako języka mniejszości w całej Polsce. W dokumencie czytamy, że nauczanie języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego będzie prowadzone w wymiarze 3 godzin tygodniowo ale w przypadku uczniów należących do mniejszości niemieckiej – w wymiarze 1 godziny tygodniowo.

- Konferencję w tej sprawie zwołaliśmy już 13 stycznia 2022 roku. Wtedy wydawało nam się, że wprowadzane zmiany będą dotyczyć wszystkich mniejszości narodowych. Okazało się, że najbardziej ucierpiała mniejszość niemiecka. Chcemy zaznaczyć swój głos z Olsztyna i powiedzieć, że nie tylko województwa opolskie i śląskie dotyka ten problem – powiedział Piotr Dukat, przewodniczący Olsztyńskiego Stowarzyszenia Mniejszości Niemieckiej.

Piotr Dukat

17 grudnia 2021 roku na posiedzeniu Sejmu przyjmowano projekt budżetu na rok 2022. Przegłosowano wówczas ustawę z poprawką zmniejszającą finansowanie nauki języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowych o prawie 40 milionów złotych.

Minister Przemysław Czarnek argumentował, że w Polsce wydajemy 236 mln zł na mniejszość niemiecką i język niemiecki, a w Niemczech (gdzie mieszka 2,2 mln Polaków) nie ma ani jednego euro od rządu federalnego dla mniejszości polskiej.

Do powyższego argumentu na czwartkowej konferencji odniósł się Lech Kryszałowicz, redaktor naczelny niemieckojęzycznego miesięcznika „Mitteilungsblatt”.

- Posłużę się cytatem z ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych z 6 stycznia 2005 roku. Według dokumentu za mniejszość narodową Polska uznaje obywateli polskich, którzy w sposób istotny odróżniają się od pozostałych obywateli: językiem, kulturą, tradycją, a ich przodkowie zamieszkiwali obecne tereny Rzeczpospolitej Polskiej od co najmniej 100 lat. Dokładnie takie same zapisy są w przepisach niemieckich – powiedział Kryszałowicz i podkreślił, że w Niemczech nie ma polskiej mniejszości, która zamieszkiwałaby obecne ziemie naszych zachodnich sąsiadów od stu lat.

Lech Kryszałowicz

- Nie można utożsamiać 2,2 mln Polaków zamieszkałych w Niemczech głównie ze względów zarobkowych z mniejszością niemiecką, która była u nas od dziada pradziada, a której po prostu granice państwa się przesunęły – zakończył.

Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek 22 stycznia br. spotkał się z przedstawicielami mniejszości niemieckiej w Polsce. Ze strony ministra padła deklaracja o jak najszybszym przywróceniu obciętych godzin. Na razie jednak szkoły, które prowadzą lekcje języka niemieckiego, jako języka mniejszości narodowej, muszą funkcjonować przy okrojonej liczbie godzin. Uderza to w uczniów, jak też nauczycieli.

- Okrojenie godzin lekcyjnych nie będzie rzutowało dobrze na przyszłość a proszę zwrócić uwagę, że przy jednej godzinie tygodniowo nadal trzeba będzie realizować podstawę programową - powiedział Sebastian Jabłoński, Przewodniczący Mrągowskiego Stowarzyszenia Niemieckiego Miasta i nauczyciel języka niemieckiego. - Nauczyciele mają okrojone etaty, przez co muszą szukać dodatkowej pracy – dodał.

Sebastian Jabłoński

Według danych przedstawionych przez Kryszałowicza w bieżącym roku szkolnym języka niemieckiego, jako języka mniejszości narodowej w szkołach województwa warmińsko-mazurskiego uczy się 2116 uczniów. Najwięcej takich szkół funkcjonuje w powiecie olsztyńskim (18), nidzickim (11) i mrągowskim (6).

Przeciwko redukcji funduszy dla mniejszości niemieckiej opowiada się Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych przy Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

- Jest to dyskryminacja obywateli polskich, których przodkowie są pochodzenia niemieckiego – zauważył Jarosław Słoma, przewodniczący komisji. - Ci obywatele stają się zakładnikami gry politycznej, która służy temu, aby zdobyć poparcie środowisk skrajnych, nacjonalistycznych, ksenofobicznych. To jest gra w interesie skłócenia Polski z naszym zachodnim sąsiadem – stwierdził.

Jarosław Słoma

Z inicjatywą zmniejszenia dotacji na naukę języka niemieckiego, jako języka mniejszości narodowej, wielokrotnie wychodził poseł Janusz Kowalski. Pochodzący z Opola polityk argumentuje, że chodzi o zachowanie symetrii w relacjach polsko-niemieckich.

- Wystarczyło widzimisię jednego z posłów, który zaproponował ograniczenie środków finansowych na naukę języka niemieckiego i po tygodniu stało się to prawem – powiedział Wiktor Marek Leyk, Szef Kancelarii Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Wiktor Marek Leyk

I dodał: - Jeżeli tak można regulować stosunki społeczne w Polsce, to znaczy, że za chwilę można tak zrobić z każdym innym językiem, albo każdą grupą, której nie lubimy.

Podobne konferencje przeprowadzane są też w innych ośrodkach, w których mniejszość niemiecka odgrywa znaczącą rolę dla życia społecznego (województwa - opolskie i śląskie). Organizatorzy protestu ilustrują problem za pomocą specjalnych banerów, w których dopytują ministra Czarnka:

1. Co z petycją blisko 15 tysięcy obywateli polskich o zakończenie dyskryminacji dzieci?

2. Co z deklaracją Ministra z 22 stycznia 2023 roku o zakończeniu dyskryminacji dzieci?

3. Co z setkami nauczycieli germanistów, którzy z dnia na dzień stracili pracę?

4. Dlaczego 50 tysięcy dzieci, obywateli polskich, jest w polskim systemie oświaty dyskryminowanych ze względów narodowych?

5. Co z pracą i przyszłością młodych, którym odbiera się prawo do edukacji?

Jak na razie pytania nie doczekały się odpowiedzi. 

Komentarze (67)

Dodaj swój komentarz

  • Niedługo Niemiec 2023-03-26 17:22:50 46.205.*.*
    Niemcy są u siebie , Polacy to durnie pisowskie można kupić ich za 120 euro miesięcznie , być Niemcem to dumą w świecie spółka frajer
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 27
    • Taka prawda 2023-03-26 22:07:47 107.187.*.*
      Po co się żalisz panie volks d.? Wiesz, że być niemcem to być potomkiem nazistów. Być niemcem to być dzieckiem i wnukiem największych barbarzyńców i złodziei w historii współczesnego świata. Potomkiem morderców milionów Żydów i Polaków. Nic nigdy nie zmyje odium nazizmu i tej hańby z niemców. Nazizm Made in Germany.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 2
    • Do "niedługo niemiec" 2023-03-26 22:14:39 146.70.*.*
      Udajesz, że niedługo będziesz niemcem a od lat piszesz swoje wypociny pod tym żałosnym nickiem. Najwyraźniej nawet szwaby cię nie chcą, wyrzutku rosyjski. Bękarcie bez narodu.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 0
    • Beauregard 2023-03-29 13:27:20 178.42.*.*
      Niemcy nie są u siebie i nie byli. Bismarck ich sprowadził na tereny w 99% zasiedlone przez Polaków.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Nie podoba się? WON DO NIEMIEC 2023-03-26 13:48:19 193.56.*.*
    Przypominam, że to nazistowska rzesza niemiecka pozbawiła Polaków żyjących w niemczech statusu mniejszości narodowej. Niemcy dalej tą nazistowską spuściznę pielęgnują. Już dawno powinniśmy usunąć relikty w stylu szkopskich stołków w sejmie i zlikwidować status "mniejszości niemieckiej" w RP. Nie będzie niemiec pluł nam w twarz.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 1
    • Prus z dziada pradziada 2023-03-26 14:12:10 176.97.*.*
      Nie podoba się? Powiedz to wszystkim Polakom na Białorusi, Litwie, Ukrainie.... oni wszyscy mieszkają tam od zawsze, to granicę się przesuwają, ludzie zostają. Rozumiem, że według ciebie słusznie jest represjonowana mniejszość polska na Białorusi bo według przekazu rządowego jest na polskim żołdzie i realizuje plan z Warszawy.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 4
    • Dziękuję za uwagę 2023-03-26 17:01:54 169.150.*.*
      Mniejszość Polska jest nieuznawana i represjonowana w Niemczech i zgodnie z dyplomatyczną zasadą wzajemności powinniśmy tak samo traktować was w Polsce.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 1
    • Prus z dziada pradziada 2023-03-26 19:58:12 176.97.*.*
      Tak 2,2 miliona represjonowanych Polaków w Niemczech, przymusowo przetrzymywanych. Gratuluję zapału w szerzeniu propagandy narodu uciskanych i zawsze pokrzywdzonych.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 5
  • mw031 2023-03-26 08:55:00 88.156.*.*
    Subwencja oświatową dla ucznia mniejszości narodowej jest o 30% wyższa niż dla ucznia Polaka. To kto jest tu dyskryminowany?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 0
    • Prus z dziada pradziada 2023-03-26 19:15:42 176.97.*.*
      Tak 2,2 miliona represjonowanych Polaków w Niemczech, przymusowo przetrzymywanych. Gratuluję zapału w szerzeniu propagandy narodu uciskanych i zawsze pokrzywdzonych.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 4
    • mw0313 2023-03-27 08:52:25 5.172.*.*
      Niektórym są potrzebne dodatkowe lekcje z języka ale polskiego. Bo chyba nie zrozumiałeś treści artykułu. Pomogę Ci. To Niemcy skarżą się a są w Polsce dyskryminowania.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 2
  • Ryta 2023-03-25 18:31:45 2606:54c0:5ba0:*
    Przekażcie Kryszałowiczowi, Słomie i innym herr aktywistom na żołdzie niemieckim, że owi „z dziada pradziada” herr przodkowie - wymordowali w pień plemiona pruskie, czyli rdzennych mieszkańców Warmii i Mazur. Powoływanie się przez herr aktywistów na takich obcych „dziadów pradziadów”, i ciągnięcie od ich potomków kasy na swoje wygodne życie - to gruba żenada.Oględnie mówiąc.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 3
    • Prus z dziada pradziada 2023-03-25 19:57:02 176.97.*.*
      Zakładam, że jesteś prawdziwym Katolikiem i masz obowiązek bezkrytycznie przyjmować postanowienia Papieża. Prusów wycięto w pień w imię Chrystusa przy udziale kwiatu rycerstwa europejskiego, również z Polski.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 6
    • Ad 2023-03-25 20:39:48 2606:54c0:5bc0:*
      Herr aktywiści na niemieckim żołdzie wycierają sobie gębę wprost herr „dziadami i pradziadami”; bronią wprost interesów swoich niemieckich mocodawców -od A do Z. Nie powołują się na postanowienia papieża,, Chrystusa czy inne rycerskie kwiaty. Tak sobie założyli, że dobrze na tym zarobią.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 1
  • mw031 2023-03-25 09:11:47 83.24.*.*
    Osoby pochodzenia niemieckiego żeby pozostać w Polsce po 1945 deklarowały przynależność do narodu polskiego. Dlatego niemieckiej mniejszości narodowej w Polsce nie ma.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 2
    • Tamara Twardodupcewa 2023-03-25 15:38:11 5.173.*.*
      Przestań bredzić. Poczytaj sobie o prześladowaniach Mazurów i Warmiaków po II wojnie światowej. Poczytaj sobie o poczynaniach wojewody Moczara i o ciemnocie zwanej przesiedleniami jak traktowali tutejszych mieszkańców. Wtedy zrozumiesz, dlaczego wsród tamtejszej ludności nie było zwolenników Polski i polskości. Gwoli ścisłości, doczytaj sobie o działaczach na rzecz polskości Mazur, którzy byli potem tępieni przez nowe władze. Przez taką ignorancję Ci ludzie stąd wyjechali
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 2
    • mw031 2023-03-25 17:08:00 83.24.*.*
      A co to ma wspólnego z mniejszością niemiecka w obecnej Polsce?
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
    • Tamara Twardodupcewa 2023-03-25 17:55:37 5.173.*.*
      Mój komentarz dotyczył Twojego komentarza. A ma wspólnego wiele, bo ludzie z mniejszości niemieckiej mieszkają u nas od pokoleń i budują również dobrobyt tego państwa. A przez takie głupie komentarze próbujesz wyganiać stąd tych ludzi. Po prostu oni są związani z tym miejscem, a język niemiecki był tylko ich językiem, który poznali jako pierwszy i to daje im poczucie odrębności od innych. To odróżnia ich od imigrantów zarobkowych (Polaków) w Niemczech. I z tego powodu Polacy nieprędko będą mniejszością narodową w Niemczech
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 2
    • mw031 2023-03-26 08:34:06 88.156.*.*
      W 1850 roku w Olsztynie mieszkało 5000 osób. Głównie polskojęzycznych. W 1939 50000. Głównie urzędników i wojskowych. Nie byli to przypadkiem imigranci zarobkowi z zachodnich Niemiec?
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 2
  • Olsztyn Mężczyzną 2023-03-24 16:22:22 31.61.*.*
    Sami "gieroje": słoma, lejk, i inni. Weźta się za robotę tu jest Polska a nie Ostpreussen!!! To nie te czasy!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 4
    • Germanista 2023-03-24 19:41:50 5.173.*.*
      No prawda, to Polska teraz,ale za karę, że to były Niemcy kiedyś, to restrykcje wymierzone są w polskich obywateli. Niemców w Niemczech to nie dotyka, i na tym polega cały ten dowcip. Za to że część klasy rządzącej nie lubi Niemców karę poniosą obywatele Polski.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 6
  • Ho Chi Minh 2023-03-24 11:52:49 178.42.*.*
    Jak Rzesza przestanie prześladować Polaków to wtedy będzie podstawa do dobrego traktowania Niemców w Polsce. Bez tego będzie trzeba niestety stosować relacje i reakcje 1:1.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 7
    • Germanista 2023-03-24 12:08:48 93.105.*.*
      a jak niby prześladuje Polaków?
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 12
    • Ho Chi Minh 2023-03-24 12:19:38 178.42.*.*
      Jako germanista masz skażony niemcami mózg więc będziesz bronił ich do upadłego.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 4
    • Germanista 2023-03-24 12:36:14 93.105.*.*
      Jako ofiara PiSowskiej propagandy i ksenofob będziesz dalej miał klapki na oczach i zdołasz obiektywnie spojrzeć na to co się dzieje, współczuję
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 12
    • Germanista 2023-03-24 12:36:46 93.105.*.*
      *nie zdołasz
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 8
    • Ho Chi Minh 2023-03-24 12:50:54 178.42.*.*
      To ty masz klapki na oczach. A co do ksenofobii, niemcy z tego słyną.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 3
    • Germanista 2023-03-24 13:09:00 5.173.*.*
      Tak,tak,dalej tupaj nóżką 😉
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 9
    • Non 2023-03-25 14:23:37 193.56.*.*
      Tutaj pełna zgoda. Nie ma w Europie większych ksenofobów niż Niemcy, no może za wyjątkiem rosjan. Cieszy, że multikulti was trochę wyleczy (do czasu nowego Fuhrera).
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • Germanista 2023-03-24 10:52:34 5.173.*.*
    Posługiwanie się edukacją jako forma walki politycznej jest niedopuszczalne, hańbiące i jest oznaką małości, nieumiejętności prowadzenia dyskursu politycznego. Zagrywka typowa dla państw rzadzonych autorytarnie. Demokracja i konstytucją jak i wszelkie zobowiązania międzynarodowe istnieją w Polsce tylko teoretycznie, w praktyce są łamane wszystkie prawa,a w szczególności ludzi niemających jak się bronić albo nieistotnych dla PiS, bo nie są ich elektoratem, popatrzcie np. na niepełnosprawnych albo rodziców wychowujących niepełnosprawne dzieci i ich postulaty
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 11
    • Aisin Gioro Pu Yi 2023-03-24 11:53:35 178.42.*.*
      Powiedz to dzieciom z Wrześni jak ich niemiec potraktował.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 4
    • Germanista 2023-03-24 12:07:30 93.105.*.*
      Masz rację, obraźmy się na wszystkich, którzy nam kiedyś wyrządzili krzywdę, odizolujmy się społecznie, mentalnie i gospodarczo i wprowadźmy kult Wielkiego Wodza. Żyjmy ciągle przeszłością! Postraszmy złym Niemcem (szczególnie przed wyborami - zawsze się sprawdza) Przy okazji spalmy wszystko, co nie polskie, w tym Volkswageny, BMW, Audi a Francuzów uczmy dalej jeść widelcem!
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 11
    • Aisin Gioro Pu Yi 2023-03-24 12:20:25 178.42.*.*
      Niemcy do dziś mają kult wielkiego wodza. A za wyrządzone krzywdy się płaci.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 5
    • Germanista 2023-03-24 12:30:51 93.105.*.*
      A to czemu polski rząd zrzekł się prawa do roszczenia sobie reparacji i odszkodowań dla Polski po II wojnie światowej?
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 14
    • Aisin Gioro Pu Yi 2023-03-24 12:50:07 178.42.*.*
      Reparacje są niezbywalne i prawo do nich tak samo. Niemcy mają płacić i nie szemrać ani kolaborować z Ruskimi jak teraz to robią.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 4
    • Germanista 2023-03-24 13:10:14 5.173.*.*
      To zapoznaj się z historią i prawem międzynarodowym
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 11
    • Beauregard 2023-03-29 13:32:54 178.42.*.*
      Komuniści to nie był legalny rząd, tak samo jak każdy inny w III RP, nie był legalny, więc nikt się nie mógł zrzec reparacji.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Germanista 2023-03-24 10:37:41 5.173.*.*
    Ludzie oprzytomniejcie, tego typu zagrywka jak ucięcie środków na naukę j.niem. jako języka mniejszości narodowej to działanie wymierzone w obywateli państwa polskiego mieszkających w Polsce a mających niemieckie pochodzenie, to zwykły szantaż pisiorow polegający na tym,że kogo nie lubimy, temu nie damy dotacji i będziemy gnębić ich dzieci poprzez ograniczenie dostępu do bezpłatnej nauki. Dziś tak robią z mniejszością niemiecką, jutro może być to ktokolwiek inny, Ukraińcy czy Białorusini,czy społeczności mniejszościowe,których PiS nie toleruje, bo Polska ma być tylko dla Polaków i najlepiej katolików. Festiwal hipokryzji...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 14
    • Tamara Twardodupcewa 2023-03-25 15:40:48 5.173.*.*
      Dlatego w tym temacie polskie władze niczym nie różnią się od Łukaszenki i jego watażków. Jedynie brakuje, by niszczono cmentarze ewangelickie. Powiem więcej, że Ci ludzie co mieszkali przed wojną tutaj wcale nie chcieli wyjeżdżać do Niemiec i gdyby w Polsce była dobra sytuacja ekonomiczna, to by ludzie zostali
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • Ten Tego w Warmii 2023-03-24 10:22:46 2a00:f41:81f:*
    Wyjedźcie do Niemiec.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 5
    • Germanista 2023-03-24 11:25:17 93.105.*.*
      Pewnie niedługo część osób wyjedzie... Lekarze np. cały czas wyjeżdżają, więc w razie poważniejszej choroby pewnie też wyjedziesz do Niemiec, żeby Cię wyleczyli. Bo polska służba zdrowia coraz mniej wydolna i nie ma komu leczyć...
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 14
    • Noo 2023-03-28 23:50:12 46.205.*.*
      Polacy z dziada pradziada wyjechali do Niemiec, tacy patrioci i nie chcą się j. polskiego tam uczyć.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • nikt ważny 2023-03-24 08:40:56 2a01:11cf:422:*
    Mniejszość Niemiecka rozpoczęła Kampanię Wyborczą. Każdy ma prawo walczyć o swoje prawa, które są na równi z prawem innych. :)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 7
  • Bleh 2023-03-24 08:00:47 31.0.*.*
    A ile się przeznacza na naukę polskiego w Niemczech? Jaką reprezentację mniejszość polska ma w niemieckim parlamencie?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 8
    • MO 2023-03-24 09:26:06 5.172.*.*
      W Niemczech nie ma jako takiej mniejszości polskiej jest jedynie zarobkowa
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 9
    • Zhuge Liang 2023-03-24 12:53:52 178.42.*.*
      Polacy w Niemczech długo mieszkali i wielu ocalało pomimo nazistowskiego terroru.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 1
    • Noo 2023-03-29 00:00:10 46.205.*.*
      Nie umiesz czytać ze zrozumieniem? W Niemczech nie ma mniejszości polskiej, Polacy wyjechali tam za chlebem.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Bleh 2023-03-24 08:00:47 31.0.*.*
    A ile się przeznacza na naukę polskiego w Niemczech? Jaką reprezentację mniejszość polska ma w niemieckim parlamencie?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 4
    • Germanista 2023-03-24 12:00:15 93.105.*.*
      W poprzednim roku szkolnym języka polskiego uczyło się 5000 tys. dzieci pochodzenia polskiego w ramach godzin lekcyjnych w samym landzie Nadrenia Płn.-Westfalia, wydatki z tym związane pokrył oczywiście tenże kraj związkowy. W każdym z landów dzieci pochodzenia polskiego jeśli tylko chcą, mogą uczyć się w niemieckich szkołach języka polskiego jako języka pochodzenia.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 7
  • Biotxt 2023-03-24 07:54:07 95.160.*.*
    Zacząć należy od dyskryminacji większości polskiej, która otrzymuje mniej pomocy od przesiedleńców ze wschodu. Odnośnie niemiaszków to są traktowani jak pączusie, pełno ich marketów, połowę mediów i naszej gospodarki wykupili. Jeszcze im mało?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 6
  • pil 2023-03-24 07:25:02 178.42.*.*
    chyba nie dadzą pieniędzy w przyszłości bo Donald chce dać 1500(rozdawnictwo) a przeciez jest potężne zadłużenie i złodziejstwo. i to jest nasza polityka od pisjorów po peowców a my sie tak podniecamy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 2
  • Tor 2023-03-24 07:00:33 5.184.*.*
    Stosując przedstawione kryteria, to w Niemczech nie ma mniejszości tureckiej, marokańskiej, syryjskiej, libijskiej...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 1
    • Tamara Twardodupcewa 2023-03-24 07:54:57 5.173.*.*
      No i masz rację, nie ma mniejszości tureckiej, marokańskiej, syryjskiej, libijskiej. Proszę sobie doczytać zanim zacznie się głupio komentować. Akurat z "mniejszością" turecką były problemy, bo Erdogan chciał uznania ich za mniejszość w Niemczech
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 3
  • Tom 2023-03-24 06:19:53 145.237.*.*
    Przepraszam a gdzie mniejszość polska w Niemczech? 2 miliony Polaków pracuje u Niemiaszków legalnie. Dlaczego nie ma równych, wzajemnych relacji na tym polu? Według mnie, jeżeli nie będzie to wszystko wyprostowane nie powinniście dostać ani złotówki ani jednego przywileju.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 4
    • Germanista 2023-03-24 12:27:38 93.105.*.*
      Istnieje coś takiego jak niemiecko-polski traktat o dobrym sąsiedztwie, który został zawarty między Polską a Niemcami w 1991 roku. I tam zostało ustalone, że polska strona uznaje Niemców w Polsce jako mniejszość, a Niemcy Polakom w Niemczech i obywatelom niemieckim polskiego pochodzenia przyznają prawa odnoszące się do ich kultury i języka. Obie strony zobowiązały się do zapewniania takich samych praw. Jeśli chcemy zmiany statusu Polaków na mniejszość w Niemczech, to rozmowy takie powinny być prowadzone przez rządzących na szczeblu dyplomacji, ale nasz rząd nie potrafi rozmawiać dyplomatycznie z rządami innych krajów...
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 6
    • Andżela makrella 2023-03-24 16:28:38 31.61.*.*
      Germania to obecnie ruska ONUCA merkelowa
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 1
    • ja, znowu ja... 2023-03-26 12:23:25 5.172.*.*
      Istnieje coś takiego, jak tzw. dekret Göringa z 27 lutego 1940 r. On do tej pory "reguluje" w praktyce sytuacje polskiej mniejszości... To jest wasz prawdziwy, niemiecki Ordnung...
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • fafik 2023-03-23 23:53:32 195.191.*.*
    Oczywiście, że nie ma mniejszości polskiej w Niemczech, bo ich wytłukli tzw. naziści z nazilandu, którzy opanowali Niemcy, a niemieckie społeczeństwo służyło wtedy w armii będąc tylko w orkiestrze wojskowej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 6
  • MP 2023-03-23 23:37:39 46.205.*.*
    A czy Pan Słoma ma czas zajmowac się wodociągami jako vice-prezes.Zajmujac się polityką z ramienia PO i siedząc w tylu komisjach to w wodociągach odbiera chyba tylko pensje .Ok 25 tyś.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 4
  • 10% 2023-03-23 23:15:19 88.156.*.*
    Może pora zainteresować się mniejszością Polską w niemczech....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 6

www.autoczescionline24.pl