A | A | A
Data dodania: 2010-10-06 14:57
Iwona Starczewska
Jest pełnomocnik - będzie równo?
Dziś odbędzie się kolejne spotkanie olsztyńskiej Rady ds. Równego Traktowania Kobiet i Mężczyzn. Wczoraj poznaliśmy pełnomocniczkę prezydenta Miasta ds. równego traktowania Kobiet i Mężczyzn.
reklama
Posiedzenie Rady ds. Równego Traktowania Kobiet i Mężczyzn odbędzie się dziś o godz. 17:00 w Olsztyńskim Centrum Organizacji Pozarządowych.
Monika Falej, olsztyńska pełnomocniczka ds. równego traktowania kobiet i mężczyzn w początkach działalności chciałaby zająć się wprowadzeniem w Olsztynie Europejskiej Karty Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym. Karta zobowiązuje Europejskie samorządy lokalne i regionalne do użycia ich kompetencji i wpływów w celu osiągnięcia większej równości w swojej społeczności.
Zakres działania Pełnomocnika/Pełnomocniczki ds. Równego Traktowania Kobiet i Mężczyzn
1. Pełnomocnik/Pełnomocniczka ds. Równego Traktowania Kobiet i Mężczyzn jako specjalista działa niezależnie od wydziałów Urzędu Miasta, ale we współpracy z wszelkimi jednostkami publicznymi i pozarządowymi, które uzna za pomocne w realizacji działań.
2. W zakresie kompetencji, osoba na stanowisku Pełnomocnika/ Pełnomocniczki ds. Równego Traktowania Kobiet i Mężczyzn (zwana Pełnomocnikiem/czką) powinna: posiadać doświadczenie w pracy w organizacji/instytucji zajmującej się prawami człowieka lub sprawami dialogu społecznego lub pomocą społeczną; znać ustawy: - Konstytucję RP i Kodeks Pracy - o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, Rzeczniku Praw Obywatelskich, Rzeczniku Praw Dziecka, ochronie danych osobowych, dostępie do informacji publicznej; znać obowiązujące przepisy dotyczące: praw kobiet oraz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn, a w szczególności Europejską Kartę Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym, Ochrony Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Ochrony Praw Dziecka,posiadać: umiejętność pracy w zespole oraz samodzielnie, inicjatywę, być osobą komunikatywną i asertywną, odporną na stres, mieć umiejętność łagodzenia sytuacji problemowych. posiadać wyższe wykształcenie, zwłaszcza w dziedzinach związanych z niżej wymienionymi zadaniami, oraz umiejętność współpracy z mediami.posiadać pełnię praw publicznych oraz przedstawić oświadczenie o byciu niekaranym/niekaraną prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.
3. W zakresie zadań ogólnych Pełnomocnik ds. Równego Traktowania Kobiet i Mężczyzn powinien: podejmować działania zmierzające do zapewnienia równego traktowania kobiet i mężczyzn, a także ochrony przed dyskryminacją przede wszystkim ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną.eliminować lub ograniczać skutki już powstałe w wyniku naruszeń zasady równego traktowania;przeciwdziałać dyskryminacji ze szczególnym uwzględnieniem dyskryminacji ze względu na płeć poprzez: organizowanie szkoleń, debat, konferencji, akcji edukacyjnych i informacyjnych oraz propagowanie problematyki równego traktowania; upowszechniać wiedzę z zakresu praw człowieka i przeciwdziałania dyskryminacji wśród urzędników i mieszkańców oraz mieszkanek Olsztyna; monitorować sytuację w zakresie równego traktowania na terenie miasta.
4. Pełnomocnik ds. Równego Traktowania Kobiet i Mężczyzn jako osoba współpracująca z Radą ds. Równego Traktowania Kobiet i Mężczyzn przy Prezydencie Miasta Olsztyn, powinien inicjować działania i zadania własne oraz współpracujących jednostek, tworząc miejską politykę pro-równościową (z wykorzystaniem Europejskiej Karty Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym), samodzielnie i we współpracy z instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi na szczeblu lokalnym, regionalnym, ogólnopolskim, międzynarodowym.
5. Do zadań szczegółowych Pełnomocnika ds. Równego Traktowania Kobiet i Mężczyzn należeć będzie:
1. Inicjowanie i koordynowanie działań, zadań oraz współpracy instytucji i organizacji działających na rzecz praw człowieka w mieście tj. niosącym pomoc osobom i grupom dyskryminowanym poprzez stworzenie zaplecza merytorycznego, operacyjnego dla rozproszonych i podzielonych ideologicznie środowisk, a w szczególności organizacji kobiecych.
a. współpraca – ponad wszelkimi podziałami (np. politycznymi, religijnymi i wyznaniowymi, rasowymi, wiekowymi i innymi) – w zakresie poprawy zrozumienia praw i sytuacji kobiet oraz innych osób dyskryminowanych czy wykluczonych społecznie, z właściwymi organami administracji publicznej, w tym min.:
· właściwymi komisjami Rady Miasta,
· Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
· Wydziałem Zdrowia i Polityki Społecznej, Wydziałem, Edukacji Urzędu Miasta, Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta do spraw Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi, Biurem Komunikacji Społecznej,
· ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi,
· Kuratorium Oświaty,
· z komórkami odpowiedzialnymi za osoby niepełnosprawne oraz za rozwiązywanie problemów alkoholowych,
· z ośrodkami badawczo-naukowymi oraz spełniającymi funkcje kulturotwórczą w najszerszym rozumieniu,
· a także z policją, strażą miejską, organizacjami pozarządowymi oraz grupami nieformalnymi takimi jak np.: sieci streetworkerów, nieformalnymi grupami akcjonerskimi i wolontaryjnymi
b. wspieranie inicjatyw zmierzających do powstania i zwiększenia miejsc zatrudnienia dla kobiet na rynku pracy, pomoc przy zakładaniu mikroprzedsiębiorczości (mikrokredyty), zakładanie mikroprzedszkoli i żłobków, porady dotyczące pracy (np.: warsztaty dla bezrobotnych),
c. wspieranie inicjatyw zwiększających bezpieczeństwo kobiet, a w szczególności wspieranie samorządu lokalnego w zakresie przygotowania lokalnego programu przeciwdziałania przemocy w miejscu pracy i w rodzinie oraz lokalnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną,
d. praca na rzecz stworzenia centralnego systemu jednostek związanych z kontaktem w sprawach przemocy domowej i molestowania w pracy / szkole,
e. podejmowanie inicjatyw uchwałodawczych.
2. Konsultacja i monitoring polityki równości płci (gender maistreaming – tematyka płci w głównym nurcie życia publicznego, społecznego i politycznego) oraz gender budgeting (tłum. budżetowanie pod kątem płci):
a. konsultacja planowania, realizacji i wykorzystania unijnych programów wsparcia dla miasta w obligatoryjnym zakresie aplikacyjnym tj. w zakresie wyrównywania szans (równego statusu płci),
b. współudział (na zasadzie eksperckiej konsultacji) w przygotowaniu, promocji oraz implementacji i monitorowaniu lokalnych zadań i programów na rzecz równości kobiet i mężczyzn oraz przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczeniu w pracy oraz w sferze prywatnej, publicznej,
c. opiniowanie, jeśli będzie taka potrzeba, projektów inwestycyjnych i wizerunkowych, aktów prawnych i innych dokumentów samorządu miasta oraz planów biznesowych oddziaływujących na sytuację w zakresie wyrównywania szans kobiet i mężczyzn w mieście i regionie.
3. Promocja świadomości gender (równego statusu), czyli promocja równego traktowania kobiet i mężczyzn:
a. wspieranie i promocja działań naukowych i badawczych oraz aktywności organizacji pozarządowych, studenckich i grup nieformalnych działających na rzecz praw kobiet poprzez organizowanie konferencji i seminariów oraz współpracę z przedstawicielami mediów,
b. wspieranie obecności kobiet w mediach i zachęcanie do współtworzenia kultury gender w regionie: edukacja, popularyzacja, programy dla mediów oraz przedszkoli i szkół,
c. warsztaty szkoleniowe w zakresie gender mainstreaming przeznaczone dla szerokiego kręgu odbiorców (w tym urzędników/urzędniczek, polityków/polityczek, nauczycieli/nauczycielek, działaczy/działaczek społecznych i dziennikarzy/dziennikarek, itd.), podnoszące świadomość społeczną i medialną w tym zakresie.
Źródło: UM Olsztyn/własne
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz