Do 5 maja zainteresowane firmy mogą składać swoje oferty w przetargu na przebudowę Dworca Zachodniego w Olsztynie. PKP wybierze najkorzystniejszą ofertę, przy czym w 80 procentach liczyć się będzie cena wykonania, zaś w pozostałej części o wyborze decydować będzie czas wykonania prac.
Dworzec Olsztyn Zachodni zbudowany został w latach 1890-1893 w miejscu istniejącego od 1883 roku przystanku kolejowego Olsztyn Przedmieście. Budynek składa się z dwóch brył: dworca i sanitariatów). Obiekt posiada jedną kondygnację nadziemną i jest częściowo podpiwniczony. Dach kryty jest papą, a stolarka okienna i drzwiowa jest w większości drewniana. W budynku mieści się część publiczna, w skład której wchodzą powierzchnie ogólnodostępne, hala kasowa, poczekalnia, sanitariaty ogólnodostępne (nieczynne) oraz cześć komercyjna – kasy, lokale handlowo-usługowe nieużytkowane z powodu braku najemców. Bryła sanitariatów uległa dewastacji podczas lat nieużytkowania. Przegrody budowlane są mocno zawilgocone. Stan techniczny tej części dworca jest zły i wskazuje konieczność rozbiórki i odbudowy. Pozostała cześć budynku jest w stanie technicznym pozwalającym na wykorzystanie elementów istniejących.
To właśnie na tej podstawie prowadzona będzie przebudowa ''Zachodniego''.
Zgodnie z planem przebudowy układ wewnętrzny budynku zostanie dopasowany do nowego sposobu użytkowania na bazie istniejącej konstrukcji. Jedynie część istniejących sanitariatów zostanie wyburzona ze względu na zły stan techniczny i wykonana na nowo.
W zakres nowego projektu wchodzi m.in. dostosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych, budowa sanitariatów dla podróżnych oraz poprawa bezpieczeństwa przebywania i użytkowania dworca poprzez montaż instalacji monitoringu, instalacji przeciwpożarowej oraz wymianę wewnętrznych oraz zewnętrznych instalacji. Kondygnacja podziemna dworca zostanie przeznaczona w całości na funkcje techniczne (rozdzielnia elektryczna, pomieszczenia związane z przyłączami, pomieszczenie gospodarcze itp.)
Na parterze przewidziano otwarcie części powierzchni dworca w formie zadaszonej wiaty dla oczekujących podróżnych. Funkcja obsługi pasażerów pozostanie w tej samej co aktualnie części dworca (większa z brył tworzących budynek) z dostępem do toalet ogólnodostępnych oraz pomieszczenia kas kolejowych z osobnym zapleczem oraz wejściem.
Mniejsza bryła zostanie odbudowana z przeznaczeniem na lokal komercyjny oraz administracyjny dworca. Aby podkreślić funkcję i estetykę obiektu, planowana jest odpowiednia iluminacja elewacji, która wydobędzie walory dworca w tej części miasta – okolicy starówki. W ramach przebudowy zagospodarowana zostanie także okolica. W planach jest wykonanie zielonych skarp z miejscami do siedzenia, parkingu oraz nasadzeń.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz