Dziś jest: 21.11.2024
Imieniny: Janusza
Data dodania: 2023-03-25 09:48

Krzysztof Brągiel

Kamienie milowe w inwestycji tramwajowej. Wiemy, kiedy zakończą się prace na estakadzie [ZDJĘCIA]

Kamienie milowe w inwestycji tramwajowej. Wiemy, kiedy zakończą się prace na estakadzie [ZDJĘCIA]
Prace przy estakadzie łączącej ul. Synów Pułku i ul.Krasickiego postępują
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Prace przy linii tramwajowej łączącej Pieczewo z centrum Olsztyna postępują. Finisz robót ustalono na 16 października 2023 roku. Miasto postanowiło „dopilnować” terminów i ustaliło tzw. kamienie milowe, które dotyczą m.in. estakady na Nagórkach.

reklama

W aneksie do umowy z wykonawcą nowej linii tramwajowej wyznaczono terminy zakończenia poszczególnych elementów inwestycji. Do końca kwietnia ma zostać udrożnione skrzyżowanie al. Piłsudskiego z ul. Kościuszki. Aktualnie tramwaje pokonują ten odcinek wyłącznie jednym torem. W maju ruch powinien być już puszczony w obu kierunkach, a także w stronę Wysokiej Bramy. Wraz z końcem kwietnia ma być też gotowa konstrukcja estakady nad skrzyżowaniem ul. Krasickiego z ul. Synów Pułku. 

- Warto pamiętać, że prace na estakadzie będą się toczyły w zasadzie do końca projektu tramwajowego, bo później trzeba będzie jeszcze m.in. przygotować odwodnienie, zabezpieczenia antykorozyjne, położyć torowisko, posadowić słupy i rozwiesić trakcje – przekazała nam Marta Bartoszewicz, rzeczniczka ratusza.

Najnowsze zdjęcia z terenu budowy pokazują, że estakada nabiera kształtów. Projekt zakłada, że będzie wznosić się około 5 metrów nad ulicą, mieć ponad 270 metrów długości i 8 metrów szerokości.

Kolejne zadania, które doczekały się konkretnej daty wykonania to układ drogowo-torowy na pętli w Pieczewie wraz z dojazdem na ul. Wilczyńskiego. W zakres robót wchodzi także wykonanie budynków podstacji z wyposażeniem socjalnym i energetycznym. Tutaj kamieniem milowym będzie koniec wakacji.

Na czerwiec określono wykonanie układu drogowego na al. Piłsudskiego i przynajmniej jednostronnego ciągu pieszego od ul. Kościuszki do ul. Wyszyńskiego (z wyłączeniem zakresu skrzyżowania z ul. Dworcową).

Dlaczego miasto zdecydowało się na doprecyzowanie terminów?

- Wpisujemy w kontraktach dodatkowe terminy, tzw. kamienie milowe, by mieć pewność że wykonawca potraktuje te prace priorytetowo – tłumaczy Bartoszewicz. - Część wpisanych tam robót wpłynie na poprawę komfortu naszych mieszkańców, dlatego jest to dla nas niezwykle istotne. Co ważne - wykonawca musi tak planować prace, by prowadzić je równocześnie z pozostałymi robotami objętymi zamówieniem. Wydaje się jednak, że w tej kwestii jesteśmy zgodni, bo wszystkim nam zależy na terminowym ukończeniu kontraktu – podkreśla przedstawicielka urzędu miasta.

Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku miasto porozumiało się z wykonawcą odnośnie waloryzacji kontraktu. Spółka Polimex Infrastruktura w konsorcjum z Trakcją powoływała się na ustawowe zapisy dotyczące siły wyższej, w szczególności zbrojnej agresji Rosji na Ukrainę i pandemii koronawirusa. Po miesiącu mediacji strony uzgodniły, że maksymalna suma, o jaką może wzrosnąć umowa to 51,3 mln zł. Kwota ma być pokryta z funduszy unijnych. W ratuszu nadal jednak czekają na decyzję Komisji Europejskiej w tej sprawie.

Umowa na realizację drugiego etapu budowy sieci tramwajowej została podpisana w czerwcu 2021 roku. Inwestycja pierwotnie została wyceniona na 403 mln zł. Licząca ponad 6 km trasa ma poprawić komunikację z południowymi dzielnicami miasta, które określane są jako „sypialnie” Olsztyna.

Komentarze (60)

Dodaj swój komentarz

  • 124e123r23r 2023-09-14 11:05:24 213.73.*.*
    czas na kolej miejską
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • janusz 2023-09-10 10:41:48 2a00:f41:8cf:*
    czas na przeniesienie tramwajow na zatorze
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Maruda. 2023-07-14 16:28:19 46.205.*.*
    To i tak się nie uda z terminem Piłsudskiego wąskie szersze chodniki i ścieżki rowerowe niż ulice. Lepiej było wyłączyć ruch na tej ulicy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 2
  • Kapitan Planeta 2023-03-27 14:49:14 213.17.*.*
    ciekawe ile będzie kosztowało jej odśnieżanie i odladzanie, bo nikt bez uprawnień wysokościowych tam nie wejdzie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 3
  • Tom 2023-03-27 06:29:13 145.237.*.*
    Beton, beton, beton i trochę stali pod tramwaje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 4
  • stasia 2023-03-26 21:53:06 178.42.*.*
    I będzie pięknie a na razie to jak na budowie , utrudnienia i bałagan ale będzie pięknie i nie rozumie tych co tak tramwajów nienawidzą
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 11
  • Obserwator. 2023-03-26 18:25:07 46.205.*.*
    Administrator zbk2 musi odejsc
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 2
  • sdfdf 2023-03-26 11:27:52 193.200.*.*
    paskudztwo
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 8
  • Olsztyniak 2023-03-26 07:38:22 93.105.*.*
    Cały krajobraz Olsztyna oszpecony będzie słupami z kablami i szynami. O ile szyny nie rzucają się w oczy to słupy z kablami oszpecają miasto. Niech jeszcze postawią na estakadzie te słupy, to widok będzie na kable nie na miasto.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 21
  • Donald 2023-03-26 07:07:16 2a00:f41:8a2:*
    Motłoch się kłóci 🤣😂🤣
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 3
  • Tedy 2023-03-25 22:27:50 92.58.*.*
    Ty logiczne myslenie itp, itd mogles w Ratuszu lizać tylną część ciała temu ktory sam foruje się na Krola Piotra (ze wsi oczywiscie), bo ja jestem mieszkańcem tego miasta od 65lat i takiego nieudacznika nie bylo w calej tej historii. Marnotrasrwo pieniędzy, hamowanie miasta w rozwoju(w jakim miescie widziałeś, aby z 2 pasów jezdni robic jeden w centrum lub zamykać dojście - rozkopy do jednej z niewielu atrakcji Olsztyna jaka jest Starowka). Przez Ciebie nie przebija optymizm lecz glupota.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 13
  • doc 2023-03-25 21:57:06 83.24.*.*
    Inwestycja to wyrzeczenie się obecnych zysków na rzecz zysków w przyszłości . Budowa linii tramwajowych nie przyniesie nigdy zysków więc nie jest żadną inwestycja tylko konsumpcją i to na kredyt. To doprowadzi prosto do katastrofy finansowej miasta.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 14
  • ESTAKADA MIŚ NASZYCH CZASÓW 2023-03-25 20:30:23 93.105.*.*
    ESTAKADA JEST NIEPOTRZEBNA. NIE MA TAMTĘDY JUŻ TRANZYTU A WIĘKSZA GÓRKA JEST PRZY CERFOURZE. KASA WYWALONA W BŁOTO ZA KTÓRA MOŻNA BY WYREMONTOWAĆ WSZYSTKIE OLSZTYŃSKIE ULICE I CHODNIKI. MIESZKAŃCY NIE ŁYKAJCIE TEJ MEGALOMANII BO WY ZA TO PŁACICIE I ROZWALACIE ZAWIESZENIA SWOICH AUT NA DZIURAWYCH DROGACH.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 33 16
  • Strażnik Teksasu 2023-03-25 19:49:12 176.221.*.*
    Taka delikatna sugestia. Zerknijcie z jakich IP robicie repost bo trochę siara papierać samego siebie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 5
  • LOGICZNE MYŚLENIE A NIE NAKRECANIE SIĘ EMOCJAMI 2023-03-25 17:46:30 46.186.*.*
    Ja tam się cieszę i to bardzo, że w Olsztynie się robi. Gorzej by było gdyby nic się nie robiło a pieniądze Unijne się nie wykorzystywało a , że są wykopy to normalne. Każdy z nas jak coś robi w domu to też jest lekki bałagan lub większy ale czy to jest odrazu jakiś życiowy dramat....no nie, więc może więcej pozytywnej energii i pozytywnego nastawienia do otaczającego świata i tego ,że tak dużo się robi w Olsztynie. Powinniśmy się cieszyć a nie stękać. Ja jeżdżę samochodem przez te remonty codziennie i przez tory tramwajowe i w żadnym razie nic mi nie przeszkadza. Przeszkadzało by mi gdyby były pieniądze a nic by się nie robiło w Olsztynie to było by nie fair w stosunku do mieszkańców. TRAMWAJE są dla mieszkańców ,z których codziennie będzie korzystało kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców dziennie za jedyne 100 -120 zł miesięcznie...tylko !!! WOLĘ TRAMWAJE DLA MIESZKAŃCÓW NIZ BUDOWANIE DWÓCH WIEŻ ZA DWA,TRZY MILIARDY ZŁOTYCH DLA JEDNEGO PANA,DLA JEGO EGO A DO SPŁACENIA 6-7 MILIARDÓW, WOLĘ TRAMWAJE DLA MIESZKAŃCÓW NIŻ NIEISTNIEJĄCA ELEKTROWNIĘ ZA PÓŁTORA MILIARDA ZŁOTYCH. WOLĘ TRAMWAJE DLA MIESZKAŃCÓW NIŻ 10 MILIARDÓW NA TVPIZ,.....I WOLĘ WYKORZYSTYWAĆ UNIJNE DOFINANSOWANIE NIZ MÓWIENIE PISOWE, ŻE 670 MILIARDÓW ZŁOTYCH NASZEJ WSPÓLNEJ, WSPÓLNEJ GOSPODARCE NIEPOTRZEBNE BO JAKOŚ TAM BĘDZIE A POTEM PŁACZ ,ZE ŹLE SIĘ ŻYJE.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 34 29
  • Obserwator 2023-03-25 17:04:58 46.205.*.*
    Skończcie dymac balonik, dajcie chłopakom spokojnie pracować , szybciej skończą
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 11
  • Johny Bravo 2023-03-25 16:25:22 13.49.*.*
    "Miasto postanowiło „dopilnować” terminów" ... nie no jestem kurva wstrząśnięty. To sytuacja absolutnie bez precedensu po 1945roku. Iście heroiczna postawa Zamawiąjącego, który żrąc za nasze pieniądze postanowił dopilnować tego co zamawiał. Proponuję jednak nie rozbierać pomnika wdzięczności ruskiej hołocie, a tylko dokonać drobnych poprawek i przemianować na Pomnik Inwestycji Pana Arbuza, w skrócie PIPA ...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 38 10
  • czerwona zaraza 2023-03-25 13:43:21 195.191.*.*
    Czego Wy oczekujecie od pseudo budowlańca z UWM i PZPRowca?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 34 19
  • doc 2023-03-25 12:56:15 83.24.*.*
    Inwestycja to przedsięwzięcie nastawione na zysk , a tu od początku wiadomo że to przedsięwzięcie na siebie nie zarobi i nigdy nie zwrócą się koszty. To będzie kamień u szyi dla nas wszystkich , bo oprócz wysokich cen za wodę , śmieci i podatki dojdzie jeszcze koszt utrzymywania tramwajów . Gdyby ktoś tak rządził swoim prywatnym budżetem to by za niedługo spał w kartonie pod mostem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 29
  • taka prawda 2023-03-25 12:17:28 195.191.*.*
    Zarządzający miastem mogli powiedzieć wprost dla wykonawca: albo dopłata 50 mln zł albo dłuższy termin oddaniainwestycji! Wykonawca wybrał to pierwsze, więc pod żadnym pozorem nie wolno iść na ustępstwa opóźnieniami bez kar umowanych! Jeżeli inwestycja się przedłuży, to nalezy naliczać kary umowne a pieniądze z tych kar przeznaczyć na wodociągi, bo przecież brakuje im kasy. PROSTE ROZWIĄZANIE. Niestety wykonawca nawet niee wyszedł jeszcze z Pieczewa z newralgicznego odcinka Wilczyńskiego/Krasickiego!! Całe Pieczewo pędzi samochodami przez Gebika i Świtycz-Widackiej, a ta ostatnio ulica po ponad roku wygląda jakby ją zbombardowano!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 3

www.autoczescionline24.pl