Kolejarze zapowiadają, że projektowany budynek będzie w pełni przystosowany do obsługi osób z niepełnosprawnościami, podróżujących z małymi dziećmi czy z większymi bagażami. Budowa nowego obiektu ma nie tylko poprawić komfort pasażerów, ale umożliwi połączenie budynku z Zatorzem, co ułatwi mieszkańcom za torami lepsze dojście na dworzec. Opcje są dwie: powstanie kładka lub przejście podziemne. Projektant na podstawie przeprowadzonych analiz, przedstawi szczegółowe rozwiązania techniczne. Według przedstawicieli spółek PKP taka koncepcja nie mogłaby zostać zrealizowana w przypadku pozostawienia starego budynku dworca w obecnym kształcie.
– Cieszę się, że powstanie nowoczesny, pozbawiony barier architektonicznych obiekt niezmiernie ważny dla infrastruktury kolejowej i miejskiej Olsztyna. Poprawi się również komunikacja z Zatorzem, gdyż dworzec zostanie połączony specjalnym przejściem właśnie z tą dzielnicą naszego miasta. Widzę w tej inwestycji same plusy – powiedział Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski.
Swojej radości nie kryła także posłanka Iwona Arent, która podziękowała za wsparcie nawet przedstawicielom innych opcji politycznych w sprawie niewpisywania dworca do rejestru zabytków, czego domagali się społecznicy z Forum Rozwoju Olsztyna, Stowarzyszenia Architektów Polskich i Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków.
– Nadszedł w końcu szczęśliwy moment. Wierzę w to, że dworzec w Olsztynie wreszcie stanie się pięknym miejscem, służącym nie tylko olsztynianom, ale również turystom. Bardzo się cieszę, że udało nam się pójść o krok do przodu. Niektórzy nie chcieli wspomagać nas w tych dążeniach. Dziękuję jednak wszystkim parlamentarzystom: od prawicy po lewicę, za to że słali petycje do pani minister kultury Magdaleny Gawin, żeby wzięła pod uwagę, że ten dworzec nie powinien być traktowany jako zabytek, bo on nie jest zabytkiem – powiedziała posłanka Iwona Arent.
Co planuje PKP? Aby na nowym dworcu znalazły się kasy biletowe, ogrzewana poczekalnia, toalety a także pomieszczenia handlowo-usługowe. Zdaniem kolejarzy przestrzeń przewidziana do obsługi pasażerów ma nie ulec zmniejszeniu. Przy założeniach, że nie będzie opóźnień, inwestycja powinna zostać oddana do użytku w 2022 roku. Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków zachowane zostaną zabytkowe elementy obiektu, czyli mozaika wewnątrz budynku oraz przestrzenny napis „Dworzec kolejowy”.
– Wybranie projektanta to ważny dla nas etap realizowanej inwestycji, jednej z najważniejszych spośród prawie 200. Skorelowaliśmy swoje działania z planami zarządcy infrastruktury, czyli spółką PKP PLK. Dzięki temu pasażerowie odczują poprawę komfortu korzystania nie tylko z nowego dworca, ale także zmodernizowanych peronów i przejść umożliwiających wygodne poruszanie się po stacji – wyjaśnił Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA.
Duże zmiany czekają także stację Olsztyn Główny. Planowana jest przebudowa torów, rozjazdów i peronów, co ma zapewnić większe możliwości sprawnego prowadzenia ruchu. Przebudowa stacji jest kolejnym etapem w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo-Olsztyn”. Zakończenie tej inwestycji jest planowane na 2023 rok.
– Wszystkie cztery perony zostaną podwyższone i poszerzone, co zapewni wygodny dostęp do pociągów. Stacja zostanie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dzięki nowym urządzeniom nagłaśniającym oraz montażowi wyświetlaczy podróżni zyskają wyczerpującą informację o przyjazdach i odjazdach pociągów. Wyższy poziom bezpieczeństwa będzie po zamontowaniu antypoślizgowej nawierzchni oraz monitoringu – tłumaczy Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK SA.
Jak już wspomnieliśmy, projektantem została firma TPF, która wykona prace projektowe o wartości 7,786 mln zł. Szacunkowa wartość budowy dworca to ponad 32 mln zł, a modernizacji stacji to 100 mln zł. W odniesieniu do wartości obiektu wypowiedzieli się także społecznicy z Forum Rozwoju Olsztyna:
Jest to skandalicznie niska kwota, która wystarczy na budowę małego i przeciętnego obiektu. Wszyscy Ci, którzy wierzyli, że w Olsztynie powstanie dworzec godny miasta wojewódzkiego, powinni w końcu zejść na ziemię.
– czytamy we wpisie.
Komentarze (42)
Dodaj swój komentarz