Umowa podpisana między władzami urzędu marszałkowskiego a spółką Polregio będzie trwała sześć lat. Zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2021 roku do 31 grudnia 2026 roku. Jej wartość to 414 mln zł, czyli 62 mln zł rocznie z budżetu województwa oraz niemal 7 mln zł z Funduszu Kolejowego.
Pociągi należące do Polregio będą przejeżdżać, podobnie jak dotąd, 3 mln pociągokilometrów rocznie. To jedno z najważniejszych założeń umowy – utrzymanie kursowania pociągów na dotychczasowych trasach.
Zapewnione są zatem m.in. połączenia z Olsztyna do Torunia, Elbląga, Gdyni czy lotniska w Szymanach, a z Iławy do Białegostoku.
– To duże wyzwanie finansowe dla samorządu województwa, ale zapewnienie mieszkańcom dobrego dostępu do komunikacji jest jednym z naszych najważniejszych zadań. Uwzględniając specyfikę regionu, m.in. niską gęstość zaludnienia i znaczną długość tras kolejowych pokonywanych przez pociągi, zapewnienie satysfakcjonującej pasażerów oferty przewozowej jest trudne. Jednak każdego dnia we współpracy z Polregio uruchamiamy ponad 100 dobrze skomunikowanych pociągów. Jak ważny dla samorządu województwa jest rozwój transportu kolejowego, można zaobserwować, śledząc realizowane w regionie inwestycje – przyznał marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin.
Po drugie, po zmodernizowaniu niektórych tras kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim, Polregio będzie mogło rozszerzyć rozkład jazdy np. o Braniewo.
– Zależy nam na tym, żeby poprawić ofertę komunikacyjną na Warmii i Mazurach. Dzięki zmodernizowanym szlakom pociągi mogą jeździć szybciej, bardziej punktualnie i stanowić atrakcyjną alternatywę dla mieszkańców i turystów. Chcielibyśmy wspólnie z samorządami i zarządcą infrastruktury pracować nad optymalnym i wygodnym rozkładem, który ułatwi mieszkańcom przesiadki, również do lokalnych i regionalnych autobusów – powiedział Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio.
Jak na razie przewozy objęte umową z Polregio będą realizowane na następujących trasach:
Działdowo - Iława - Działdowo
Iława Ełk - Grajewo - Białystok-Ełk
Elbląg - Malbork - Elbląg
Olsztyn - Działdowo - Olsztyn
Olsztyn - Szczytno - Pisz - Ełk - Olsztyn
Olsztyn - Szczytno - Olsztyn
Olsztyn - Szczytno - Szymany Lotnisko - Olsztyn
Olsztyn - Elbląg - Olsztyn
Olsztyn - Toruń- Olsztyn
Olsztyn - Iława – Olsztyn
Olsztyn - Jabłonowo Pom. - Olsztyn
Iława - Jabłonowo Pom. - Iława
Olsztyn - Korsze - Ełk - Olsztyn
Olsztyn - Korsze - Olsztyn
Korsze - Ełk - Korsze
Olsztyn - Iława – Gdynia- Malbork - Iława
Przypomnijmy, że obecnie modernizowane jest m.in. połączenie kolejowe na trasie Olsztyn-Braniewo. Z tego względu wprowadzono autobusową komunikację zastępczą, jednak pod koniec marca br. została ona zlikwidowana.
Więcej informacji na ten temat można przeczytać w artykułach:
Marszałek zlikwiduje bezpośrednie połączenia z Olsztyna do Braniewa
Urząd marszałkowski skomentował decyzję o likwidacji połączeń z Olsztyna do Braniewa
Braniewo odcięte od kolei. Działacz Lewicy ma pomysł na poprawę komunikacji
Remont torów ma potrwać przynajmniej do 2023 roku. Gdy zakończy się, urząd marszałkowski zaplanował uruchomienie 5 par pociągów z Olsztyna do Braniewa.
– Po zrealizowaniu modernizacji linii nr 221 na odcinku Gutkowo-Dobre Miasto przy jednoczesnym remoncie przez zarządcę infrastruktury umożliwiającym pasażerską komunikację kolejową linii 221 na odcinku Dobre Miasto-Braniewo, Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego jako Organizator przewozów kolejowych wznowi przewozy pasażerskie w ilości pięciu par pociągów na dobę. Zwiększona liczba uruchamianych pociągów zależy również od współpracy i zaangażowania wszystkich samorządów wzdłuż linii nr 221 – powiedzieli w rozmowie z portalem Rynek-kolejowy.pl urzędnicy z biura prasowego marszałka.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz