Dziś jest: 23.11.2024
Imieniny: Adelii, Felicyty
Data dodania: 2015-07-15 08:13

Iwona Starczewska

Kolejna konkurencja dla MPK. Będą nowe autobusy

Kolejna konkurencja dla MPK. Będą nowe autobusy
Zdjęcie ilustracyjne
Fot. Iwona Starczewska / Olsztyn.com.pl

Miasto szuka prywatnej firmy, która przejmie od Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego obsługę części linii autobusowych. To będzie drugi już prywatny przewoźnik w mieście, podlegający urzędnikom z Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu, a łamiący monopol MPK.  

reklama

Przypomnijmy, we wrześniu 2013 roku do Olsztyna wkroczyło konsorcjum firm KDD Dariusz Gackowski z Niemcza i Blue Line z Łańcuta, podwykonawca, który przejął od MPK obsługę pasażerów na około 10 proc. wszystkich linii autobusowych. Nowy podwykonawca, podobnie jak MPK, rozpoczął działalność na zlecenie urzędników z Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu (wcześniej ZKM - red.) – jednostki, która sprawuje pieczę nad funkcjonowaniem przewozów w Olsztynie.

Nowy przewoźnik oprócz przejęcia części linii autobusowych, dostarczył do Olsztyna 11 nowych, niskopodłogowych autobusów.

Złamanie monopolu MPK – jak tłumaczy ZDZiT, organizator przewozów w Olsztynie – wychodzi na dobre zarówno pasażerom, jak i miastu, które poprzez wprowadzenie konkurencji dla MPK ma szansę na zmniejszenie wciąż rosnących kosztów funkcjonowania i utrzymanie obecnych cen biletów. W poprzednim roku za kilometr przejechany przez jeden autobus MPK gmina płaciła MPK 9,33 zł. W przypadku konsorcjum KDD/Blue Line ta stawka była o 3,11 zł niższa. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze zostały przeznaczone na zwiększanie liczby kursów na istniejących liniach. Pozwoliły też np. uruchomić linię nr 35, wożącą pasażerów między os. Podgrodzie a pl. Pułaskiego.

W połowie sierpnia tego roku do miasta powinien wkroczyć kolejny operator. Zwycięzca przetargu przejmie część linii od MPK, a także kupi 23 nowe autobusy. 12-metrowe pojazdy muszą być klimatyzowane, wyposażone w monitoring oraz biletomat, by pasowały do ujednoliconego standardu wprowadzanego w mieście wraz z programem modernizacji transportu zbiorowego.

Umowa z kolejnym podwykonawca przewozów w Olsztynie zostanie podpisana na 10 lat. 

Komentarze (5)

Dodaj swój komentarz

  • marioss 2015-07-15 17:50:12 88.156.*.*
    Miasto-państwo powinno tworzyć nowe miejsca pracy,nowe spółki miejskie które z dobrym prezesem -menadzerem same się utrzymają.Oddawanie części tras pomniejsza majątek Olsztyna i prowadzi do tego że ludzie u prywaciarza są wykorzystywani ,pracują za marne pieniądze na umowach śmieciowych.NIE PRYWATYZUJMY MAJĄTKU WSZYSTKICH MIESZKAŃCÓW OLSZTYNA-NIE REDUKUJMY WARTOŚCI SPÓŁEK MIEJSKICH.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • zzxx 2015-07-15 16:57:31 164.126.*.*
    A zdzit za darmo się nie utrzymuje.Ktory powstał po mpk.czyli dla pasazera nic to nie zmienia
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • No nie mogę 2015-07-15 14:47:22 213.73.*.*
    I znowu piszecie o konkurencji, choć chodzi jedynie o wykonywanie tych samych usług w ramach zlecenia MPK / ZDZIT! Po co okłamywać ludzie? Konkurencja jest alternatywą dla usługi / produktu, a tu mamy to samo, tyle że wykonywane przez firmę zewnętrzną. Z tym samym logo, z taką samą ceną (bilety obowiązują jednolite!). Jedyną konkurencją jest teraz Faster i taksówki. Przykład: jestem monopolistą, nazywam się MPK, część moich zadań zlecam obcej formie, która jednak musi jeździć wg moich zasad, wg moich stawek itp. To jest złamanie monopolu? Ludzie, komuna się skończyła, czas zacząć myśleć! Czy konkurencją dla A-Cola jest B-Cola, gdy mają TEGO SAMEGO właściciela / zleceniodawcę? Nie! Przychody i organizacja całości nadal są w rękach tego samego właściciela / organizacji! Powtarzam: konkurencją będzie odrębny operator z własną infrastrukturą, niezależną od MPK, z własnymi cenami i własnymi usługami!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0

www.autoczescionline24.pl