Naprzeciw tym trudnościom wychodzi Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Wprowadza w życie projekt współfinansowany przez Unię Europejską "Wrota Warmii i Mazur". Założenia tego przedsięwzięcia są obiecujące: zastąpienie dokumentacji papierowej elektronicznym obiegiem dokumentów, pełna cyfrowa archiwizacja dokumentów, wprowadzenie obsługi klientów przez Internet, wzrost usług publicznych załatwianych elektronicznie.
Problem w tym, że do załatwienia czegoś w urzędzie przez internet, potrzeba indywidualnego podpisu elektronicznego, a ten niestety kosztuje. Póki co, mają go jedynie dyrektorzy jednostek samorządowych. Na wprowadzenie projektu w życie, przeznaczono 20 mln złotych. To pierwsza inicjatywa w Polsce dotycząca informatyzacji urzędów na tak wielką skalę. Obszar realizacji obejmuje 112 gmin i powiatów oraz Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Brzmi pięknie, ale czy w naszych realiach jest to w ogóle możliwe? Czy dostarczenie odpowiedniego sprzętu do urzędów załatwi sprawę? Czy urzędnicy przyzwyczajeni do innych standardów pracy będą potrafili obsługiwać petenta przez internet? Pytań jest wiele. Póki co, odpowiedzi brak.
Istniejący już portal Wrota Warmii i Mazur, ma umożliwić komunikację pomiędzy urzędami, a klientami. W jednym miejscu skupione są informacje dotyczące najważniejszych dziedzin życia mieszkańców i funkcjonowania samorządów np. z zakresu: turystyki, kultury, edukacji, pracy, przedsiębiorczości czy zdrowia. Na portalu znajduje się interaktywna mapa województwa, którą współtworzyć mogą internauci.
Jedno jest pewne, jeśli założenia projektu zostaną w pełni wdrożone we wszystkich urzędach biorących udział w przedsięwzięciu, będzie można mówić o prawdziwym sukcesie.
Komentarze (4)
Dodaj swój komentarz