W listopadzie 2022 r., w trakcie rutynowego przeglądu mostu MS-27 w ciągu obwodnicy Olsztyna przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie stwierdzili nieprawidłową pracę jednej z podpór. Stwierdzona usterka nie stwarzała ryzyka powstania katastrofy budowlanej, ale drogowcy, mając na względzie bezpieczeństwo użytkowników drogi wspólnie z wykonawcą obiektu podjęli decyzję o prewencyjnym zamknięciu nitki obiektu w kierunku Ostródy.
Niezwłocznie przystąpiono do doraźnych działań zabezpieczających i monitorujących. Wykonana została tymczasowa stabilizacja jednego słupa podpory. Poza tym zainstalowane zostały czujniki monitorujące pracę konstrukcji, a na podstawie pomiarów i badań dokonaliśmy analizy zachowania się konstrukcji obiektu.
W ocenie projektanta warunkiem koniecznym do przywrócenia ruchu na wyłączonej nitce obiektu było wykonanie wzmocnienia gruntu wokół podpory obiektu, na której stwierdzono nieprawidłowości. Pierwotnie planowano wykonać to poprzez iniekcję strumieniową. Jest to metoda geoinżynieryjna, polegająca na rozcięciu i rozdrobnieniu gruntu przez działający dynamicznie strumień wody lub zaczynu cementowego (o prędkości ponad 100 m/s) i utworzenie kolumny tzw. cementogruntu.
- Jednak po sprawdzeniu parametrów fizycznych i chemicznych zalegających w obrębie podpory osadów organicznych okazało się, że nie będzie można zastosować tej metody. Podjęliśmy więc decyzję o wzmocnieniu fundamentu podpory obiektu za pomocą ścian szczelinowych (tzw. baret). Wokół podpory wykonaliśmy osiem ścian szczelinowych o głębokości 36 m. Kolejnym etapem było połączenie ich z istniejącym fundamentem do wspólnej pracy. W tym celu wykonaliśmy oczep do spięcia baret z fundamentem. Ostatnim etapem naprawy była rektyfikacja łożysk, czyli ich prostowanie i wzorcowanie – informuje Karol Głębocki, rzecznik prasowy GDDKiA w Olsztynie.
Po zakończeniu naprawy, w celu sprawdzenia prawidłowości działania podpory, drogowcy wykonali obciążenie próbne konstrukcji. Na obiekcie stanęło osiem ciężarówek o masie 40 ton każda. Po potwierdzeniu prawidłowości zachowania się naprawionej podpory obiektu, przywrócono ruch na zamkniętej dotychczas nitce mostu.
Fot. GDDKiA Olsztyn
Bieżące i okresowe przeglądy elementów infrastruktury drogowej, w tym obiektów inżynierskich, to rutynowe działania GDDKiA. Dzięki nim można stwierdzić ewentualne wady i usterki na wczesnym etapie i skutecznie eliminować ryzyko wystąpienia poważniejszych awarii.
Wykonana obecnie naprawa podpory stanowi element docelowego programu naprawczego. W kolejnych miesiącach zespół ekspertów wskazanych przez wykonawcę i zaakceptowanych przez GDDKiA zbada pracę całej konstrukcji obiektu i wskaże, czy konieczne będą jeszcze dodatkowe działania naprawcze.
Komentarze (5)
Dodaj swój komentarz