W roku 2011 olsztyński ratusz podpisał umowę z wyłonionym podczas przetargu hiszpańskim przedsiębiorstwem FCC Construction. Kontrakt przewidywał: wybudowanie ulicy Obiegowej, budowę linii tramwajowej wraz z zajezdnią tramwajową, a także przebudowę dwóch skrzyżowań.
Dwa lata później doszło do zerwania tego kontraktu przez miasto, z uwagi na „duże opóźnienia w pracach i niedotrzymywanie terminów“. FCC złożyła w odpowiedzi pozew w sądzie, wskazując, iż to urzędnicy magistratu działali zbyt opieszale przy zatwierdzaniu kolejnych etapów realizacji projektu i domagając się 320 mln zł odszkodowania. Wtedy ratusz pozwał FCC o 37 mln zł odszkodowania za dodatkowe koszty, jakie musiał udźwignąć budżet miasta w związku z koniecznością zapłacenia podwykonawcom oraz ogłoszenia nowego przetargu.
Kilka dni temu strony doszły do porozumienia dzięki mediacji pozasądowej. Jak informuje rzecznik prasowy ratusza Marta Bartoszewicz: - Długotrwały proces nie dawał nadziei na rychłe zakończenie postępowania. Hiszpańska strona zaproponowała więc podpisanie ugody. Postanowieniem olsztyńskiego Sądu Okręgowego sprawa została skierowana do mediacji, które zostały sfinalizowane 4 grudnia, a zatwierdzone przez sąd 8 grudnia.
Najważniejsze postanowienia to:
* zatrzymanie przez miasto Olsztyn gwarancji wpłaconej przez FCC na poczet realizacji kontraktu (ponad 25 mln złotych);
* firma FCC potwierdziła zasadność odstąpienia przez gminę Olsztyn od umowy;
* firma FCC stwierdza, że władze Olsztyna oraz osoby zaangażowane po stronie gminy prawidłowo wykonywali swoje obowiązki;
* firma FCC zapłaci dodatkowo 2,5 mln złotych.
Ten ostatni punkt ma być zrealizowany w ciągu pięciu dni od zatwierdzenia zawarcia ugody, czyli do 13 grudnia.
Komentarze (27)
Dodaj swój komentarz