Dziś jest: 30.10.2024
Imieniny: Edmunda, Przemysława
Data dodania: 2023-11-09 18:30

Krzysztof Brągiel

„Makdonaldyzacja lokalnej promocji”. Kto faktycznie zyska na olsztyńskim Monopoly?

„Makdonaldyzacja lokalnej promocji”. Kto faktycznie zyska na olsztyńskim Monopoly?
W sobotę (4 listopada) zaprezentowano Monopoly Olsztyn. Krytycznie o grze wypowiedzieli się: radny, Mirosław Arczak i oraz ekspert ds. projektowania trendów,Piotr Wasyluk
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Był tort, przemówienia i wielkie pole do gry. W ostatnią sobotę (4 listopada) w Galerii Warmińskiej oficjalnie zaprezentowano Monopoly Olsztyn. Planszówka, która zdaniem prezydenta Olsztyna, „będzie cieszyć się wielkim zainteresowaniem” póki co budzi skrajne emocje. - Miasto promuje grę i właściciela licencji – twierdzi Piotr Wasyluk, ekspert w zakresie projektowania trendów.

reklama

„Grę posiada niemal każde miasto w Polsce”

Monopoly to prawdziwy fenomen, jeśli chodzi o gry planszowe. Korzenie planszówki sięgają początków ubiegłego wieku. Zawodnicy obracają wielkimi pieniędzmi, kupując i sprzedając nieruchomości oraz budując domy i hotele. Wygrywa ten, kto najbardziej się wzbogaci m.in. pobierając opłaty od graczy, którzy stanęli na cudzej nieruchomości.

Gra doczekała się ponad 300 wersji. Pierwszym polskim miastem, które mogło poszczycić się swoim polem, była Gdynia (w roku 2008). Portowe miasto zadebiutowało w wersji Monopoly Świat obok takich metropolii jak: Montreal, Paryż, Hongkong, Pekin, Londyn, Nowy Jork, Szanghaj, Rzym czy Tokio.

Olsztyn wchodzi do gry w momencie, kiedy wyprodukowano setki lokalnych i tematycznych wersji Monopoly. Swoją planszówkę mają: Łódź, Katowice, Kraków, Gdańsk, Tatry, Zielona Góra, Toruń, Gorzów Wielkopolski, Rzeszów czy Ciechanów. W obiegu znajdziemy też Monopoly „Dwudziestolecie Międzywojenne”, „Zamek Królewski w Warszawie”, a nawet „Skoki Narciarskie”.

- Wbrew temu, co piszą właściciele licencji, nie uważam, że gra, którą posiada niemal każde miasto w Polsce, specjalnie trochę przesadzam, jest "dobrym narzędziem lokalnej promocji i dobrym sposobem na wdrożenie kampanii wizerunkowej lub promocyjnej" – uważa dr Piotr Wasyluk, ekspert ds. analizy i kreowania trendów z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie [Wasyluk był niedawno gościem naszego studia: Studio Olsztyn.com.pl. Rozmawiamy z analitykiem trendów, Piotrem Wasylukiem [WIDEO]]

25 tys. zł na promocję, której nie będzie?

Podczas uroczystego odsłonięcia olsztyńskiego Monopoly, prezydent miasta, Piotr Grzymowicz wyraził przekonanie, że „gra będzie cieszyć się wielkim zainteresowaniem i zasiądziemy przy niej całymi rodzinami”. Czy planszówka poza rozrywką będzie też skutecznym narzędziem promocji miasta w Polsce?

Wasyluk obawia się, że gra zainteresuje wyłącznie ludzi związanych z regionem, co realnie utnie jej potencjał promocyjny. - Coś mi mówi, że w te grę będą grali wyłącznie mieszkańcy Olsztyna (albo emigranci, którzy tęsknią za Olsztynem, albo imigranci, którzy polubili Olsztyn), co może nie być zgodne z założeniem, że gra będzie promowała Olsztyn poza Olsztynem – przewiduje i dodaje: - Mam wrażenie, że promując grę, jako narzędzie promocji - miasto promuje grę i właściciela licencji, a nie miasto.

Głos w sprawie lokalnego Monopoly zabrał też miejski radny, Mirosław Arczak. Jego zdaniem dowodem na brak promocyjnego działania gry jest wersja, którą zamówił Uniwersytet Warmińsko-Mazurski. - Do wczoraj nawet nie wiedziałem o istnieniu takiej wersji i nie wydaje mi się, aby uczelnia osiągnęła coś znaczącego w zakresie promocji swojej oferty – pisze Arczak w swoich mediach społecznościowych.

Radny odsłania też finansowe kulisy dołączenia Olsztyna do gry. Według jego informacji gmina wydała na licencję Monopoly 25 tys. zł netto. - Nie jest to wygórowana kwota, jednak przypomnę, że roczny budżet Olsztyna na promocję gospodarczą to nędzne 50 tys. zł, a wg mnie to powinna być jedna ze strategicznych aktywności gminy takiej jak nasza w obecnym czasie – twierdzi Arczak.

„Makdonaldyzacja” i „Komercja”

Piotr Wasyluk określa Monopoly Olsztyn „sieciówkową grą planszową”, a kupowanie licencji na nią, zamiast stworzenia produktu opartego o inicjatywę regionalnych twórców - „makdonaldyzacją lokalnej promocji". Makdonaldyzacją określa się procesy typowe dla barów fast food. Ma być szybko, tanio i przewidywalnie.

- O kant du*y można potłuc te wszystkie uściśnięcia rąk i dyplomy dla lokalnych twórców, którzy zajmują się promocją regionalności i lokalności i zapewnianie ich o ich "wielkim wkładzie ..."(...) O kant du*y można włożyć te wszystkie zapewnienia o potencjale kreatywnym regionu, a przecież są w naszym mieście ludzie i organizacje, które potrafiłyby zaprojektować lepszą grę planszową – denerwuje się Wasyluk.

Z kolei dla Mirosława Arczaka olsztyńskie Monopoly jest „rozbudowaną ulotką reklamową”. - Na planszy napotykamy pola będące zwykłą reklamą. Kasa od tych firm zapewne pokryła część kosztów produkcji gry i sprawiła, że w ogóle mogła się ukazać, ale wg mnie są granice komercji, których nie powinno się przekraczać – twierdzi radny. Chodzi o pola, na których znalazły się m.in. deweloper, biuro nieruchomości czy firma budowlana. -  To jest jakaś reklamówka, nie gra. Farsa i kpiny z olsztyniaków - w zbliżonym tonie do Arczaka wypowiada się jeden z naszych Czytelników. 

Czy gra przypadnie do gustu miłośnikom planszówek? Czas pokaże. Monopoly Olsztyn można kupić stacjonarnie i w sieci za około 120 zł. Przypuszczalnie będzie jednym z częściej wybieranych prezentów gwiazdowych w mieście. - Jestem przekonany, że gra zaciekawi, wciągnie do zabawy i pozwoli lepiej poznać nasze miasto – uważa Piotr Grzymowicz. - Dlatego zachęcam do sięgnięcia po nią, liczenia walorów oraz podejmowania trafnych decyzji inwestorskich - dodaje.

Czytaj również:

Bez teatrów i uniwersytetu, ale z deweloperem i biurem nieruchomości. Tak wygląda olsztyńskie Monopoly [ZDJĘCIA]

[OPINIA] Łukasz Michnik o Monopoly edycja Olsztyn

GRA PLANSZOWA, CZYLI MAKDONALDYZACJA LOKALNEJ PROMOCJI. Dzisiaj poniedziałek, to dobry dzień, żeby podzielić się...

Opublikowany przez Dragonfly perspective Niedziela, 5 listopada 2023

Weszliśmy do gry czy zostaliśmy ograni?💣 Chodzi o nową wersję gry Monopoly z Olsztynem w roli głównej. Wg mnie NIE...

Opublikowany przez Mirosława Arczaka Radnego Olsztynę Poniedziałek, 6 listopada 2023

Komentarze (32)

Dodaj swój komentarz

  • Adam33 2023-11-10 23:35:07 195.136.*.*
    Będąc szczerym to za 25 tys nic lepszego by nie wymyślili... ale faktycznie budżet 50tys brzmi jak żart
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
  • Ania 2023-11-10 12:37:53 178.42.*.*
    Ktoś widział już pola gry? Czy faktycznie są reklamówki czegoś? Za reklamę nie chcę płacić , bo to poniżające.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 3
  • Monopolowy Olsztyn 2023-11-10 11:16:55 88.156.*.*
    Zamiast kupować grę Monopoly, wolę sobie kupić coś w najbliższym monopolowym.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 1
  • Uwaga hit! 2023-11-10 09:25:56 46.205.*.*
    Wasyluk nie jest już pracownikiem UWM. Uczelnia podziękowała mu za współpracę jakiś czas temu. Jak zawsze wypowiada się w sprawach, w których nie ma wiedzy. A teraz najlepsze, hit! Wiecie dlaczego Wasyluk atakuje ciągle szefa olsztyńskiej promocji? Obaj panowie studiowali razem na jedny roku i w jednej grupie i wtedy powstał konflikt na tle "ideologicznym". Obaj byli w różnych środowiskach, nazwijmy to politycznych. Zapewniam, że jego wypowiedzi pod kątem promocji Olsztyna nie mają nic wspólnego z merytoryką, a jedynie prywatą. Zapytacie skąd wiem? Studiowałem razem z nimi na Politologii i naukach społecznych WSP w latach 1993-1998;)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 5
  • 2+2=120 2023-11-10 09:12:21 31.0.*.*
    Zbierają na bilety do kultury
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • Były patriota gówna pl 2023-11-10 08:09:36 46.205.*.*
    Trzeba być kompletnym matołem żeby fascynować się betonową i zakorkowaną wiochą olsztyńską
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 6
  • joka 2023-11-09 22:55:10 5.173.*.*
    Eche, już pędzę wydać 120 zł. na reklamówkę. Mam "zwykłą" wersję monopoly i leży gdzieś zakurzona, bo żeby w to zagrać, to trzeba mieć pół dnia wolnego.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 0
  • NiezidentyfikowanyObiektLatający 2023-11-09 22:51:08 78.30.*.*
    Dobrze może NOLe przynajmniej nauczą się rozkładu miasta.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 7
  • Marekkkk 2023-11-09 21:22:25 5.173.*.*
    Pomimo tego że nie jestem z Olsztyna to na pewno bardzo chętnie kupię tą grę. Byłem na weekend w Olsztynie i bardzo mi się spodobało. Miło będzie przywołać wspomnienia z wycieczki
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 7
  • iok 2023-11-09 21:09:59 31.0.*.*
    Wszystko źle, pracują źle, myślą źle. Chciałbym kiedyś przeczytać o sukcesach zawodowych M. Arczaka. Czym się może pochwalić. Krytykować pracę innych umie. Coś sam dokonał ??
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 10
  • MŁODA1 2023-11-09 20:28:48 5.173.*.*
    NYTSZLO nie potrzebuje od 2007 roku reklamy. Nikt nie przebije wieży ratuszowej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 5
  • jok 2023-11-09 19:27:22 88.156.*.*
    Nadal nie mogę się pozbierać, że nie wykupiliście pola... Ciekawe co o wersji UWM sądzi p. Wasyluk.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • Wstyd 2023-11-09 18:45:20 2a09:bac3:4f98:*
    Są pewne granice i reprezentując Uniwersytet powinno się reprezentować jakiś poziom kultury osobistej. Publiczne wypowiedzi cyt „o kant du*y” urągają i uwłaczają uczelni. Wstyd że ktoś taki, niejako w imieniu UWM, wypowiada się publicznie. Powinien to być ostatni raz.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 12
  • Janusz Pisiewicz 2023-11-09 18:41:24 95.160.*.*
    No i znowu zagrali mnie na nerwach... 🤨
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 0

www.autoczescionline24.pl