Dziś jest: 16.03.2025
Imieniny: Hilarego, Izabeli
Data dodania: 2025-03-16 09:02

Krzysztof Brągiel

Miliony z Warmii i Mazur do LOT-u. Samorząd dopłaci do każdego fotela 394 zł?

Miliony z Warmii i Mazur do LOT-u. Samorząd dopłaci do każdego fotela 394 zł?
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Polskie Linie Lotnicze LOT chcą promować Warmię i Mazury za 22 mln zł. Jeśli dojdzie do podpisania umowy, a rozkład lotniska w Szymanach nie doczeka się zmian, samorząd będzie dopłacać do każdego fotela na trasie do Krakowa rekordowe 394 złote - wyliczył portal Rynek Lotniczy.

reklama

Na początku marca br. Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego otworzył koperty w przetargu na „Przeprowadzenie międzynarodowej kampanii promocyjnej województwa warmińsko-mazurskiego w latach 2025-2028 z wykorzystaniem narzędzi promocji należących do przewoźnika lotniczego”.

Zgłosił się tylko jeden oferent – Polskie Linie Lotnicze LOT, które realizację usługi wyceniły na równe 22 mln zł brutto. Samorząd na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć 22 102 560 złotych brutto. Dlatego bardzo prawdopodobne, że ostatecznie dojdzie do zawarcia umowy [CZYTAJ RÓWNIEŻ: Inwestycja za blisko 150 mln zł, szynobus na lotnisko raz w tygodniu i spadek liczby pasażerów. Urząd marszałkowski nadal zamierza wspierać Olsztyn-Mazury].

Wykonawca zostanie zobowiązany m.in. do oznakowania dwóch samolotów reklamą województwa warmińsko-mazurskiego. Łączna powierzchnia pokryta reklamą województwa to 80 m2 – 120 m2 dla każdego samolotu. Jak podaje portal Pasażer zamawiający nie wymaga, żeby samoloty operowały z Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury, ani żeby zwycięzca przetargu uruchomił z warmińsko-mazurskiego lotniska nowe połączenia.

Przypomnijmy, że aktualnie LOT obsługuje z Szyman jedną trasę do Krakowa (dwa loty tygodniowo). Jeśli dojdzie do zawarcia umowy, a LOT nie zwiększy oferty na tej linii lub nie zaoferuje nowych kierunków, to będzie to jedna z droższych promocji regionu w przeliczeniu na jednego pasażera.

Jak wylicza branżowy serwis Rynek Lotniczy przez cały okres obowiązywania umowy LOT powinien wykonać – bazując na obecnym oferowaniu – 340 rotacji, czyli 680 lotów, co odpowiada udostępnieniu w sprzedaży 55 760 foteli. Oznacza to, że, jeśli dojdzie do podpisania umowy, samorząd będzie dopłacał do każdego fotela na trasie do Krakowa 394 złote

Lotnisko w Szymanach w ubiegłym roku odprawiło 72 tys. pasażerów (to spadek o ok. 50 procent względem roku 2023). W zestawieniu Urzędu Lotnictwa Cywilnego mazurski port znalazł się na ostatnim miejscu w kraju. Wyżej, jeśli chodzi o liczbę obsłużonych pasażerów w ruchu krajowym i międzynarodowym, sklasyfikowano porty lotnicze m.in. w Zielonej Górze, Radomiu, Bydgoszczy czy Lublinie [CZYTAJ RÓWNIEŻ: Lotnisko Olsztyn-Mazury ostatnie w Polsce. Drastyczne spadki].

Rok 2023 zarządzająca lotniskiem spółka Warmia i Mazury Sp. z o.o., w której 100-proc. akcjonariuszem jest Województwo Warmińsko-Mazurskie, zamknęła stratą w wysokości prawie 9,4 mln zł 

20 stycznia warmińsko-mazurskie lotnisko obchodziło 9-lecie swojej działalności. Do tej pory skorzystało z niego ponad 860 tys. pasażerów [CZYTAJ RÓWNIEŻ: Uroczyste otwarcie lotniska Olsztyn-Mazury].

Źródło: własne, Rynek Lotniczy

Komentarze (22)

Dodaj swój komentarz

  • Hor 2025-03-16 17:54:30 2a00:f41:882:*
    To proste. Wystarczy lotnisko oddać za darmo jakiemuś zaprzyjaźnionemu oligarchowi, na zasadzie eksterytorialności. Gwarantuję, że to by było najruchliwsze lotnisko w UE
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • Mkm 2025-03-16 15:55:09 46.205.*.*
    Warmii i Mazur nie trzebaby było promować za 22 miliony, gdyby po prostu latały samoloty. niech urząd Marszałkowski nawiąże kontakty z liniami lotniczymi i dużymi biurami podróży, może znajdzie się ktoś, kto byłby zainteresowany współpracą z portem lotniczym, ale zawsze prościej jest wydać 22 banki otwierając koperty. Czasami mam wrażenie, że im zależy na promowaniu samych siebie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • I tak się kręci 2025-03-16 12:37:48 79.191.*.*
    Taka resuscytacja trupa gnijącego od lat :). Inwestycje "z dupy" były domeną zarządu na czele którego stał Protas. Reanimacja trupów to domena Polaków. To samo mamy przez dopłacanie do nierentownych kopalni węglowych. Problemem jest fakt że albo to jest inwestycja by się wypromować, albo dokładanie kasy by ludzie pracy nie stracili. W drugim przypadku tak czy siak ludzie tracą kasę, jednak przy zwolnieniu załogi jest to mniej kasy. Pani Thatcher nie patrzyła na ludzi tylko na gospodarkę i sie udało. Rozumiała że pompowanie kasy w ludzi nie rozwinie gospodarki, ale modernizacja gospodarki ruszy pkb i wzrost zatrudnienia w innych sektorach. Trzeba się cieszyć że Prostas ze swoim geniuszem budowlanym a'la Grzymowicz nie zbudował lotniska pod Oleckiem. Jedyne sensowne rozwiązanie to przekazać lotnisko wojsku, bo takie są czasy, a lotnisko dla Olsztyna zrobić bliżej Olsztyna (np wzdłuż DK 16 za drugim "planowanym" rondem) - by dojazd był sensowny, prosty, szybki.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 3
  • Skin 2025-03-16 11:34:18 81.190.*.*
    Jak to jest same narzekania i utyskiwania a jak mamy wybory to i tak zostaną wybrane te barany na kolejną kadencję.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 2
  • Gruby wałek 2025-03-16 09:40:02 176.221.*.*
    Mnie natomiast ciekawi ile zarobił w tym czasie zarząd lotniska jeżeli spółka zamknęła rok stratą w wysokości prawie 9,4 mln zł ? No napiszcie proszę ile wzięli za te wspaniałe "zarządzanie"
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 1
  • Nie dla Bonżura 2025-03-16 09:26:13 164.127.*.*
    Najbiedniejsze województwo w Polsce i jeden z najbiedniejszych regionów Europy będzie się promowało za 22 mln. złotych. Jaki jest tego sens,? Żaden. Platforma marnuje nasze pieniądze. Pieniądze pójdą do Warszawy. Już raz przy okazji szukania współczesnych cudów świata utopiono miliony na promocję WiM. Kto przyjedzie na jeziora jak ma Paryż czy inny cud,? Nikt. Olsztyn także za rządów Platformy i Szewczyka brnie w długi. Olsztyn rezygnując z kwoty 130 mln. złotych na zajezdnie i zakup taboru pcha nasze miasto w lata 70-te PRL. Wyklucza się mieszkańców komunikacyjnie likwidując linie autobusowe i zmniejszając ilość przejazdów. Każe nam się znowu siadać do aut i truć powietrze. Prywatnym podmiotom wybuduje się za nasze miliony stadion na którym rocznie będzie 20 meczów gdy tymczasem komunikacją jezdzi się non stop. Jest kłamstwem że w budżecie szuka się środków na żłobki i edukację. Kwota 130 mln jako darowizna nie mogłaby być przeznaczona na inny niż komunikacyjny cel. Pozbawienie się dobrowolnie przez Szewczyka i Platformy tej kwoty to błąd. Za chwilę okaże się że trzeba ukraść ziemię wszystkim sąsiadom. Za rok będziemy organizować referendum za odwołaniem i Szewczyka i Rady Miasta. Aby oszczędzić sobie wstydu niech sama rada podejmie uchwałę o obniżeniu sobie diet i referendum.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 23
  • MT 2025-03-16 09:14:03 31.0.*.*
    To taniej jechać własnym samochodem (nawet w pojedynkę). Nie swoje pieniądze łatwo się wydaje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 3
  • obywatel 2025-03-16 09:11:09 5.173.*.*
    Zobaczcie, ludzie, może jest wam ciężko, bo wszystko drożeje, ale przynajmniej mimowolnie zrzuciliście się na reanimację trupa. Wiwat podatki!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 0

www.autoczescionline24.pl