A | A | A
Data dodania: 2010-09-20 13:22
Iwona Starczewska
Na urlop bez strachu
Dobra wiadomośc dla tych, którzy wybierają się na zasłużony wypoczynek. Ustawa o usługach turystycznych została nieco zmieniona - oczywiście na korzyść konsumentów.
reklama
Wchodzące w życie przepisy nakładają na organizatorów wycieczek obowiązek zapewnienia swoim klientom, na wypadek swojej niewypłacalności – pokrycia kosztów powrotu do miejsca wyjazdu oraz co ważne - zwrotu wpłat za wyjazd w całości lub w odpowiedniej części, jeśli nie dojdzie do realizacji wycieczki.
Do tej pory przepisy nie dawały stuprocentowej gwarancji odzyskania przez klientów bankrutującej firmy turystycznej całości dokonanych wpłat.
Ustawa określa co powinna zawierać reklamacja i w jakim terminie należy ją złożyć. Zgodnie z wchodzącym w życie prawem reklamacja musi wskazywać uchybienia w sposobie wykonania umowy, którą klient zawarł z organizatorem imprezy turystycznej. Musi określać konkretne żądania klienta. Na złożenie reklamacji klient ma 30 dni od zakończenia imprezy. Jest to istotna zmiana dla konsumentów - do tej pory nie było jasnych wytycznych mówiących o tym, co powinna zawierać reklamacja, ponadto przepisy nie precyzowały czasu na jej złożenie. Co ułatwiało biurom podróży odrzucanie takich reklamacji.
Warto podkreślić, że podobnie jak dotychczas, obowiązek przyjmowania zastrzeżeń co do jakości usług mają również piloci wycieczek. W przypadku nieprawidłowości występujących w trakcie imprezy konsument powinien niezwłocznie zawiadomić o tym organizatora.
Korzystne dla klientów biur podróży ma być rozszerzenie obowiązków pilota wycieczki o wskazywanie turystom lokalnych atrakcji, a także udzielanie im podstawowych informacji praktycznych i krajoznawczych dotyczących odwiedzanego kraju i miejsca.
Nowe przepisy mogą ułatwić rozpoczęcie działalności nowym biurom podróży. Zniesione zostały m.in. wymagania odnośnie odpowiedniego wykształcenia i doświadczenia zawodowego potrzebnych do kierowania działalnością przedsiębiorstwa turystycznego oraz jego jednostek organizacyjnych.
Z kolei surowiej niż do tej pory traktowani będą przedsiębiorcy turystyczni, którzy wprowadzają klientów w błąd, co do uprawnień zatrudnianych przez siebie przewodników i pilotów. Na mocy nowelizacji przepisów o usługach turystycznych tego rodzaju zachowania traktowane są jako wykroczenie i podlegają karze ograniczenia wolności lub grzywny. Takiej samej karze podlegają również przewodnicy turystyczni lub piloci – sami wprowadzający w błąd, co do swoich kompetencji.
Źródło: Własne/UOKiK
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz