Co to jest Pokolenie Z?
Jeden z podziałów społeczeństwa polega na rozróżnieniu populacji ze względu na wiek. Dzięki takiemu kryterium wyróżnia się:
-
Pokolenie BB (inaczej Boomerzy) – urodzeni w latach 1946-1964,
-
Pokolenie X – urodzeni w latach 1965-1980,
-
Pokolenie Y (Millenialsi) – urodzeni w latach 1981-1996,
-
Pokolenie Z (Generacja Z lub Gen Z) – urodzeni w latach 1995-2012,
-
Pokolenie Alfa – urodzeni po 2012 roku.
Według tego podziału pokoleniem Z nazywamy część społeczeństwa, która właśnie wkracza w dorosłość, podejmuje pierwsze stanowiska pracy i zaczyna mieć wpływ na nastroje społeczne.
Czym charakteryzuje się Pokolenie Z?
To pokolenie, które od małego ma do czynienia ze światem cyfrowym. Internet, komórka czy komputer nie jest dla niego niczym zaskakującym. Są to wynalazki, które Zetkom towarzyszą od dziecka. Dzięki temu Gen Z ma naturalną łatwość obsługi tego typu urządzeń. Niejednokrotnie wydaje się, że dziecko „urodziło się z telefonem w dłoni”. Osoby z tej grupy wiekowej płynnie poruszają się w świecie zarówno offline, jak i online. W łatwy sposób nawiązują kontakty na odległość, a aplikacje i media społecznościowe są ich codziennością. Swoje życie w dużej części przenoszą do świata cyfrowego i tam budują relacje, a także biznes.
Oprócz płynnego poruszania się w przestrzeni online Generacja Z charakteryzuje się:
-
dużą pewnością siebie – nie jest to nieśmiałe pokolenie. Są otwarci na ludzi, nowe doświadczenia, przeżycia oraz zadania. Pokolenie Z stawia na swoim i nie lubi kompromisów;
-
niecierpliwość – te osoby są wychowane w czasach, gdy wszystko jest na wyciągnięcie ręki, a coraz częściej na kliknięcie myszką. To sprawia, że są coraz mniej cierpliwe i chcą wszystkiego tu i teraz;
-
praca ma być jednocześnie pasją – dla Pokolenia Z bardzo ważne jest, aby praca dawała nie tylko pieniądze, ale także radość. Najlepiej, gdyby to właśnie pasja przynosiła zyski. Jeśli Zetce nie odpowiada stanowisko pracy – zmieni ją. To nie są ludzie, którzy trzymają się miejsca pracy, mimo iż szef ich wykorzystuje czy obowiązki są zbyt ciężkie. Dla Gen Z nie do pomyślenia jest to, co było naturalne dla poprzednich pokoleń: cieszenie się z tego, że ma się jakąkolwiek pracę;
-
odwaga – Pokolenie Z to ludzie odważni, niebojący się podejmować ryzyka. Często wychodzą z założenia, że wszystkiego należy spróbować;
-
potrzeba tworzenia społeczności – młodzi ludzie nie zamykają się w czterech ścianach. Dużo podróżują, bawią się i korzystają z życia „na mieście”. Dodatkowo ich codzienność toczy się również w świecie online, gdzie również poznają mnóstwo innych ludzi i grupują się w społeczności na odległość.
Pokolenie Z w pracy
Wiele z wyżej wymienionych cech Generacji Z może być bardzo dobrze odebrane przez pracodawcę. Są to ludzie ambitni, pełni zapału i nowoczesnych umiejętności. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby młoda osoba potrafiła zaznaczyć te zalety w swoim curriculum vitae.
Umiejętności w CV
Należy przekonać pracodawcę, że mimo młodego wieku i niewielkiego lub żadnego doświadczenia zawodowego jest się idealnym kandydatem na stanowisko pracy. Żeby tego dokonać, trzeba dobrze opracować sekcję umiejętności w CV.
Pokolenie Z posiada ogrom przydatnych umiejętności miękkich i twardych, które należy podkreślić. Najlepiej podzielić je na te dwie kategorie i wypunktować, krótko argumentując. Powinno się skupić na umiejętnościach, które najbardziej pasują do wymagań w ogłoszeniu o pracę. Nie należy także zbytnio się rozpisywać, aby ta sekcja nie przyćmiła reszty CV. Zdolności powinny być ujęte zwięźle i konkretnie.
Czego brakuje Pokoleniu Z?
Mimo wielu wspaniałych cech, które charakteryzują Pokolenie Z, jak każde inne ma ono swoje wady. Mogą one w znaczny sposób przeszkodzić w poszukiwaniu pracy lub w jej utrzymaniu. Niektóre zachowania Generacji Z są niezrozumiałe przez przedstawicieli starszych pokoleń, a to zazwyczaj oni są pracodawcami i decydują o losie młodego pracownika. Jakich umiejętności przede wszystkim brakuje Pokoleniu Z i nad czym powinni popracować według pracodawców?
-
Gen Z stawia na siebie – dla młodych osób najważniejsze są one same. Pracodawcy obawiają się tego, że młodym nie można zwrócić uwagi lub powierzyć obowiązków, które nie do końca im się podobają, ponieważ może skończyć się to rezygnacją z pracy. Pokoleniu Z bardzo łatwo jest zrezygnować z niewygodnych warunków, co stawia pracodawcę w niepewnej sytuacji.
-
Brak koncentracji – młodzi ludzie są przebodźcowani, dociera do nich tak wiele sygnałów z zewnątrz, że ciężko skupić im się na jednej rzeczy. Łatwo porzucają zadanie, jeśli jest dla nich nieatrakcyjne lub zbyt wymagające.
-
Duże wymagania wobec pracodawcy – Generacja Z wymaga interesującego stanowiska, przyjaznej atmosfery, dobrego wynagrodzenia oraz wielu benefitów. Niejednokrotnie firmy muszą starać się o zainteresowanie młodych kandydatów, oferując im, np. karnety na siłownię, integracje firmowe czy „owocowe czwartki”.
-
Brak przywiązania do miejsca pracy – czasy, gdy pracownik spędzał w jednej firmie 30 lat, już minęły. Rynek pracy jest na tyle rozwinięty, że szybko nudzące się Pokolenie Z bez problemu znajdzie inne, ciekawsze stanowisko.
-
Nie ma mowy o nadgodzinach – młode osoby żyją w nurcie „life balance”, dzięki czemu cenią sobie swój dobrostan. Patrząc na swoich rodziców, którzy pracują po godzinach czy przynoszą obowiązki z pracy do domu, nie mają zamiaru dzielić ich losu. Często wykonują tylko obowiązkowe minimum.
Jeśli osoby młode chcą zwiększyć swoje szanse na rynku pracy, powinny być nieco bardziej elastyczne i chętne do negocjacji. Muszą także zrozumieć, że każda firma ma swoją politykę i wymagania i nie każdy będzie czekał na nich z otwartymi ramionami, ponieważ kandydatów na stanowisko pracy jest dużo. Istnieje wiele stereotypów związanych z zatrudnianiem młodych osób, dlatego te szczególnie powinny postarać się przekonać do siebie pracodawcę już na etapie tworzenia CV. Profesjonalnie napisany dokument podkreślający najważniejsze umiejętności kandydata to klucz do sukcesu.
Autor: Jessica Surdel
Materiał zewnętrzny
Komentarze (1)
Dodaj swój komentarz