Dziś jest: 12.12.2024
Imieniny: Ady, Aleksandra, Dagmary
Data dodania: 2024-12-12 18:30

Aleksandra Sawczuk

Niepokojące dane z przekopu Mierzei Wiślanej. Mało statków towarowych i rybaków

Niepokojące dane z przekopu Mierzei Wiślanej. Mało statków towarowych i rybaków
Od stycznia br. przez kanał na Mierzei Wiślanej przepłynęło zaledwie 31 statków towarowych z ładunkiem
Fot. Jarosław Krawczyk / Olsztyn.com.pl

W 2022 r. otwarto kanał na Mierzei Wiślanej. Inwestycja kosztowała blisko 2 mld zł. Podczas sprawowania władzy przez Prawo i Sprawiedliwość w Elblągu toczył się swego rodzaju konflikt, dotyczący kwestii wykonawcy pogłębienia ostatniego odcinka rzeki Elbląg. Inwestycja pozwoliłaby na wpływanie większej liczby jednostek, niż obecnie. Prace związane z ostatnim etapem inwestycji miały, zgodnie z planem, ruszyć w połowie 2025 r., natomiast jeszcze nie rozstrzygnięto przetargu. Co więcej, niepokój może wzbudzać informacja, iż od stycznia br. przez kanał na Mierzei Wiślanej przepłynęło zaledwie 31 statków towarowych z ładunkiem.  

reklama

Kto odpowiada za inwestycję?

Do danych dotyczących niewielkiej liczby statków, która w ciągu ostatniego roku przepłynęła przez kanał na Mierzei Wiślanej dotarł serwis rmf24.pl. 31 jednostek towarowych z ładunkiem to nie koniec niezbyt satysfakcjonujących wieści. Okazało się bowiem, że z obiektu nieczęsto korzystają też rybacy. Statystyki „podbijają” niejako jednostki rekreacyjne.

Przypominamy, że po przeznaczeniu blisko 2 mld zł, kanał otwarto w 2022 r., a w czasie panowania poprzedniego rządu toczył się swego rodzaju spór, o to, kto odpowiada za pogłębienie ostatniego odcinka rzeki Elbląg. Inwestycja miałaby umożliwić wpływanie do portu zdecydowanie większej liczby jednostek.

Jak wyjaśnia serwis Money.pl w tamtym okresie samorząd przekonywał, że zadanie wpisuje się w kompetencje państwa, z kolei rząd twierdził, że odpowiada za nie miasto. Prawo i Sprawiedliwość oferowało wówczas dokonanie wkładu w inwestycję, aczkolwiek w zamian za przejęcie większości udziałów w porcie.

Po ostatnich wyborach parlamentarnych spór został zażegnany. Rządzący podpisali porozumienie z miastem. W efekcie to państwo odpowiada za realizację ostatniego etapu inwestycji.

Pogłębienie odcinka rzeki Elbląg

W maju br. zapadła również decyzja, że program pn. „Budowa nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” zwiększy swój budżet o 33 mln zł. Środki miały zostać przeznaczone na pogłębienie ostatniego odcinka rzeki Elbląg.

Na jakim etapie są prace? Do tematu odniósł się w ostatnim czasie wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka, w rozmowie z RMF FM. Polityk poinformował, że do pogłębienia został ostatni kilometr, a obecnie trwają prace dokumentacyjne.

- Chcemy, aby szerokość rzeki na dnie wynosiła 36 metrów. Wtedy będą mogły tam wpływać statki do 100 metrów. (…) W połowie przyszłego roku rozpoczną się prace. Do wywiezienia z dna rzeki Elbląg będziemy mieli kawał urobku, który trzeba jeszcze odłożyć i w niektórych przypadkach zutylizować. Cały czas trwają prace na poprzednich 10 kilometrach i są już na ukończeniu – tłumaczył Marchewka.

Wiceminister podkreślił też, iż według planów poprzedniego rządu, szerokość rzeki na dnie wynosić miała jedynie 20 metrów, a to powodowałoby, iż do transportu statków potrzebne byłyby specjalne holowniki, generując dodatkowe koszty.

Przestój prac?

Natomiast, jak poinformował RMF, po zasięgnięciu wiedzy w Urzędzie Morskim w Gdyni, stoją prace związane z budową toru wodnego, prowadzącego do portu. Obecnie trwa procedura związana z uzyskaniem decyzji środowiskowych oraz analiza maksymalnej możliwej szerokości toru wodnego na dnie.

- Prace związane z przygotowaniem postępowania przetargowego, planuje się rozpocząć na przełomie 2024 i 2025 r. - wyjaśnia Urząd Morski w Gdyni.

Władze Elbląga również zaznaczają, że realizacja inwestycji może się przedłużyć. Związane ma być to, m.in. z wykrytymi zanieczyszczeniami urobku z pogłębienia toru. Dodatkowo, środki przeznaczone na realizację przedsięwzięcia dotyczącego portu w mieście są obecnie zamrożone. Do końca marca 2025 r. potrwać mają rządowe negocjacje dotyczące zmian w programie, czyli zwiększenia budżetu na działania. Pozostało więc czekać na decyzję Komisji Europejskiej, która zapadnie prawdopodobnie w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Kierownik ruchu na przekopie – najbardziej pożądane miejsce pracy

Co ciekawe, kilka dni temu na facebookowym profilu o nazwie „Wolne Radio Europa” pojawił się wpis na temat statków przepływających przez kanał na Mierzei Wiślanej, w nawiązaniu do funkcji kierownika ruchu na przekopie.

- Praca marzeń. Media donoszą, że w całym 2024 roku przez przekop na Mierzei Wiślanej przepłynęło 31 statków towarowych. Do dzisiaj stanowisko celnika na lotnisku w Radomiu uchodziło za najbardziej pożądane miejsce pracy w Polsce, ale etat kierownika ruchu na przekopie, depcze mu po piętach – czytamy we wpisie.

Konia z rzędem temu, kto zrobi fotkę z przepływającym statkiem”

Opublikowana, z przymrużeniem oka, informacja wzbudziła wśród internatów wiele emocji. Pod postem pojawiło się bowiem blisko 3,5 tys. komentarzy, utrzymanych w podobnym tonie.

- Jakby natura chciała, żeby tam był przekop, to by był.

- Warto przypomnieć, ile to kosztowało… w sensie: ta niezbędna inwestycja.

- To jest robota dla mnie.

- Konia z rzędem temu, kto zrobi fotkę z przepływającym statkiem.

- Kogo trzeba znać, żeby dostać tę robotę

– pisali internauci.

Czytaj również:

Przekop Mierzei Wiślanej. Przez kanał nie przepłyną statki towarowe

Komentarze (5)

Dodaj swój komentarz

  • Eh to ekonomista no 2024-12-12 21:35:22 31.0.*.*
    Obajtyk powiedział.by.,....pan się nie zna na ekonomi więc uważam, że gdyby to budował obyjtkek to ta cała inwestycja przynosiła by dochody ....ale pan się nie zna na ekonomi więc niech pan już przestanie zadawać głupie pytania......
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Zabijają starówke 2024-12-12 20:37:36 88.156.*.*
    Bo tam ZDZit i inzynier ruchu postawili zakaz . Zakaz zatrzymywania i postoju jak na olsztynskiej starówce. Zaden klient nie może dojechać do restauracji, bibliioteki, sklepu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Obserwator 2024-12-12 20:29:38 109.241.*.*
    Do dzisiaj stanowisko celnika na lotnisku w Radomiu uchodziło za najbardziej pożądane miejsce pracy w Polsce - To jakaś piramidalna bzdura. W Radomiu jest więcej odprawianych pasażerów niż w Olsztynie nie mówiąc o Zielonej Górze. Wystarczy wejść w statystyki. Lenistwo pismaka
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • OnOnaOno 2024-12-12 19:13:05 31.0.*.*
    Ważna inwestycja żeby dać swoim i Poprostu zarobić z przewartościowanej, zbędnej inwestycji! Nam się to poprostu należało! Jak mówił Marcin Horala z PiS jeśli ktoś ukradł niezgodnie z procedurami to musi odddac! Tu zaś było zgodnie! Głosowałam na PiS i mnie porąbało. Teraz żmudne leczenie wciąż pigułki z Wojska Polskiego ale mam jazdę jaką na banii za to
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 4
  • Janusz Pisiewicz 2024-12-12 18:58:03 95.160.*.*
    Aż dziw bierze, że nie zaplanowano przekopu z Nowogrodzkiej do Budapesztu. To niedopuszczalne przeoczenie... Aaaaaajajajajajajajajajajaj... 😌
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 4

www.autoczescionline24.pl