Dziś jest: 24.11.2024
Imieniny: Chryzogona, Emmy, Flory
Data dodania: 2020-02-17 19:01

Aleksandra Szczepaniak

Niewidomi pod kołami roweru? W Olsztynie to możliwe przez... nieodpowiednie oznakowanie

Niewidomi pod kołami roweru? W Olsztynie to możliwe przez... nieodpowiednie oznakowanie
W Olsztynie nieprawidłowe oznakowanie chodników może być problematyczne dla niewidomych
Fot. Kaizen po olsztyńsku/TT

Poruszanie się po Olsztynie jest dla niewidomych wyjątkowo niebezpieczne. Specjalnie przygotowane dla nich oznakowania chodników prowadzą prosto pod koła rowerów. Dodatkowo umieszczane są na nich studzienki, które zakłócają poprawną ocenę sytuacji. Dlaczego dochodzi to takich zaniedbań? Czy jest to przejawów ignorancji wobec niepełnosprawnych?

reklama

Znajdujące się na olsztyńskich chodnikach ścieżki dotykowe to kafelki z różnego rodzaju wypustkami. Ich szerokość to 90 cm, co odpowiada jednemu ruchowi laski. Kafelki posiadające podłużne wypukłości to pasy prowadzące, natomiast te z wystającymi, okrągłymi punktami alarmują o zagrożeniu (np. przejście dla pieszych). Umieszczenie ścieżek dotykowych na olsztyńskich chodnikach miało być ułatwieniem dla niewidomych i słabowidzących. Okazuje się jednak, że zamiast pomagać, mogą wprowadzać niepełnosprawnych w błąd.

W wielu miejscach w Olsztynie ścieżki dotykowe umieszczone są w taki sposób, że mogą stanowić źródło dezorientacji, a nawet zagrożenia życia i zdrowia. 

Jedna z takich ścieżek prowadzi prosto pod koła roweru, inna zaś na balustradę, która może stanowić zagrożenie na wysokości głowy. 

Problemem zdaje się być również niejednolity system ostrzegania o zagrożeniu, takim jak przejście dla pieszych. W różnych miejscach w Olsztynie rodzaj kafelków oraz ich ułożenie są przypadkowe. Czasem przed krawężnikiem umieszczane są panele z okrągłymi wypustkami, innym razem ze wzdłużnymi.

- Kafelki tworzące ścieżki dotykowe są ogromnym ułatwieniem w poruszaniu się osób niewidomych. Niewątpliwie są potrzebne i wielu z nas z nich korzysta. Czy niepoprawnie umieszczone mogą prowadzić do wypadków? Rzeczywiście zdarzają się potrącenia na pasach osób niewidomych, ale nie można jednoznacznie stwierdzić, co jest tego przyczyną. Niewątpliwie jednak odpowiednie standardy umieszczania kafelków powinny być zachowywane – mówi prezes Warmińsko-Mazurskiego Okręgu Polskiego Związku Niewidomych, Piotr Łożyński.

W Olsztynie prawdziwą plagą jest montowanie na ścieżkach dla niewidomych studzienek ściekowych. Przerywają one ciągłość pasa dotykowego, co może być źródłem dezorientacji niewidomego. O skomentowanie tych niepokojących tendencji poprosiliśmy ZDZiT.

- I linia tramwajowa została oparta na niemieckiej normie DIN (Niemiecki Instytut Normalizacyjny – przyp. red.). Wszystkie większe inwestycje są i będą prowadzone według tej normy przez jednostki realizujące projekty. Jednocześnie chcę podkreślić, że wszystkie większe inwestycje są realizowane z uwzględnieniem standardów dostosowanych do potrzeb osób niedowidzących i niewidomych – tłumaczy rzecznik prasowy Zarządu Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie, Michał Koronowski

Komentarze (4)

Dodaj swój komentarz

  • b03 2020-02-19 06:14:07 95.160.*.*
    Co ja czytam co ja widzę czasami mnie boli t ze projekty tych sciezek sa tak zbabrane ze szkda gadac , panowie co klada te plyty to sami dobrze wiedza ze jakie kolwiek przesoniecie takich sciezek jest przez inwestora zle odbierane i wielokrotnie kazano firmom brukarskim przekladanie ich w miesca wyznaczone na projekcie co do szerokosci tych sciezek to popraka kazda plytka z wypustkami ma okolo 30,5 cm szerokosci iokolo 8 cm grubosci wiem bo sam niektore te sciezki kladlem z wielka starannoscia na ul. Partyzantow wiec wiem jakie to byly problemy aby ytlumaczyc panom pozal sie boze kierownikom budowy ze w takich miejscach jak np na ednym ze zdiec ze skrzyzoania ul.Partyzanto i piersego maja sciezka nie powinna wygladac tak jak wyglada i przecina sciezke rowerowa . poodzenia panom z firmy ktora byla glownym wykonawca robot na danyej licy w szczegolnosci panu grzegorzoi mateuszowi i innym pseldo kierownikom z tej firmy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • 001 2020-02-18 09:56:12 83.16.*.*
    Pierwszy przykład z brzegu: wejście do parku centralnego od strony ul. 22 stycznia (za aurą) są schody i ścieżka dla rowerów. A niepełnosprawni i matki z wózkami dziecięcymi to którędy mają się tam poruszać? W Olsztynie nie buduje się z poszanowaniem potrzeb osób potrzebujących. Projektanci nie mają wyobraźni a inspektorom nie chce się wychodzić zza biurka .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • 000 2020-02-18 08:21:41 77.111.*.*
    Po prostu trzeba patrzeć pod nogi gdzie się chodzi
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 9

www.autoczescionline24.pl