W piątek odbyła się konferencja prasowa, w której udział wzięli wiceminister rozwoju i technologii, Olga Semeniuk, Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP, wojewoda warmińsko-mazurski, Artur Chojecki, Jerzy Szmit, szef regionalnych struktur Prawa i Sprawiedliwości i były podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa oraz przedstawiciele firmy Torpol, która jest wykonawcą zadania.
Jako pierwszy głos zabrał Ireneusz Maślany, który opowiedział o Programie Inwestycji Dworcowych. Przewiduje on modernizację dworców w całej Polsce. Kwota przeznaczona przez rząd na ten cel to 2 mln zł. W 2023 r. prace ruszą również na kolejnych 150 obiektach. Dodał, że olsztyński dworzec nie jest stary, bo powstał w 1970 r., jednak jego zdaniem wymaga innego podejścia.
Ireneusz Maślany
- Powierzchnia użytkowa obiektu to ponad 4 tys. metrów, powierzchnia całkowita – 5,5 tys. metrów, są trzy kondygnacje. Będą tu wszystkie elementy, które są potrzebne pasażerom, mieszkańcom. Będą również lokale użytkowe, będzie nowoczesność, czyli wszystkie elementy wygody: dla osób niepełnosprawnych, dla niedowidzących, dla matek z dziećmi itd. Wprowadzamy elementy zielonej energii. Na dachu budynku znajdzie się ponad 1300 segmentów paneli fotowoltaicznych. To jest największa ilość, jaka w Polsce zafunkcjonuje na dworcu – wymienił przedstawiciel zarządu PKP S.A.
Wizualizacja budynku nowego dworca od strony miasta / Fot. PKP S.A.
Z kolei Olga Semeniuk odniosła się do Programu Inwestycji Strategicznych, który ma mieć korzystny wpływ na wiele dziedzin życia Polaków, zwłaszcza w czasie długotrwałej walki z pandemią koronawirusa.
Olga Semeniuk
- To są skutki gospodarcze, inflacyjne, również te związane z cenami różnych produktów i usług dotyczących łańcuchów dostaw. Mówimy tutaj o sektorze budownictwa. Chciałabym zapewnić, że rząd polski robi wszystko, aby te skutki miały jak najmniejszy wymiar dla polskich rodzin, bo to właśnie dla nich tworzymy rozwiązania i stwarzamy takie kryteria, które pozwolą zaspokoić ich potrzeby w tych trudnych latach. Ale Program Inwestycji Strategicznych to ten, którego zadaniem jest wyrównywanie dysproporcji pomiędzy regionami. Niedzielenie Polski na A i B, tylko stwarzanie różnych szans dla wszystkich regionów – powiedziała wiceminister rozwoju i technologii.
Na koniec dodała, że nabór wniosków do drugiej edycji programu trwa do 15 lutego i zachęciła przedsiębiorców z regionu do ich składania.
Wojewoda warmińsko-mazurski nie krył radości z tego, że po wielu latach walki o budowę nowego obiektu, w końcu nadszedł ten moment, w którym można podpisać umowy na realizację tego celu.
Artur Chojecki
- Porty morskie, dworce, lotniska stanowią okno na świat dla mieszkańców danego regionu, ale są także wizytówką. Ja miałem okazję codziennie przyglądać się olsztyńskiemu dworcowi i muszę powiedzieć, że od wielu lat to nie była wizytówka naszego regionu. Stąd moja radość, że dzięki rządowi Prawa i Sprawiedliwości możemy rozpocząć tę ważną inwestycję – przyznał Artur Chojecki.
Na koniec przemówił Jerzy Szmit, który wyjaśnił, że jest wzruszony.
Jerzy Szmit
- Wzruszenie mi gardło ściska, bo dobre ponad 10 lat trwają starania o modernizację dworca Olsztyn Główny i dzisiaj to się dokonuje i będzie podpisana umowa.
Przypomniał, że przez wiele lat przeciwnicy budowy nowego dworca (m.in. działacze opozycji oraz społecznicy z Forum Rozwoju Olsztyna) próbowali powstrzymać inwestycję i domagali się wpisania obecnego budynku do rejestru zabytków.
- Niech ten dworzec będzie kolejnym elementem budowania w Olsztynie i w okolicach kolei metropolitarnej, kolei aglomeracyjnej. Ta niezmiernie istotna idea, aby Olsztyn był połączony z najbliższymi miejscowościami, ale też wewnątrz samego Olsztyna koleją dzisiaj się ziszcza. PKP wybudowały szereg nowych przystanków. Linia kolejowa nr 223, czyli ta, która łączy Czerwonkę przez Biskupiec, Mikołajki, Mrągowo, Orzysz, można ją zrekonstruować, zmodernizować. To byłaby też jedna z linii, która by korzystała z tego dworca – powiedział Szmit.
I dodał: - Ale tu jest też potrzebna decyzja władz województwa: marszałka, zarządu województwa o wniesieniu wkładu własnego do tej inwestycji.
Szef lokalnych struktur PiS następnie podziękował wszystkim osobom, które przyczyniły się do realizacji projektu dworcowego, m.in. rządowi PiS, a także konserwatorowi zabytków, który nie wpisał bryły dworca głównego do rejestru zabytków.
Po przemowach nadszedł czas na podpisanie umowy na budowę nowego budynku dworca Olsztyn Główny.
Wykonawca, czyli firma Torpol, w ciągu kilku dni wejdzie na teren budowy. Od tego czasu będzie miał 45 dni na zamknięcie terenu. Prace maja trwać półtora roku, zakończenie przewidziano na lipiec 2023 r.
Komentarze (37)
Dodaj swój komentarz