Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2022-03-24 18:30
Ostatnia aktualizacja 2022-03-28 10:51

Łukasz Czarnecki-Pacyński

Obwodnica Olsztyna. Dywity nie chcą pozornego wyboru

Obwodnica Olsztyna. Dywity nie chcą pozornego wyboru
Mieszkańcy Dywit nie chcą, aby północna obwodnica Olsztyna przebiegała przez środek ich miejscowości
Fot. Jacek Niedźwiedzki

GDDKiA zaproponowało, by obwodnica Olsztyna przechodziła przez środek Dywit. Mieszkańcy protestują, żądając, by nowa droga była naprawdę obwodnicą.

reklama

Sprawa północnej obwodnicy Olsztyna ciągnie się już od wielu lat. Tego, że jest potrzebna, nikt nie kwestionuje. Wciąż nie można jednak znaleźć takiego jej przebiegu, który satysfakcjonowałby wszystkich uczestników tego przedsięwzięcia – czyli inwestora: Główną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz beneficjentów: mieszkańców Olsztyna i mieszkańców Dywit. Ci pierwsi liczą pieniądze, które trzeba będzie wydać na zbudowanie nowej trasy, ci drudzy dbają o to, by nie wytyczono im drogi ekspresowej tuż za domem.

W środę, 23 marca, program Telewizji Polskiej „Głos regionów” nadawano spod Urzędu Gminy w Dywitach, prosząc o zabranie głosu liderów lokalnych władz oraz mieszkańców gminy. Przedstawiciele GDDKiA nie mogli przybyć. Wykonawca projektu obwodnicy nawet nie odpowiedział na zaproszenie wystosowane przez TVP.

Dywitczanie oprotestowują rozwiązanie zaproponowane przez projektantów obwodnicy – po jednym pasie ruchu w każdą stronę. To zdecydowanie nie wystarczy, kiedy, jak stwierdził wójt Daniel Zadworny: Pomiary natężenia ruchu na drodze 51 w kierunku Dobrego Miasta wykazują nawet 25 tysięcy pojazdów na dobę.

Jednak zdaniem rzecznika GDDKiA natężenie ruchu pojazdów jest na tym kierunku kilkakrotnie mniejsze i dlatego zostało zaproponowane właśnie takie rozwiązanie. Jeżeli przyjęto by je do realizacji, Olsztyn musiałby wydać 350 mln zł – których nie ma – na sfinansowanie kilkukilometrowego odcinka jednopasmowej drogi przechodzącego przez miasto. — Chcemy być traktowani tak samo, jak inne miasta, wokół których GDDKiA zbudowała obwodnicę sfinansowaną w całości ze środków publicznych – podkreślił prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.

- Konsekwentnie popieramy budowę wariantu „zewnętrznego” - czyli usytuowanego poza obszarem zabudowanym. Te warianty bliżej Olsztyna niczego nie rozwiązują - dodał Wojciech Giecko, wójt gminy Jonkowo, przez tereny której będzie także przebiegać obwodnica.

Od lewej: wójt gminy Jonkowo Wojciech Giecko, prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz i wójt gminy Dywity Daniel Zadworny

Jednak to nie wyłącznie o jedno- czy dwujezdniową drogę chodzi w tym konflikcie. Drugi zarzut wobec propozycji GDDKiA jest znacznie cięższego kalibru. Projektanci powinni wziąć Słownik Języka Polskiego i przeczytać, co znaczy słowo: „obwodnica” – zauważył mieszkaniec Ługwałdu, Przemysław Morawski. — Przełożenie drogi 51 do środka naszej miejscowości, które spowoduje przecięcie jej całkowicie na pół, wydaje się być całkowitym absurdem. — Zaproponowany przez GDDKiA wybór tras przebiegu obwodnicy przez Dywity jest wyborem całkowicie pozornym – dodała Paulina Zalewska-Wójcik, sekretarz gminy. Zaproponowane rozwiązania są praktycznie niedopuszczalne. One w istotny sposób ograniczają możliwości zabudowy oraz niszczą to, co już powstało.

Kiedy wytyczy się już na mapie przebieg nowej drogi, trzeba uzyskać od Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska tak zwaną decyzję środowiskową, która stwierdza, iż nowy obiekt nie zaburzy funkcjonowania lokalnych społeczności oraz nie zaszkodzi miejscowej przyrodzie. W roku 2012 RDOŚ w Olsztynie nie wydała pozytywnej decyzji, ponieważ zaproponowane wtedy przez GDDKiA warianty trasy obwodnicy Olsztyna bezceremonialnie „cięły na pół” tzw. jednostki osadnicze, czyli obszary zamieszkałe przez ludzi. Nie powtarzajmy tego błędu po raz drugi nawoływał podczas środowej debaty wójt gminy Dywity Daniel Zadworny. Zwrócił także uwagę, że zaproponowany w październiku „optymalny wariant zachodni”, ekspresowa droga O1D3 omijająca Dywity w bezpiecznej odległości, nieoczekiwanie „zniknął bez śladu”. A obecnie proponowane rozwiązania, w liczbie kilkunastu, dość bezceremonialnie wcinają się w tkankę urbanistyczną Dywit.

Takie same zastrzeżenia mają mieszkańcy pozostałych miejscowości gminy. Grażyna Binek z Różnowa mówiła z oburzeniem o „poszatkowaniu” wsi przez umieszczenie w jej środku węzła komunikacyjnego. Zwróciła uwagę, że zaproponowany obecnie „wariant wschodni” trasy ma przebiegać przez sam środek obszaru chronionego krajobrazu Doliny Środkowej Łyny. — Zamiast włączać Różnowo komunikacyjnie, proponowane rozwiązanie skutecznie odetnie tę największą wieś gminy Dywity od jej centrum. Bogumiła Brewka wskazała także na fakt, że i ona, i wielu jej sąsiadów przeprowadziło się na ubocze gminy, żeby mieszkać w ciszy i spokoju. — Z tych zielonych płuc gminy Dywity korzystają także mieszkańcy Olsztyna – podkreśliła.

Ta obwodnica nic nam nie da, skoro wszystkie zaproponowane warianty zachodnie kończą się w alei Wojska Polskiego – dodał kolejny mieszkaniec wsi, Andrzej Zakrzewski.

Po zakończeniu debaty pod urzędem gminy poprosiłem o wypowiedź wójta Dywit Daniela Zadwornego oraz dwóch mieszkańców Dywit.

Budując się tutaj w 2012 roku chcieliśmy „odskoczyć” 1200 m od głównej drogi. A teraz będę miał tę drogę za oknem – powiedział Tomasz Widawski, mieszkaniec ulicy Polnej. — A poza tym puszczenie jej tędy zakorkuje jeszcze bardziej i tak już nieprzejezdne w godzinach szczytu ulice w Olsztynie: Wojska Polskiego, Sybiraków i Artyleryjską. A, i jeszcze wiadukt przy rondzie Bema i tak już się sypie i jest do wymiany. On nie wytrzyma takiego natężenia ruchu. Nie wiadomo też w jakim celu projektowana trasa miałaby rozcinać jedyny duży kompleks leśny w okolicach Dywit, biegnący wzdłuż Łyny i jeziora Mosąg. Spowoduje to bezpowrotne zniszczenie tego cennego terenu wypoczynkowego.

— To ma być „obwodnica Dywit” a nie „obwodnica przez Dywity” – dodał sąsiad pana Tomasza, Arkadiusz Ciecierski. — Taka droga, jaką proponują projektanci: od Słup, przez Kieźliny, Jagiellońską, Track, Leonharda owszem, przydałaby się jako trakt uzupełniający układ komunikacyjny miasta. Pomogłaby wtedy dojechać na Jaroty, szczególnie w godzinach szczytu. Nie byłaby to jednak przecież wtedy żadna obwodnica. Ten wielki ruch tranzytowy trzeba zdecydowanie wyprowadzić z miasta. Sytuacja na wschodzie w końcu się unormuje i wtedy ruszy znowu handel z Kaliningradem. I te wszystkie TIR-y muszą mieć wtedy możliwości bezpiecznego ominięcia Olsztyna. A poza tym po to wydawaliśmy majątki życia, żeby mieszkać z dala od drogi, na łonie przyrody. I teraz mają nam pod domem zbudować obwodnicę, która niczego nie rozwiązuje? Jest to chore.

Wójt Zadworny zwrócił uwagę, że już teraz firmy pracujące w dywickiej Strefie Przedsiębiorczości mają kłopoty z dostarczeniem swojej produkcji do odbiorców, co ich zatem czeka po wprowadzeniu zmian? — Proponowany układ ma być taki, że stara trasa 51 zostanie zablokowana w okolicach klasztoru karmelitanek. I producent wywożący swoje wyroby ze strefy będzie musiał przejechać przez Dywity do węzła w okolicy Osiedla Sterowców i potem jechać z powrotem na północny-wschód. Czy jest w tym jakiś sens? Albo ma być obwodnica, albo ma jej nie być.

Mieszkańcy powiatu olsztyńskiego licznie przybyli na spotkanie z dziennikarką TVP

W spotkaniu uczestniczyli m.in. wójtowie gminy Jonkowo i gminy Dywity oraz prezydent Olsztyna

Łukasz Czarnecki-Pacyński

Galeria

Komentarze (62)

Dodaj swój komentarz

  • I have 2022-03-27 22:14:36 79.191.*.*
    Oj capy z dywit znów macie problem. To samo było kilka lat temu jak budowali obwodnicę Olsztyna. Przypomnę jak zablokowaliście cała budowę że o mało nie uciekło unijne dofinansowanie. Stoicie godzinami w korkach żeby dojechać na swoją wioskę i nic was to nie nauczyło.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 5
  • Marian 2022-03-27 08:23:08 185.138.*.*
    kilka lat temu mieli problemy i teraz znowu problem. Budować normalną obwodnicę po dwa pasy w jednym kierunku nie cackać się z tymi z dywit bo już nowobogackim we łbie się porąbało.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 5
  • miro 2022-03-27 08:04:05 79.191.*.*
    banda wieśniaków blokuje drogę społeczeństwu !!! Wiedzieli ze w planach jest obwodnica srtawiali swoje domy tuż obok planowanej trasy a teraz protest !!! A poszli won
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 5
  • Gielo 2022-03-26 15:20:55 31.0.*.*
    Jak nie chcą, to polami będą pomykać. I beczą że ciężko wjechać na główną.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 2
  • dywicianin - tylko wschódni korytarz i doloty 2022-03-26 13:47:36 80.50.*.*
    Tylko wschodni korytarz ma sens, jako kontynuacja juz istniejącej obwodnicy. Tylko dolotówki z Dywit, kierujące sie na wschód od drogi 51,m jaką sens, gdyż dolotówki przebiegają przy zabudowach, a zatem mieszkańcy beda mogli sie do niej łatwo wpiąć. Po wschodniej stronie są inwestycje, firmy, etc. Wcschodnie dolotówki sa krótsze (a zatem tańsze) i biec bedą polami (brak konieczności wycinki lasu!!!) . Dolotówki do obwodnicy powinny zaczynac sie NA OBWODZIE Dywit (na północ). Niestety, chyba wójt Dywit i Jonkowa sa między sobą jakoś "dogadani" i lansują kompletnie bezsensownie dolotówki w kierunku zachodnim, biegnącą dłuuuugo, kilometrami przez las (nie wiadomo PO CO), przez bagna (koszt utwardzania) niszczac te tereny bezpowrotnie. Współczuję osiedlu sterowców... korki na Wojska Polskiego I TAK BĘDĄ nadal, a rondo przy sterowcach "zabite po korek"
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 3
  • Obwodnica 2022-03-26 12:23:32 5.173.*.*
    Jak zwykle Dywity niezadowolone odciąć od obwodnicy i cześć piesni
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 2
  • Stas 2022-03-26 08:38:20 188.147.*.*
    Jestem za tą inwestycją ale niech będzie to droga na lata w standardzie po dwa pasy w każdym kierunku a nie kolejny koszmarek na chwilę
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 0
  • Tomyslaw R. 2022-03-26 07:49:13 88.156.*.*
    Wyburzyć Wójtowo , Nikielkowo , Track , Kieźliny , Dywity i wszystko co w pobliżu bo poprzedni plan zagospodarowania przestrzennego można olać . Kilometr od zabudowań to minimum dla obwodnicy . A może by tak wyburzyć Twój blok lub dom hejterze ... ?!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 3
  • Tragedia 2022-03-25 21:47:08 5.184.*.*
    Niestety Dywity znowu blokują inwestycję...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 4
  • youreq 2022-03-25 15:00:47 31.60.*.*
    Dywity jak zwykle w imieniu patodeweloperów a nie mieszkańców. Budowy na każdym polu, polanie, bez infrastruktury, dróg, kanalizacji czy ochrony środowiska. Powtórka z rozrywki.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 5
  • docho 2022-03-25 14:01:10 83.23.*.*
    obwodnica musi być jak najkrótsza , zeby było blisko i tanio. Teraz droga dzieli Dywity na pół a taki Łukfałd nie mozna podzielić ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 10
  • beku 2022-03-25 13:18:45 188.47.*.*
    tak to jest jak się motłoch pyta o zdanie. Budować i nie pytać wieśniaków o zdanie. Jak działeczki kupowali to powinni mieć z tyłu głowy że kiedyś gdzieś tam może być obwodnica
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 12
  • Północna obwodnica 2022-03-25 11:57:41 46.205.*.*
    Najważniejsza rzeczą jest to że wszyscy chcą OBWODNICY, BO OBWODNICA TO JEST KONIECZNOŚĆ . Czemu tego nie napisaliście skoro to był główny wniosek . Za rok będzie jeszcze więcej aut bo Dywity mocno się rozbudowują .... OBWODNICA ALBO SMIERĆ ... parafrazując klasyka. Jest wariant na który wszyscy się zgodzili i GDDKIA ma ten wariant w swoich papierach (z październik ) zachodni wariant omijający Ługwałd i Os Sterowców bez ingerencji w terenu zabudowane . PRZYWRÓCICIE TEN WARIANT!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 8
  • Młody 🤵 2022-03-25 11:51:18 94.254.*.*
    Wybraliście posłusznych pacholkow Moskwy,, a oni nic niw robili tylko myśleli ile na konto wpłynie kasy, puste pola ziemia tam robić obwodnicę z dala od Dywit, Dywity się rozbudywujo ,
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 7
  • Kierowca 2022-03-25 11:47:34 94.254.*.*
    Ma być obwodnica. Anie droga przelotowa, Dywity się to, budowujo trzeba obwodnicę umiejscowić jak najdalej od Dywit . Drogi dojazdowe i zjazdowe zdo obwodnicy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 8
  • BobBudowniczy 2022-03-25 08:47:49 5.173.*.*
    Podyskutujcie jeszcze trochę i nie będzie niczego...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 22 5
  • mm2 2022-03-25 08:36:13 188.47.*.*
    skoro są oni wszyscy na NIE to GDDKiA powinna olać tą obwodnicę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 4
  • Wielki LORD NO. Bogaty i może wszystko. Biedaki dooopa cicho 2022-03-25 08:12:24 31.0.*.*
    "Dywity Niechco"....hahahah😂😂😂😂 Dywity to sobie "mogo" "niechco"....Dywity to są śmierdzące NOLe które astrami, passatami te de ji 1,8 w gazie rocznik 1999 ledwo dopierdzają z oparach pustych baków do naszej metropolii żeby dotrzeć do jakiejś choooya wartej roboty żeby wykręcić te 3 tyś na łape miesięcznie i kupić sobie ryż i swoim g... wartym rodzinkom i oni będa tutaj tolerować ich humory co "one chco a co niechco" hahahaha. Ustawić wojsko na rogatkach olsztyna z artylerią i jak tylko nawigator dalmierzem artyleryjskim namierzy NOLa zbliżającego się w okolicach al wojska polskiego do olsztyna walić przeciwpancernymi żeby się te NOLE rozbryzgiwały na wszystkie strony razem ze swoimi szrotami-automobilami i tymi śmierdzącymi dzieciarami na tylnych siedzeniach z czarnymi pieńkami zamiast zębów którymi żrą karme dla zwierząt w olsztyńskich mcdrive w kolejkach na okazanie zwłok papieża... TFUUU!!!! I taka moja mowa !!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 17
  • Zatorze ***** konfederację !!!!!!!!!!! 2022-03-25 08:09:08 5.184.*.*
    DYWITY to nie OLSZTYN , mogą sobie chcieć lub nie , my Olsztynianie mamy to w DOOPIE !!!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 13
  • tak jest 2022-03-25 08:05:23 31.0.*.*
    obwodnica powinna przebiegać pierwotnym korytarzem - każdy, kto wybudował się w tym rejonie, uznał, że "jakoś to będzie", brał ryzyko na siebie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 2

www.autoczescionline24.pl