W stolicy Warmii i Mazur jest około 250 uchodźców z Ukrainy, którzy znaleźli się w schroniskach i hostelach. Nieznana jest jednak liczba osób w kwaterach prywatnych.
Aby ułatwić nadawanie numerów PESEL, pracownicy ratuszowego Wydziału Spraw Obywatelskich będą starać się dotrzeć do grup uchodźców. Ale wniosek o nadanie numeru PESEL będzie można także złożyć indywidualnie w urzędzie miasta.
- W sali obsługi klienta na rogu ratusza będzie specjalne stanowisko przeznaczone tylko obsłudze tych interesantów - mówi dyrektor Wydziały Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Olsztyna, Beata Albert-Zalewska. - Nie mam wątpliwości, że zainteresowanie będzie bardzo duże. Dlatego wszyscy musimy uzbroić się w cierpliwość.
PESEL będzie nadawany ze statusem „UKR” i będzie dotyczyć wszystkich tych, którzy przekroczyli granicę po 24 lutego bezpośrednio z terenu Ukrainy. To będzie uprawniać do ubiegania się o różnego rodzaju świadczenia, jakie zaplanowano na rzecz uchodźców. Przychodzący do urzędu będą wypełniać formularz, w którym będzie trzeba zawrzeć szereg danych.
- Przy składaniu wniosku o PESEL przydatny będzie paszport, ukraiński dowód osobisty, prawo jazdy czy akt urodzenia - dodaje Albert-Zalewska. - W przypadku braku dokumentu, składający oświadcza, że dane są zgodne ze stanem faktycznym.
PESEL nadawany jest „od ręki”. Jednocześnie jeśli taka osoba poda urzędnikom nr telefonu albo adres e-mail, zostanie jej założony profil zaufany. To ważne w przypadku ubiegania się o świadczenia, bowiem wnioskować o nie można jedynie drogą elektroniczną.
Komentarze (33)
Dodaj swój komentarz