„Czwórka” połączy osiedle Pieczewo, wschodnią część Jarot i Nagórek oraz osiedle Kormoran z Dworcem Głównym (kolejowym i autobusowym), a „piątka” ze ścisłym Śródmieściem i nowym węzłem przesiadkowym przy Wysokiej Bramie. Linie nr 4 i 5 podobnie, jak 1 i 2 kursować będą z najwyższymi częstotliwościami tj. co 15 minut przez większość dnia roboczego, a „czwórka” w godzinach szczytu nawet co około 7,5 minuty.
Wraz z uruchomieniem nowych linii tramwajowych zostaną wprowadzone korekty w kursowaniu wybranych linii autobusowych. Będą to jednak przede wszystkim modyfikacje, ponieważ 80-proc. dotychczasowych tras pozostanie bez zmian.
Najistotniejsze zmiany będą dotyczyły linii autobusowych kursujących do końca 2023 roku do osiedla Pieczewo.
Autobusy linii nr 113 na odcinku Pieczewo – Wysoka Brama zastąpią tramwaje linii nr 5. Trasa „sto trzynastki” zostanie skrócona do relacji Dajtki – Osiedle Mazurskie, jednak w dalszym ciągu zapewni bezpośrednie połączeń m.in. Dajtek i Podgrodzia z al. Piłsudskiego oraz ul. Wyszyńskiego. Co ważne nie zmieni się również wysoka częstotliwość kursowania tej linii. Mieszkańcy Pieczewa podróżujący dotychczas w kierunku fabryki Michelin, stadionu Stomilu, pływalni Aquasfera, hali Urania czy też Śródmieścia do dyspozycji będą mieli linie tramwajowe kursujące z wysoką częstotliwością oraz o niemalże dwukrotnie większej pojemności w stosunku autobusów.
Druga z dotychczas obsługujących osiedle Pieczewo linii autobusowych – nr 120 zostanie połączona z linią nr 116. Od Nowego Roku mieszkańcy Pieczewa, wschodnich Jarot i Nagórek poza nowymi liniami tramwajowymi zyskają także nowe bezpośrednie połączenie autobusowe m.in. ze Szpitalem Miejskim przy ul. Niepodległości czy też cmentarzem przy ul. Poprzecznej, Zieloną Górką i Trackiem. Nowy przebieg „sto szesnastki” w dalszym ciągu gwarantować będzie zarówno mieszkańcom Pieczewa, jak i północno-wschodniej części osiedla Podleśna, Zielonej Górki i Tracka większość dotychczasowych połączeń bez konieczności przesiadania się.
Nowy przebieg linii nr 116 zapewni także długo oczekiwane całodzienne bezpośrednie połączenie Zielonej Górki i cmentarza przy ul. Poprzecznej z Dworcem Głównym.
Ważną informacją dla pasażerów z osiedli Jaroty i Pieczewo jest utrzymanie podstawowych tras oraz wysokiej częstotliwości kursowania linii nr 117 i 126, które na odcinku Krasickiego – Synów Pułku – Wyszyńskiego uzupełniać się będą z nowymi liniami tramwajowymi nr 4 i 5.
Nowe linie tramwajowe na al. Piłsudskiego pozwolą jednocześnie na zmianę trasy linii nr 105, która od Nowego Roku kursować będzie po ul. Żołnierskiej w dalszym ciągu łącząc osiedle Podgrodzie z osiedle Mazurskim. Tym samym mieszkańcy osiedla Mazurskiego utrzymają bezpośrednie połączenie z ul. Żołnierską i Szpitalem Miejskim przy ul. Niepodległości, jakie dotychczas zapewniała im linia nr 116.
Nieznacznej, ale istotnej modyfikacji – z punkty widzenia przede wszystkim mieszkańców osiedla Gutkowo – ulegnie trasa linii nr 106. Linia większość kursów kończyć i rozpoczynać będzie na przystankach Dworzec Główny zamiast przy OZGraf na ul. Towarowej. W dalszym ciągu część połączeń będzie realizowana do ul. Cementowej m.in. zajeżdżając regularnie na ul. Żelazną.
Podobna modyfikacja przystanku końcowego wystąpi w przypadku linii nr 126, która większość kursów zakończy w okolicy skrzyżowania ul. Jagiellońskiej z Bydgoską i Borową. Kursy w kierunku pętli Jagiellońska-Szpital oraz Jagiellońska-Ogrody realizowane będą w dalszym ciągu, z częstotliwością co około 60 minut oraz z dodatkowymi wzmocnieniami w sezonie letnim.
Modyfikacji ulegnie również trasa linii nr 131 oraz sezonowej nr 307. Autobusy „131” wyruszać będą z krańca osiedle Generałów, a nie Pieczewa jak dotychczas. W dalszej części trasa linii nr 131 przebiegać będzie ulicami Wilczyńskiego i Krasickiego do Synów Pułku. Od ul. Synów Pułku do zakładu Indykpol trasa nie ulegnie zmianie. Korekta trasy „131” nie oznacza, że mieszkańcy Pieczewa utracą połączenie z Indykpolem. Dodatkowe wybiegi do zakładu Indykpol realizować będzie w dalszym ciągu linia nr 116 (w nowym przebiegu kursująca z Pieczewa).
W przypadku większości linii autobusowych dotychczasowe godziny odjazdów z poszczególnych przystanków mogą ulec nieznacznej modyfikacji bądź pozostaną niezmienione. Warto zwrócić uwagę, że aktualny rozkład jazdy, tylko z nieznacznymi modyfikacjami obowiązuje od stycznia 2016 roku – stąd dokonywano wszelkich starań aby jak najwięcej odjazdów – szczególnie w przypadku znacznej części linii, których trasy nie ulegają żadnej modyfikacji – pozostały niezmienione.
Nowy rozkład jazdy w związku z uruchomieniem linii tramwajowych nr 4 i 5 zostanie wprowadzony na liniach nr 1, 2 i 3 – z zastrzeżeniem, że podstawowe częstotliwości kursowania tych linii pozostaną bez zmian. Nieznaczna korekta wystąpi jedynie w godzinach szczytów przewozowych, w których to realizowane są obecnie dodatkowe kursy z Kanta w szczycie porannym oraz z Wysokiej Bramy w szczycie popołudniowym. Po uruchomieniu „czwórki” i „piątki” dodatkowe kursy dotychczas realizowane na linii nr 1 będą realizowane na linii nr 2.
W związku ze zmianami rozkładów jazdy linii tramwajowych, zmianie ulegną również godziny kursowania linii nr 201, 203 i 205 tzw. dowozowych do tramwaju.
Wraz z opisanymi powyżej zmianami w trasach i rozkładach jazdy, wejdą w życie również zmiany przystankowe, które poprawią dostępność transportu zbiorowego. Utworzony zostanie nowy zespół przystankowy „Żołnierska” zlokalizowany na ul. Wyszyńskiego, w pobliżu skrzyżowania z ul. Żołnierską. Obejmował on będzie przystanki tramwajowe w obu kierunkach, przystanek autobusowy w kierunku ul. Pstrowskiego (peron wspólny z przystankiem tramwajowym) oraz przystanek autobusowy w kierunku al. Piłsudskiego za skrzyżowaniem. Powstanie również postulowany przez mieszkańców nowy przystanek „Pstrowskiego” na ul. Pstrowskiego w kierunku ul. Dworcowej – dla linii nr 116.
Z kolei mieszkańcy osiedla Nagórki będą mieli ułatwiony dostęp do komunikacji miejskiej za sprawą utworzenia przystanków tramwajowych „Murzynowskiego” w obu kierunkach oraz przystanków tramwajowym „Wańkowicza” i „Carrefour” po stronie osiedla.
Reasumując, od dnia 1 stycznia 2024 roku w układzie komunikacyjnym miasta funkcjonować będzie pięć linii tramwajowych, które wciągu roku wykonają około 1,5 mln kilometrów – tj. o ponad 0,7 mln więcej niż w 2023 roku oraz 34 linie autobusowe, które wykonają około 7,5 kilometrów – o blisko 0,4 mln mniej niż w 2023 roku.
W sumie, w 2024 roku w całej sieci komunikacyjnej wszystkie pojazdy wykonają około 9 mln kilometrów. W porównaniu do lat poprzednich, w tym również okresu sprzed pandemii, jest to największa w historii ilość zaplanowanych kilometrów, które służyć mają na rzecz naszych pasażerów.
Komentarze (54)
Dodaj swój komentarz