Zgodnie z prawem, program ochrony środowiska przed hałasem aktualizuje się co najmniej raz na pięć lat, a także w przypadku wystąpienia okoliczności uzasadniających zmianę planu lub harmonogramu realizacji. W Olsztynie taki program przyjęty został w 2011 roku.
Urzędnicy przygotowali więc projekt nowego programu, który zarządzeniem prezydenta został skierowany do konsultacji z mieszkańcami.
Program swoim zakresem obejmuje wszystkie odcinki dróg oraz linii kolejowych na terenie miasta Olsztyna, w otoczeniu których występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu. Ze względu na obowiązujące przepisy, nie obejmuje działań związanych z ograniczaniem hałasu przemysłowego oraz tramwajowego (brak przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu-red.).
Twórcy projektu programu ustalili, że do podstawowych problemów należą nieprzestrzeganie dopuszczalnych prędkości na obszarach zabudowanych, duży udział pojazdów ciężkich w ruchu, ogólne zwiększenie liczby pojazdów uczestniczących w ruchu, brak możliwości przeniesienia ruchu tranzytowego na inne trasy oraz lokalizacja terenów wrażliwych akustycznie w bezpośrednim sąsiedztwie dróg.
- Zwiększenie liczby samochodów i duży udział pojazdów ciężkich w ruchu negatywnie wpływa na zasięg i poziom hałasu. W tym przypadku, do czasu ukończenia realizacji Południowej Obwodnicy Olsztyna (a w przyszłości także północnej), nie ma możliwości redukcji nadmiernego hałasu poprzez wprowadzenie zakazu ruchu pojazdów ciężkich typu TIR na całym obszarze miasta. Można wprowadzać ograniczenia w ruchu ciężkim, np. porze wieczoru i nocy, jednakże, jeśli nie ma możliwości przeniesienia ruchu na inne trasy, przepis taki nie może mieć zastosowani – czytamy w opracowaniu.
W projekcie wskazano olsztyńskie ulice, na których poziom hałasu został przekroczony. Ustalono też szereg zadań dla Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu, których realizacja pozwoli zmniejszyć poziom hałasu.
Wśród działań wskazanych dla ulicy Limanowskiego (Od ul. Niedziałkowskiego do ul. Jagiellońskiej, Jagiellońskiej (Od ul. Toruńskiej do ul. Bydgoskiej), czy Dworcowej (od ul. Kętrzyńskiego do ul. Piłsudskiego) jest utrzymywanie nawierzchni drogowej w dobrym stanie technicznym, stosowanie nowoczesnych nawierzchni o zredukowanym hałasie w przypadku remontów i przebudów odcinków drogowych, czy ograniczenie prędkości do 40 km/h. Podobne zalecenia dotyczą ulicy Partyzantów na odcinku od ul. Lanca do ul. Kajki. Ten fragment zaleca się włączyć do strefy Tempo 30. Ograniczenie prędkości do 30 km/h dotyczyć miałoby również ulicy Grunwaldzkiej na całym odcinku. Cel jest bowiem jeden - ochrona budynków znajdujących się bezpośrednio przy granicy pasa drogowego.
W projekcie zapisano również konieczność chronienia budynków ekranami akustycznymi znajdujących się przy ulicy Synów Pułku na odcinku ul. 5 Wileńskiej Brygady AK do wysokości ul. Zakopiański. Zgodnie z sugestią twórców projektu - po roku od wybudowania obwodnicy należy wykonać analizę akustyczną, która określi, czy istnieje dalsza potrzeba ochrony budynków ekranami.
Przy przygotowywaniu projektu programu analizowano również hałas kolejowy. Wpływ na wysokość poziomu hałasu w otoczeniu odcinków linii kolejowych mają między innymi takie czynniki jak natężenie ruchu pociągów, w szczególności towarowych w porze nocy, relatywnie duży udział pociągów towarowych w ruchu, stan torowisk, lokalizacja terenów wrażliwych akustycznie w bezpośrednim sąsiedztwie linii klejowych.
Zdaniem twórców projektu, w tym przypadku, poziom hałasu uda się zniwelować po zakończeniu modernizacji linii kolejowej Działdowo – Olsztyn. Projekt przewiduje modernizację torów, przejazdów kolejowo-drogowych, wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowę mostów i wiaduktów kolejowych. W efekcie pociągi będą mogły kursować między Działdowem a Olsztynem z prędkością 120 km/h. Dodatkowo planowana jest budowa dwóch nowych przystanków kolejowych: w bezpośrednim sąsiedztwie dzielnicy Dajtki oraz miasteczka studenckiego Kortowo.
- Te prace znacząco wpłyną na obniżenie poziomu hałasu generowanego przez linie kolejowe na terenie Olsztyna. Dodatkowo, nowe przystanki mogą pozytywnie wpłynąć na ruch pasażerski, co może mieć wpływ na obniżenie poziomu hałasu drogowego – czytamy w projekcie.
W projekcie wskazano również ogólne zadania miasta, które pozwolą eliminować nadmierny hałas. Wśród propozycji jest prowadzenie zrównoważonej polityki rowerowej, czy rozwój transportu tramwajowego.
Pełen projekt programu dostępny na stronie konsultacji społecznych. Te potrwają do 16 sierpnia.
Komentarze (9)
Dodaj swój komentarz