Dziś jest: 04.12.2024
Imieniny: Barbary, Jana, Krystiana
Data dodania: 2024-12-03 18:30

Krzysztof Brągiel

OLA najpierw płonęła, a teraz ją rozebrali. Kolej na postęp w Olsztynie [ZDJĘCIA]

OLA najpierw płonęła, a teraz ją rozebrali. Kolej na postęp w Olsztynie [ZDJĘCIA]
Nastawnia OLA znika z krajobrazu Olsztyna
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Kolejowa nastawnia OLA znika z krajobrazu Olsztyna. Rozbiórka obiektu wiąże się z modernizacją stacji Olsztyn Główny, która została dostosowana do współczesnych standardów.

reklama

Równolegle z przebudową olsztyńskiego dworca, prowadzone były prace związane z odnowieniem stacji. W przypadku drugiej inwestycji już na początku czerwca br. odbywały się odbiory techniczne [CZYTAJ RÓWNIEŻ: Tunel na Zatorze już w lipcu. Na stacji Olsztyn Główny trwają odbiory techniczne].

Przebudowa stacji Olsztyn Główny obejmowała wymianę 28 km torów i 116 rozjazdów. Udostępniono też przejście podziemne na Zatorze. Ponadto ważnym elementem kosztującej 423 mln zł inwestycji było zbudowanie nowoczesnej nastawni OL LCS. Ta stanęła na tyłach dworca PKS, w rejonie ul. Lubelskiej.

Współczesna nastawnia znacznie różni się od swojej poprzedniczki, fot. STE Capital / Facebook

Sterowanie ruchem zostało tym samym przeniesione z niebieskiej nastawni OLA (położonej na wysokości zabytkowego młyna przy ul. Partyzantów). Ruchem w charakterystycznym blaszanym grzybku na stacji Olsztyn Główny zarządzano od 1986 roku. Wraz z początkiem tego tygodnia obiekt objęty został jednak pracami rozbiórkowymi.

„Aż się łezka w oku kręci”, „Pamiętam, jak obiekt był budowany” - w nostalgiczny sposób internauci skomentowali nasze zdjęcia z rozbiórki w mediach społecznościowych. Przypominano też o pożarze nastawni, do którego doszło w 1996 roku. Jeszcze w tym samym roku konstrukcja została odbudowana.

Wraz z nastawnią swoją pracę zakończył jeden z największych pulpitów kostkowych w kraju. Odwzorowany był na nim układ torowy stacji Olsztyn. Umożliwiał sterowania dla 152 zwrotnic i 166 sygnalizatorów. – Wymiar tego pulpitu to 110 kolumn na 25 wierszy, co w przeliczeniu daje 2750 kostek – wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK

W przeciwieństwie do budynku nastawni historyczny pulpit nie jest przeznaczony do utylizacji. Z pewnością takie urządzenie byłoby nie lada gratką dla organizacji i stowarzyszeń kolejowych czy szkół branżowych.

Komentarze (10)

Dodaj swój komentarz

  • Ropucha 2024-12-04 08:07:30 188.146.*.*
    Ekonomista SGH Artur Bartoszewicz youtub posłuchajcie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 2
  • StadionDlaStomiIu 2024-12-04 08:04:59 178.183.*.*
    Gdzie jest Ola Maj ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 2
  • Tego chcą Polacy 2024-12-03 23:56:44 88.156.*.*
    Najbardziej nasze miasto jest oszpecane przez wszelkiej maści prawaków, katolików, pedryli i piątej kolumny moskwy, pora opiłować prawactwo i pedofilski watykan, kto uważa inaczej ten jest agentem putina!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • . 2024-12-03 21:39:03 83.24.*.*
    Szpeci i ciągle się psuje spalinowy tabor POLREGIO. Ostatnie opóźnienie na trasie Szczytno - Olsztyn ..55 minut. Jak pociąg stanął za Klewkami, tak długo nie mógł ruszyć. To elektryka, to silnik. Czy firma i Marszałek mają zamiar coś z tym zrobić. Inwestujecie w tyle rzeczy, tylko nie tabor na trasy niezelektryfikowane. A hitem jest Wasz wagon do połowy osobowy, to połowy na rowery, gdzie nie ma się nawet jak trzymać..rocznik 1974! Gratulacje Panie Marszałku i POLREGIO. Aha..no tak. I czekamy na kolejne podwyżki cen biletów za te Wasze wspaniałe usługi...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 1
  • terra 2024-12-03 20:45:23 188.146.*.*
    Nir tylko tutejszych decydentow ,też rzadoqych nie interesuje dobro wspolne, narodoqe,polska tozsamosc i gospodarka. Tanczone jest pod muzyke unijna a zwłaszcza niemiecka
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 6
  • HGWXIX 2024-12-03 20:31:19 83.28.*.*
    Niszczenie dobrej nastawni... degrengolada. Powinna być wieżą widokową na dworzec i tory. PKP zarobiłoby na biletach z przewodnikiem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 3
  • BLASZANY BEMBENEK 2024-12-03 20:26:24 5.184.*.*
    cza zrobić tak wartościowe artefakty nastawni wkomponować jako stały element w Dworzec ( jako ciekawostka turystyczna i edukacyjna) a miejsce po OLI i komisie samochodowym zrewitalizować wybudować przestrzeń pasażerską dla tzw kolei lokalnej natomiast z tzw ruin Młyna zbudować Dworzec Lokalny z małą gastronomią .itp.....następnie zaprzyjaźnić z właścicielami wieżowca Autobusowego i zbudować -zrewitalizować budynek i przystanki autobusowe a pod płytą przystanku wybudować parking dla samochodów ,następnie bazę Pocztową przesunąć w głąb ulicy Lubelskiej z bazy zrobić ośrodek zarządzania ,prewencyjny , medyczny plus mały Hotel /Motel a po miejscu gdzie stał Hotel Kormoran zbudować piętrowy parking ze sklepikami i będzie pięknie.....i oto powstanie nam w przestrzeni Olsztyna koncepcja dwóch stref YIN i YANG która pokazuje dwie pierwotne i przeciwne, lecz uzupełniające się siły, które odnaleźć można w całym wszechświecie ...oto wrota Olsztyna ....niech moc będzie z miastem
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • sentyment 2024-12-03 19:16:59 88.156.*.*
    Pod tym nowoczesnym płaszczykiem, kryje się kompletny upadek przewozów towarów na kolei, co dobitnie jeszcze podkreśliła likwidacja zakładów PKP Cargo. Przy okazji zaorano sporo historii, takiej jak parowozownia wachlarzowa...Najprościej było ją spalić i zrównać z ziemią. Podobny los spotkał bocznice, a ostatni historyczny obiekt-stara rampa wyładunkowa o przepięknej konstrukcji, nie wiedzieć czemu nie jest w rejestrze zabytków. I tym sposobem (wiem, padną argumenty, o przewadze transportu drogowego), cała siec bocznic jest w zasadzie nieprzejezdna. Jedynie fabryka opon korzysta z transportu kolejowego, oraz firma Cemet. Co było historycznego, zezłomowani. Nic co nawet mniejsze ośrodki jak Iława stworzyły u siebie - pomnik parowozu, nie zostało przygotowane w Olsztynie. Nie ma woli. A po co. Zalać betonem, pare krzaczków dookoła i taka to nowoczesność. Temat rzeka... Pozdrawiam.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 1

www.autoczescionline24.pl