Badanie zostało przeprowadzone po raz drugi. Wzięły w nim udział wszystkie miasta wojewódzkie oraz 25 największych ośrodków miejskich. Wszyscy musieli odpowiedzieć na 14 pytań dotyczących rozwoju infrastruktury rowerowej, współpracy miasta ze środowiskami rowerowymi czy samej obecności oficera rowerowego w mieście. Punkty komisja przyznawała w 17 kategoriach, a najwięcej można było ich zdobyć za współczynnik łącznej długości dróg rowerowych do sumy długości dróg publicznych.
Do zrobienia jest jeszcze wiele, ale ranking dowodzi, że w Olsztynie rowerzystom żyje się coraz lepiej. Jednym z ostatnich działań jest opracowany przez Mirosława Arczaka, Pełnomocnika Prezydenta Olsztyna ds. Rozwoju Systemu Komunikacji Rowerowej raport Stanu systemu komunikacji rowerowej na terenie Olsztyna. Wyniki inwentaryzacji infrastruktury drogowej i parkingowej oraz plany na rok 2013.
Z raportu wynika, że w niedalekiej przyszłości należałoby określić wielkość obszaru miasta przyjaznego komunikacji rowerowej. Pozwoli to na projektowanie i wprowadzanie rozwiązań obliczonych na poprawę sytuacji rowerzystów na całych obszarach tkanki miejskiej, a nie tylko na konkretnych elementach dróg przeznaczonych dla komunikacji rowerowej (drogi dla rowerów i ciągi pieszo-rowerowe). Pozwoli to na wdrażanie nowoczesnych rozwiązań w postaci obszarowego stosowania tzw. „niewidzialnej infrastruktury rowerowej”, na którą składają się m.in.: strefy uspokojonego ruchu (tzw. tempo 30), strefy zamieszkania, małe ronda z jednym pasem ruchu, zawężanie przekrojów jezdni, ograniczanie liczby i zawężanie pasów ruchu, urządzenia fizycznego uspokojenia ruchu pojazdów samochodowych).
Komentarze (1)
Dodaj swój komentarz