We wtorek (3 września) olsztyńscy policjanci otrzymali zgłoszenie o oszustwie internetowym. Z relacji pokrzywdzonej wynikało, że na jednym z portali ogłoszeniowych zamieściła na sprzedaż książki.
Po jakimś czasie otrzymała wiadomość, że ktoś jest zainteresowany ich kupnem. Żeby dokończyć transakcję, pokrzywdzona miała wejść w przesłany na pocztę elektroniczną link i postępować zgodnie z instrukcjami zawartymi w mailu.
Kobieta na podrobionej stronie internetowej banku podała login i hasło. W pewnym momencie pokrzywdzona otrzymała e-maila z informacją o próbie zaciągnięcia kredytu oraz sms-a o zablokowaniu konta.
Kobieta zorientowała się, że padła ofiarą oszustów, po tym, jak zadzwoniła na infolinię swojego banku. Łączna wartość strat to 2500 złotych.
Jak nie zostać ofiarą oszusta? Policja przypomina o dobrych nawykach:
• Podczas zakupów dokonywanych przez Internet, od początku należy kierować się zasadą ograniczonego zaufania. Zanim ostatecznie zaakceptujemy transakcję, warto dokładnie zweryfikować sprzedawcę.
• Najlepiej jest korzystać ze znanych i sprawdzonych sklepów internetowych lub portali aukcyjnych, które zapewniają ubezpieczenie dokonywanych przez nas transakcji.
• Kolejną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, jest zbyt niską cena, za którą możemy nabyć interesujący nas produkt. Nie kupujmy „kota w worku”! Jeśli to możliwe skorzystajmy z formy płatności „za pobraniem” – mamy wówczas możliwość sprawdzenia zamówionego towaru w obecności kuriera, a w przypadku rozbieżności na miejscu możemy spisać protokół.
• Jeśli otrzymaliśmy ofertę e-mailem pod żadnym pozorem nie korzystajmy z załączonych linków – to może być pułapka.
• Nie udostępniajmy swoich poufnych danych m.in. numeru PESEL, numeru karty płatniczej czy kodu CVV.
Komentarze (4)
Dodaj swój komentarz