Popularna olimpiada
Kolejna grupa olsztyńskich nastolatków postanowiła zgłębić i zrealizować projekt, dotyczący występujących w społeczeństwie problemów. Wszystko w ramach XI edycji ogólnopolskiej olimpiady pn. „Zwolnieni z teorii”.
W ostatnim czasie pisaliśmy o licealistkach, chcących stawić czoła niesprawiedliwemu często traktowaniu młodych osób na rynku pracy oraz młodzieży, walczącej z konsumpcjonizmem i tzw. „fast fashion”.
„Podwójne węzły – Toksyczność relacji"
Tym razem przyszedł czas na zgłębienie tematu występowania w dzisiejszym świecie, zarówno realnym, jak i wirtualnym, toksycznych relacji oraz hejtu. Nad problemem pochylili się uczniowie X Liceum Mistrzostwa Sportowego im. M.G. Bublewicza, XI Liceum Ogólnokształcącego w Olsztynie oraz Technikum nr 2. Julia, Maciej, Wiktor, Maciej, Milena oraz Jakub, również biorący udział w olimpiadzie, zatytułowali swój projekt jako „Podwójne węzły – Toksyczność relacji”.
Cel inicjatywy stanowi przyjrzenie się wpływowi negatywnych relacji na życie ludzi, analizując przy tym rolę mediów społecznościowych oraz aplikacji randkowych w ich kształtowaniu. Uczniowie zamierzają edukować oraz wspierać społeczeństwo w radzeniu sobie z trudnościami.
- Toksyczne relacje mogą mieć destrukcyjny wpływ na zdrowie psychiczne, prowadząc do niskiej samooceny, lęku, depresji, a nawet izolacji społecznej. Z kolei hejt w mediach społecznościowych stał się powszechnym zjawiskiem, które dotyka zarówno młodzież, jak i dorosłych. Chcemy szczególnie zwrócić na to uwagę, ponieważ mamy świadomość, iż dla większości jest to niewygodny temat. Wiele osób nie przyznaje się, jakie treści publikuje w przestrzeni medialnej, gdyż myślą, że są „incognito” – tłumaczy młodzież.
Budowanie świadomego i wspierającego społeczeństwa
Uczestnikom olimpiady zależy na tym, aby dzięki realizacji projektu, stworzyć zainteresowanym swego rodzaju bezpieczną przestrzeń do rozmów o trudnościach w relacjach oraz pokazać, że każdy z nas na zdrowe i pełne szacunku traktowanie.
- Wspólnie możemy przeciwdziałać toksyczności i hejtowi, budując bardziej świadome i wspierające społeczeństwo – twierdzą.
Postać „kozła ofiarnego”
Warto podkreślić, iż toksyczne relacje przybierają często formy manipulacji, uzależnienia emocjonalnego czy cyberprzemocy. Centralną postacią projektu realizowanego przez nastolatków jest symboliczny „kozioł ofiarny”, który początkowo doświadcza wyżej opisanych zachowań, a w efekcie staje się wzorem radzenia sobie z nimi.
- „Kozłem ofiarnym” jest prezentowana przez nas postać młodej Kasi, która wkracza w okres dojrzewania i zaczyna mierzyć się z wieloma trudnościami, jakie przynosi jej szkoła średnia – mówią uczniowie.
Formy realizacji projektu
Przedsięwzięcie „Podwójne węzły” opiera się głównie na przeprowadzaniu sond społecznych, przedstawianiu interaktywnych spektakli w szkołach. Działania mają na celu naukę młodzieży rozpoznawania niezdrowych zachowań oraz budowania właściwych więzi.
Według uczestników olimpiady skala podjętego przez nich problemu stale rośnie. Warto podkreślić, iż często powodem znajdowania się w toksycznych relacjach jest dorastanie w dysfunkcyjnych rodzinach, a przy tym doświadczanie przemocy emocjonalnej, bezzasadnej krytyki oraz brak wsparcia.
- Przeprowadzona przez nas ankieta oraz sonda społeczna pokazują, że coraz więcej osób doświadcza przemocy emocjonalnej, presji rówieśniczej oraz hejtu w internecie. Ponad 60 ankietowanych przyznało, że doświadczyło tego w przeciągu ostatniego roku, mierzyło się z samokrytyką i czuło, że ich samoocena jest coraz niższa – wymieniają.
Czy istnieje sposób na zmniejszenie skali problemu?
Według nastolatków, tak, głównie w przestrzeni internetowej. Po rozmowach z rówieśnikami wysnuli bowiem wnioski, iż młode pokolenie oczekiwałoby, m.in. większej ochrony ze strony platform społecznościowych, w tym wprowadzenie obowiązku usuwania negatywnych treści.
Dodatkowo, uczniowie wskazują, że dobrym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie zmian w prawie (np. wprowadzenie systemów mediacyjnych), skuteczniejsza moderacja treści w sieci, łatwiejszy dostęp do pomocy psychologicznej oraz promowanie pozytywnych postaw w społeczeństwie.
Wsparcie psychologiczne i psychoterapia
Zapytaliśmy przedstawicieli młodego pokolenia, czy w świecie tak narażonym na występowanie toksycznych relacji i hejtu, istotną rolę odgrywa psychologa, czy psychoterapeuty.
- Ta rola jest kluczowa i nie można jej bagatelizować. Praca z psychoterapeutą może pomóc odzyskać poczucie własnej wartości i wyjść z destrukcyjnych relacji. Terapia może nauczyć osoby po trudnych doświadczeniach, jak odbudować zaufanie do ludzi i tworzyć zdrowe relacje w przyszłości – podsumowują.
Nastolatkowie tworzą obecnie film, obrazujący wpływ szkodliwych relacji na osoby wchodzące w dorosłość. Materiał trafić ma niebawem na platformę YouTube. Młodzież edukuje i wspiera swoich odbiorców także za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Komentarze (3)
Dodaj swój komentarz