Dziś jest: 23.11.2024
Imieniny: Adelii, Felicyty
Data dodania: 2019-03-22 08:28

Iwona Starczewska

Olsztyński dworzec zabytkiem? Sprawa wraca do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego po raz kolejny uchylił zaskarżoną przez społeczników decyzję Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków dotyczącą odmowy wpisania dworca Olsztyn Główny do rejestru zabytków. Sprawa będzie rozpatrywana przez WKZ już po raz trzeci.

reklama

Sprawa uznania olsztyńskiego Dworca Głównego za zabytek ponownie wraca na tapet. Po tym, jak Wojewódzki Konserwator Zabytków kolejny raz uznał, że olsztyński Dworzec Główny nie zostanie wpisany do rejestru zabytków - od tej decyzji odwołały się stowarzyszenia: Forum Rozwoju Olsztyna, lokalny oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich oraz Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków, wnoszące o zachowanie budynku i jego ochronę jako zabytku.

Druga decyzja WKZ wskazywała między innymi, że obiekt ten jest zbyt pospolity, by uznać go za zabytek.

- Pod względem historycznym i naukowym dworzec wraz z budynkiem biurowym jest świadectwem twórczości Zygmunta Kłopockiego, a także stanowi element historii Olsztyna. Jednak te okoliczności nie stanowią o ponadprzeciętnej wartości historycznej dworca. Z budową dworca i budynku biurowego nie wiążą się żadne istotne wydarzenia historyczne. Budynki nie dokumentują rozwoju miasta, tak jak czynił to pierwotny budynek dworca – świadek skoku cywilizacyjnego Olsztyna, jego industrializacji, element jednej z najstarszych linii kolejowych na tym obszarze, którego przebudowa, a następnie wyburzenie, było aktem braku poszanowania dla zastanej na terenie dawnych Prus Wschodnich architektury i nie zostało wystarczająco zrekompensowane jakością nowej inwestycji. Projektant kompleksu nie jest architektem na tyle wybitnym i znanym, żeby sam fakt jego autorstwa uzasadniał wpis do rejestru zabytków. Nawiązując do oceny walorów architektonicznych budynków dworca PKP – PKS i biurowca, należy nadmienić, że podobnym językiem architektury operują nie tylko najlepsze obiekty na świecie, ale również pawilony handlowe, hale fabryczne, stacje benzynowe, sklepy sieci handlowych. Są to formy niezwykle proste, powtarzalne, pospolite bez cech indywidualnych. Dworzec olsztyński jest wyłącznie typową realizacją komunikacyjną lat 60. i 70. XX wieku

- napisał w swojej decyzji WKZ.

Tak jak w przypadku pierwszej, odmownej decyzji WKZ – tak i w tym przypadku, społecznicy zabiegający o zachowanie bryły dworca, odwołali się od tego stanowiska do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W odwołaniu wskazali między innymi na błędy popełnione przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz - ich zdaniem - słabe uzasadnienie decyzji.

Dziś okazuje się, że ministerstwo po raz kolejny uchyliło decyzję Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. To oznacza, że sprawa będzie rozpatrywana po raz trzeci.

- Nie znamy jeszcze pełnej treści uzasadnienia, jednak z tego co wiemy, zdaniem ministra decyzja zawierała wiele błędów formalnych, na co oczywiście wskazywaliśmy w naszym odwołaniu, które wnieśliśmy miesiąc temu. Gdy otrzymamy decyzję podzielimy się oczywiście jej treścią – poinformowali społecznicy Forum Rozwoju Olsztyna.

Przypomnijmy, PKP ma już środki na modernizację olsztyńskiego dworca. W założeniach spółki jest jednak zburzenie obecnej bryły i wybudowanie nowego obiektu. Jeśli WKZ zmieni zdanie i zdecyduje o uznaniu dworca za zabytek – spółka PKP będzie musiała zmienić plany względem dworca i przeprowadzić jego modernizację mając na uwadze ochronę obiektu.

Zdaniem prezydenta Olsztyna, walka o wpisanie dworca do rejestru zabytków może mieć poważne konsekwencje.

- Nie chcę oceniać, czy wnioski stowarzyszeń w tej sprawie są słuszne czy nie. Nawet gdyby uznać nasz dworzec jako całość za zabytek  i zmodernizować część kolejową, to rodzi się pytanie: a co z resztą, czyli obiektem PKS? Nikt nie zmusi prywatnego inwestora do inwestycji z założenia bardzo kosztownej i z dużym prawdopodobieństwem – nierentownej. Miasto nie ma środków, żeby część PKS-u  wykupić, gruntownie zrewitalizować, zasiedlić i prowadzić tam działalność publiczną. To nierealne, więc zostaniemy z tym koszmarem na lata! - komentował niedawno na swoim fanpage'u prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz.

Tymczasem spółka PKP wybrała już wykonawcę, który ma zaprojektować przebudowę dworca w Olsztynie. Inwestycja miałaby być realizowana w ramach prac na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn.

Zadanie jest podzielone na dwie części. Zakres inwestycji PKP PLK obejmuje zaprojektowanie wielobranżowej przebudowy infrastruktury torowo-peronowej, natomiast zakres PKP SA to projekt wyburzenia istniejącego dworca oraz budowa nowego budynku wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu.

Projekt nowego dworca zakładać będzie stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych, dostosowanej w pełni do korzystania z obiektu przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.

Obiekt ma wpisywać się w obowiązujące trendy projektowe z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju, minimalizowania kosztów eksploatacji i maksymalizacji efektywności wykorzystania obiektu.

Celem jest także stworzenie przestrzeni objętej czytelną i atrakcyjną wizualnie informacją dla podróżnych, zgodną z obowiązującymi wytycznymi PKP S.A., z uwzględnieniem informacji także dla osób niewidomych i niedowidzących.

PKP oczekuje również przywrócenia obiektowi dworcowemu należytej reprezentacyjności, jako „bramy do miasta” i stworzenie obiektu stanowiącego wizytówkę kolei i miasta poprzez wyeksponowanie walorów architektonicznych, czy zachowanie elementów wystroju wewnętrznego posiadających znaczenie historyczne takich jak: modernistyczne mozaiki zlokalizowane na ścianach w hali głównej dworca i poczekalni oraz istniejących zegarów ściennych.

Układ funkcjonalny obiektu oraz jego wyposażenie instalacyjne powinny zapewniać wysoki standard obsługi podróżnych i klientów w zakresie usług kolejowych oraz towarzyszących im usług komercyjnych.

Z kolei projekt przebudowy układu torowo-peronowego powinien przewidywać przebudowę głowic rozjazdowych stacji, torów stacyjnych w peronach wraz z podtorzem oraz siecią trakcyjną. Zakłada się likwidację budynku byłej nastawni na końcu peronu 3, budynku dyżurnego ruchu peronowego na peronie 3, a także likwidację włazów do schronów usytuowanych na peronie nr 3 i 4. Przewidziane jest zachowanie układu czterech peronów, z podniesieniem do przepisowej wysokości 0,76 m ponad główkę szyny. Stare wiaty na peronach 2, 3 i 4 powinny zostać zachowane, z założeniem kompleksowego remontu dachowego. Ponadto na peronie 1 powinna stanąć nowa wiata, nawiązująca do budynku dworca. 

Komentarze (32)

Dodaj swój komentarz

  • maxfactor 2019-03-24 15:37:30 88.156.*.*
    Ta cała dyskusja jest bez sensu. Niech PKP przedstawi swoje plany i pokaże jak wygląda dokładnie ich wizualizacja . Porównamy to do tego co oferuje FRO czy ludzie z nimi związani, i wtedy wybierzemy to co jest bardziej funkcjonalne, ładniejsze i po prostu bardziej pasujące do Olsztyna. Do tego czasu ta cała dyskusja jest tyle warta co modły o deszcz na środku Sahary, chyba że ma to być tylko pole do wylewania swoich frustracji ( i to po obu stronach).
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • mieczyslaw 2019-03-23 20:54:27 88.156.*.*
    grzymek martwi się że dla prywatnego inwestora moderniacja połowy będzie nierentowna, no kur... Szkoda, że o moje finanse tak grzymek się nie martwi. Jak ktoś wykupuje pół dworca (BUDYNKU UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ) to powinien znać ryzyko. Niestety, facet nic nie odda i nie zrobi jak się nie nachapie!!!!!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 2
  • Grifen 2019-03-23 09:46:22 176.221.*.*
    Jak to jest możliwe, że PKP do dziś nie pokazało nawet jakiejś ogólnej wizualizacji tego co chce zbudować po zburzeniu obecnego dworca. Widziałem tylko rzuty poziome dworca, który ma być podobno cztery razy mniejszy. FRO odwaliło kawał roboty z tymi swoimi wizualizacjami za darmo. A "biedne" PKP jakoś nie może się zebrać. Po zburzeniu dworca nie będzie już odwrotu i każdy chłam będzie trzeba przyjąć.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 3
  • AntyFRO 2019-03-23 07:15:18 46.77.*.*
    FRO = NAJWIEKSZE ZŁO
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 6
  • olo 2019-03-22 19:35:54 46.77.*.*
    co za kur..two piso..skie. Minister pokazuje jak bardzo nienawidzi Olsztyna za to ze pislandia nie moze zie tu przebić
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 10
  • 100%olsztyniak 2019-03-22 18:45:33 86.173.*.*
    PKP wyjątkowo bezczelni a arbuz tak jak napisał kalafior pali glupa.Bedzie tak.100 ławek, kwiatuszki i krzaczek a obok krzaczkow dworcowy baraczek. P.S.Czy 250 mln.przeznaczonych na rozbudowę tras tramwajowych będzie w warszawce czekać w nieskończoność?Arbuz & C.O.wezcie się w końcu do roboty
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • anka222 2019-03-22 17:21:46 81.190.*.*
    ZAPRASZAMY PANA MINISTRA DO ZWIEDZENIA OLSZTYŃSKIEGO DWORCA,TO ZMIENI ZDANIE TAM PO PROSTU JEST BRÓD,SMRÓD PO PROSTU SLAMS
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 7
  • hehahiho 2019-03-22 14:18:10 88.156.*.*
    Skoro MINISTER po raz KOLEJNY UZNAŁ ARGUMENTY STOWARZYSZEŃ to oznacza ze mają rację. To świadczy o kompetencji stowarzyszeń i może świadczyć o niekompetencji wojewódzkiego konserwatora zabytków. Lepiej dworzec wyremontować, wyczyścić tak jak na wizualizacjach FRO niż miałby to być blaszany kurnik jak w np. Mławie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 7
  • Allensteiner 2019-03-22 13:45:45 213.73.*.*
    Drogie PKP po prostu to wyremontujcie. To takie proste. Wasze blaszane dworce systemowe z datą ważności na 10 lat pasują może do niektórych miasteczek powiatowych ale zachowajcie proszę trochę więcej ambicji dla Olsztyna.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 1
  • OLS 2019-03-22 13:19:27 88.156.*.*
    Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze, prokurator powinien zająć się tymi blokadami przez te organizacje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 4
  • Dziadowszczanin 2019-03-22 12:15:26 145.239.*.*
    Dworzec PKP doskonale pasuje do linii kolejowej 216: Olsztyn-Dziadostwo
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 3
  • kalafior 2019-03-22 10:52:11 157.25.*.*
    Wydaje mi się, że gdyby PKP przedstawiła projekt oraz budżet zapewniający wybudowanie fajnego dworca to FRO by nie naciskało tak w sprawie wpisu. Minister kultury ma podstawy by wpisać ten obiekt jako zabytek ale jest lobby i presja społeczne by tego nie robić i odbija piłeczkę i tak będą się przepychać w nieskończoność. - PKP chce wybudować dworzec najniższym kosztem. - Inwestor ten od galerii ma gdzieś Dworzec dlatego żałośnie ujada by go wyburzyć a dworzec ma być tylko niewielką przybudówka do Galerii. - Nasz wspaniały gospodarz Pioter pali głupa tak naprawdę trzymając stronę inwestora. Chłop nie ma żadnego pomysłu ani wizji na Nasze miasto. Wszystkie inwestycje są chaotyczne nie przemyślane byle robić byle co byle gdzie. A społeczeństwo ma tak naprawdę w dupie czy będzie nowy czy wyremontowany Dworzec byle by był funkcjonalny, czysty i nowoczesny z przejściem na Zatorze. Można to osiągnąć remontując to coś co teraz stoi jak i budując nowe. Brak jednak dobrej woli porozumienia a czas leci i pewnie stracimy szanse na nowy czy wyremontowany obiekt.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 3
  • ehh 2019-03-22 10:09:10 81.219.*.*
    Takie piękne zabytkowe wiadukty przy starówce się rozpadają, a oni znowu o tym komunistycznym molochu :/ smutne
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 5
  • adan 2019-03-22 09:50:17 88.156.*.*
    No , no zabytek 60 lat jak w Australii ?!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 8
  • Janusz3000 2019-03-22 09:03:16 213.73.*.*
    I bardzo dobrze. Czekam na remont!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 7

www.autoczescionline24.pl