Przeprowadzone w miesiącach styczeń-kwiecień badania dostarczyć miały informacji na temat wiedzy mieszkańców co do zasad funkcjonowania całodobowych i samoobsługowych stacji rowerów miejskich, a także ich postrzegania i oczekiwań względem przyszłego systemu. Badania miały również, co może nawet bardziej istotne, pokazać władzom miasta skalę zainteresowania tematem.
- Wydaje się, że oba cele udało się osiągnąć. Mieszkańcy szczegółowo dzielili się z nami swoimi doświadczeniami i opiniami na temat możliwości funkcjonowania systemu Olsztyńskiego Roweru Miejskiego, czyniąc to w dodatku w bardzo dużej liczbie ponad 1,2 tysiąca osób - wskazują Paweł Klonowski i Rafał Ostoja-Lniski, autorzy raportu. - Oprócz miarodajnych wyników zyskaliśmy więc silny mandat do ubiegania się o wprowadzenie tego rozwiązania, który wykorzystamy w rozmowach z prezydentem i radnymi.
Jak podkreślają społecznicy, w porównaniu do roku 2013, kiedy to narodziła się inicjatywa wprowadzenia w Olsztynie rozwiązania komunikacyjnego dobrze znanego z wielu polskich i europejskich miast, wiedza i doświadczenia mieszkańców odnośnie funkcjonowania systemów rowerów miejskich zdecydowanie się poprawiły.
- Dyskusja jest na zdecydowanie innym poziomie. Większość przebadanych przez nas osób z rowerów publicznych już wcześniej korzystała w innych miastach. Mieszkańcy bardzo słusznie tego typu rozwiązanie utożsamiają z poszerzeniem oferty komunikacyjnej, w mniejszym stopniu turystycznej. Od systemu oczekują niezawodności, prostoty, przemyślanego rozłożenia stacji i konkurencyjnych, choć nie rażąco niskich cen, a także wprowadzenia w najbliższej przyszłości - podsumowują Paweł Klonowski i Rafał Ostoja-Lniski.
Mieszkańcy oczekują od Roweru Miejskiego, by stał się alternatywą dla komunikacji miejskiej. Chcą bowiem, by opłata za korzystanie była niższa niż cena jednorazowego biletu komunikacji miejskiej. W oczekiwaniach mieszkańców pojawia się również sprawne funkcjonowanie systemu, łatwość wypożyczania i dobry stan techniczny rowerów. Olsztynianie zwracali również uwagę na wspólną identyfikację wizualną systemu, czyli dopasowanie rowerów i ich kolorystyki do barw transportu miejskiego. Mieszkańcom zależy również na tym, by system był zintegrowany z kartką miejską, a przy tym by była możliwość wykupienia abonamentu. Ważnym aspektem, na który zwracali uwagę mieszkańcy jest również łatwość zakładania konta w systemie, by nie mieli z tym trudności również goście i turyści.
Proponowane lokalizacje stacje rowerowych:
1. Kortowo + Os. Podgrodzie + Os. Mleczne +Brzeziny
Okolice skrzyżowania Dybowskiego x Oczapowskiego (Biblioteka Uniwersytecka i Centrum Konferencyjne)
Okolica plaży kortowskiej
Okolice skrzyżowania Oczapowskiego x Kanafojskiego (stadion uniwersytecki)
Okolice skrzyżowania Warszawska x Heweliusza (stara pętla autobusowa)
Okolice skrzyżowania Tuwima x Iwaszkiewicza (pływalnia uniwersytecka)
Okolice skrzyżowania Warszawska x Jagiellończyka
Centrum Brzezin
2. Likusy/Redykajny/Gutkowo + okolice Jeziora Krzywego + Zatorze
Okolice plaży Słoneczna Polana (ul. Lotnicza)
Okolice plaży miejskiej (ul. Jeziorna)
Okolice skrzyżowania Bałtycka x al. Przyjaciół
Okolice skrzyżowania Bałtycka x Leśna (Jezioro Długie)
Okolice skrzyżowania Jagiellońska x Wojska Polskiego
Okolice skrzyżowania Limanowskiego x Jagiellońska
Okolice skrzyżowania Wojska Polskiego x Radiowa
Okolice pętli i przystanków autobusowych na Redykajnach, Likusach i Gutkowie
3. Centrum
Okolice Dworca Zachodniego (obok skrzyżowania Konopnickiej x Jagiełły)
Most Św. Jana
Rynek Starego Miasta
Okolice Wysokiej Bramy
Okolice skrzyżowania Piłsudskiego x Dąbrowszczaków (CH Aura)
Okolice skrzyżowania 1 Maja x Partyzantów (Teatr im. S. Jaracza)
Okolice Placu Bema
Okolice skrzyżowania Emilii Plater x 22 Stycznia (Szubienice)
Okolice Filharmonii
Okolice Dworca Głównego
4. Kormoran
Park Kusocińskiego (2 stacje)
Okolice Aquasfery
Okolice skrzyżowania Dworcowa x Kołobrzeska (DH Niemiec)
Okolice Szpitala Wojewódzkiego (ul. Żołnierska)
Okolice Domu Kultury Agora (ul. Żołnierska)
Okolice skrzyżowania Piłsudskiego x Wyszyńskiego
Okolice skrzyżowania Wyszyńskiego x Pstrowskiego
5. Jaroty + Nagórki + Pieczewo
Okolice skrzyżowania Wilczyńskiego x Hallera
Okolice skrzyżowania Wilczyńskiego x Jarocka
Okolice skrzyżowania Wilczyńskiego x Janowicza
Okolice skrzyżowania Wilczyńskiego x Boenigka (DH Śliwa)
Okolice skrzyżowania Wilczyńskiego x Krasickiego
Okolice pętli Pieczewo
Okolice skrzyżowania Witosa x Janowicza
Okolice skrzyżowania Witosa x Kanta
Okolice skrzyżowania Krasickiego x Barcza (LO5 i Carrefour)
Okolice pętli Nagórki
Okolice skrzyżowania Wańkowicza x Orłowicza
Okolice skrzyżowania Sikorskiego x Synów Pułku (Galeria Warmińska, SP25, Real)
Szczegółowe wyniki badań ankietowych:
1. W pytaniu o wcześniejsze korzystanie z systemu rowerów miejskich większość respondentów wskazała odpowiedź „Tak” – 51%. Natomiast 49% zaznaczyło odpowiedź „Nie”.
2. Respondentów, którzy w poprzednim pytaniu wybrali odpowiedź „tak” – 614 osób, poproszono o wskazanie miasta w którym korzystali z systemu roweru miejskiego. Najczęściej zaznaczano odpowiedź „Warszawa” – 44,79%, „Białystok” – 9,61%, „Wrocław” – 7,49% i „Poznań” – 4,07%. Pozostałe odpowiedzi nie przekroczyły progu 4%.
3. Tej samej grupie (614 osób) zadano kolejne pytanie w którym pytano o czas darmowego przejazdu jako istotny czynnik przy wyborze tego środka transportu. Respondenci najczęściej wskazywali odpowiedź „Tak” – 77%. Odpowiedź „Nie” wybrało 13%. „Nie miał takiego rozwiązania” wskazało jedynie 10% ankietowanych.
4. Ankietowanych poproszono o wskazanie z czym najbardziej kojarzy się idea systemu Olsztyńskiego Roweru Miejskiego. Większość osób wybierała odpowiedź „ekologicznym środkiem transportu miejskiego” – 54%. Natomiast pozostałe odpowiedzi „miejską wypożyczalnią rowerów” – 35%, „atrakcją turystyczną” – 8% i „prywatną wypożyczalnią rowerów – 3%.
5. Na pytanie o wysokość opłaty po przekroczeniu bezpłatnego korzystania z ORM ankietowani wskazywali najczęściej odpowiedź „1 zł” – 42%. Odpowiedź „2 zł” wybrało 28%, „1,5 zł” – 13%, „mniej niż 1 zł” – 11%, „2,5” – 4% i „inna kwota” – 3%.
6. W pytaniu o najistotniejsze cechy systemu respondenci najczęściej wybierali odpowiedzi „łatwość wypożyczania” – 27%, „sprawna relokacja rowerów” – 21% i „stan utrzymania” – 19%. Pozostałe odpowiedzi wybierano w następującej kolejności: „komfort jazdy” – 15%, „kradzieżo- i wandaloodporność” – 7%, „wygląd rowerów” – 4%, po 3% „dodatkowe wyposażenie” i „obsługa informacyjna” – 1%.
7. W pytaniu o czas przejazdu z miejsca na miejsce na terenie Olsztyna ankietowani najczęściej wskazywali odpowiedź „do 60 min.” – 55%. Wyboru „do 30 min.” dokonało – 26% respondentów. Natomiast odpowiedź „do 120 min.” zaznaczyło 14% i 4% wybrało „więcej niż 120 min.”
8. W pytaniu o czynniki, które mogą przekonać do korzystania z systemu ORM zamiast tradycyjnej komunikacji miejskiej respondenci najczęściej wybierali odpowiedź „bliskość stacji” – 26%. Odpowiedź „koszty” zaznaczyło 25% ankietowanych. Pozostałe odpowiedzi wybierano w następującej kolejności: „czas przejazdu” – 18%, „komfort jazdy” – 13%, „zintegrowanie z innymi środkami transportu” – 11%, „ciekawość” – 4% i „inne” – 3%.
9. W pytaniu o możliwości uatrakcyjnienia systemu ORM respondenci najczęściej wybierali odpowiedź „rowery z wózkiem dla dzieci” – 33%. Następnie „system powinien składać się wyłącznie ze standardowych rowerów” – 29%, „rowery tandemowe” – 25% i „rower dziecięce” – 13%.
10. Zdaniem respondentów ORM stanowiłby atrakcyjne uzupełnienie oferty olsztyńskiej komunikacji. Odpowiedź „Tak” wskazało – 95%. Odpowiedź „Nie” wskazało jedynie 5% ankietowanych.
11. Na pytanie „Jak często korzystałby Pan/korzystałaby Pani z systemu ORM” ankietowani najczęściej wybierali odpowiedź „kilka razy w tygodniu” – 47%. Następnie „kilka razy w miesiącu” – 27%, „codziennie” – 11%, „kilka razy w roku” – 9% i inne – 6%.
12. W pytaniu o miesiąc, w których mieszkańcy byliby gotowi rozpocząć korzystanie z systemu, najczęściej wybierano „kwiecień” – 41%. Odpowiedź „marzec” wybrało 22%, „system powinien być czynny cały rok” – 19%, „maj” – 14%, „inny” – 3%.
13. W pytaniu, do którego miesiąca mieszkańcy chcieliby korzystać z systemu, respondenci najczęściej wybierali „listopad” – 47%. Następnie „październik” – 42%, „grudzień” – 7% i inny 4%.
14. W pytaniu o stronę w jaką powinna iść budowa systemu ORM, najczęściej wskazywano odpowiedź „równomierne rozłożenie stacji w granicach Olsztyna i stopniowe zagęszczanie sieci stacji w kolejnych latach” – 68,78%. Odpowiedź „większe zagęszczenie stacji w centrum Olsztyna i sukcesywna rozbudowa systemu w kierunku innych dzielnic” zaznaczyło 29,98% ankietowanych. Natomiast „wyłącznie centrum miasta” zaznaczyło jedynie – 1,25% pytanych.
W pytaniu o chęć wzięcia udziału w konsultacjach społecznych, najwięcej osób wskazało odpowiedź „tak” – 44%. Następnie wybierano „nie” – 43%. Odpowiedź „Tak i proszę mnie informować mailowo o kolejnych spotkaniach – 13%. Jeżeli zsumujemy odpowiedź 1 i 3 to można wywnioskować, że chęć uczestnictwa w dalszych działaniach projektu wyraziło 57% ankietowanych.
Przypomnijmy, Olsztyński Rower Miejski po raz kolejny został zgłoszony jako propozycja projektu zintegrowanego do tegorocznego Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego. Głosowanie na projekt ruszy na przełomie września i października.
Komentarze (4)
Dodaj swój komentarz