Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2023-01-03 15:46

Monika Smolik

Olsztyński samorząd poniósł 3-milionowe straty związane z zakupem paliwa w 2022 roku

Olsztyński samorząd poniósł 3-milionowe straty związane z zakupem paliwa w 2022 roku
Od lewej: Mirosław Gornowicz, Piotr Grzymowicz i Jerzy Roman
Fot. Artur Szczepański / Olsztyn.com.pl

We wtorek (3 stycznia) w w zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego odbyła się konferencja prasowa na temat kosztów, jakie samorząd podniósł w ubiegłym roku z tytułu zakupu paliw. Tylko w samym grudniu gmina Olsztyn zapłaciła za nie 300 tys. zł.

reklama

W konferencji udział wzięli prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz, radny Mirosław Gornowicz oraz prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Jerzy Roman. Na początek prezydent przypomniał, że wraz z początkiem 2023 r. powrócił podatek VAT w wysokości 23 proc. Wcześniej wynosił 8 proc. Mimo to ceny na stacjach Orlenu pozostały bez zmian. Włodarz przyznał, że Polacy byli „nabijani w butelkę”, przez co samorząd poniósł ogromne koszty.

- W ciągu roku byliśmy zmuszeni jako samorząd podejmować decyzję o dopłatach do transportu publicznego, do przekazania dodatkowych środków dla naszego miejskiego przewoźnika w wysokości 5 mln zł. Musieliśmy również ze względu na trudną sytuację ekonomiczną podnieść ceny biletu jednorazowego z 3,40 zł na 4 zł, w ostatnim okresie zaproponowaliśmy niewielką podwyżkę biletów okresowych. Tego by nie było, gdyby ceny paliw były kształtowane w sposób uczciwy – powiedział Piotr Grzymowicz.

Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz

Jerzy Roman przypomniał, że spółka MPK świadczy większość usług przewozowych w Olsztynie – 71 proc., a firma Irex – 29 proc. Jego zdaniem, gdyby w ubiegłym roku ceny paliw nie zostały zawyżone przez Orlen, podwyżek m.in. cen biletów by nie było.

- W ubiegłym roku zużyliśmy ponad 3 mln litrów paliwa. Czyli prostym rachunkiem wychodzi, że prawie 3 mln zł zapłaciliśmy, naszym zdaniem, w sposób nienależny firmie, która dostarcza nam paliwo. Tylko za grudzień różnica wynosi 270 tys. zł netto na naszą niekorzyść​ – wymienił prezes MPK.

Jerzy Roman, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego

Następnie włodarz Olsztyna przypomniał, że rok temu w lutym ceny hurtowe paliwa były na poziomie 90 proc. średniej unijnej.

- W maju, gdy zmniejszono VAT z 23 proc. na 8 proc., okazało się, że ceny paliw w Polsce są o 8 proc. wyższe netto niż w całej Unii Europejskiej. W grudniu było to już 20 proc., a więc byliśmy najdroższym krajem, jeśli chodzi o paliwa. Z czego to wynikało? Z tego, że pan Obajtek uznał, że trzeba zrobić „interes życia”. Przecież wczoraj media podawały. Zysk Orlenu za trzy kwartały to jest 19 mld zł. Skąd ten zysk się wziął? Z naszych kieszeni, bo te 3 mln zł to są wzięte pieniądze z kieszeni naszych mieszkańców – zastanawiał się prezydent.

Z wyliczeń Piotra Grzymowicza wynika, że każdy mieszkaniec miasta w ubiegłym roku zapłacił o około 2 tys. zł więcej z tytułu wysokich cen paliw. Mowa tu nie tylko o miejskim transporcie publicznym, ale także o usługach, które są wykonywane na rzecz miasta. Włodarz dodał, że w ubiegłym roku sprzedano 30 proc. udziałów Lotosu dla saudyjskiej firmy.

- Lotos, który wygenerował co najmniej 4 mld zł zysku, w 30 proc. został sprzedany za 1 mld 150 mln zł. To jest śmiech. To sprzedaż majątku za bezcen. Na to się nie zgadzamy. Nie zgadzam się na to, że przez politykę krajową, my jako mieszkańcy, cierpimy, bo przecież jesteśmy w spowolnieniu gospodarczym, mamy wysoką inflację. O dziwo, po sprzedaży Lotosu, ceny paliw w Polsce były takie same. Czy była zmowa cenowa? Te sprawy musi wyjaśnić zarówno UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – przyp. red.), jak i niezależna prokuratura – tłumaczył Grzymowicz.

Na zakończenie radny, a zarazem przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Rady Miasta Olsztyna, Mirosław Gornowicz wyjaśnił, że zawsze do najtrudniejszych decyzji należą te o podwyżkach cen, a w ubiegłym roku ich nie brakowało.

Radny, a zarazem przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Rady Miasta Olsztyna, Mirosław Gornowicz

- O 10 mln zł wzrosła kwota związana z odbiorem odpadów komunalnych. Istotną część stanowią koszty transportu. Za każdym razem, gdy wracały tematy podwyżek, byliśmy ostro atakowani przez opozycję w radzie miasta, a konkretnie klub Prawa i Sprawiedliwości, a teraz się okazuje, że prawdopodobnie niektóre podwyżki byłyby niepotrzebne, gdyby nie zawyżanie cen paliw – podsumował Gornowicz.

Wiele samorządów w Polsce domaga się sprawdzenia przez UOKiK tego, czy Orlen w ubiegłym roku nie zawyżał sztucznie cen. Od 2023 r. powrócił VAT w wysokości 23 proc., ale ceny na stacjach paliw koncernu pozostały bez zmian.

We wtorek prezes PKN Orlen, Daniel Obajtek wydał oświadczenie.

- Gdybyśmy nie komunikowali wcześniej, że zrobimy wszystko, by ceny utrzymać, na polskich stacjach paliw mielibyśmy panikę – powiedział podczas konferencji Obajtek.

I dodał: - Zbudowaliśmy koncern, który może stabilizować ceny.(...) Koncern prowadzi odpowiedzialną politykę dla dobra Polaków.

Prezes PKN Orlen wyjaśnił, że regulowanie cen paliw doprowadziłoby do ich braku, m.in. z tego powodu, że ustałby import.

- Na Węgrzech ręczne sterowanie doprowadziło do tego, że zabrakło paliwa – powiedział Obajtek.

Galeria

Komentarze (61)

Dodaj swój komentarz

  • niko 2023-01-03 23:01:34 79.191.*.*
    Pamiętajcie: paliwo tankujcie dowolnie, bo i tak wszędzie dostarcza orlen/lotos. Natomiast nigdy nie kupujcie na lotosie/orlenie niczego poza paliwem, żadnych papierosów, gazet, hot-dogów. Na orlenie tylko sr*my w kiblach.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 9
  • doc 2023-01-03 22:05:46 79.191.*.*
    Żeby bilety MPK drożały wolniej niż benzyna to byłoby cudownie. Niestety bilety u Grzymowicza drożeją bardziej niż benzyna na Orlenie. Do kogo iść na skargę ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 4
  • anna 2023-01-03 22:00:51 176.221.*.*
    Nie przekonuje mnie opinia p. Grzymowicza! Nieustanne narzekanie na PiS. Za PO to było super, wspomnę tylko o walce o obwodnicę Olsztyna, gdzie tamci raz dawali, raz zabierali kasę! A może warto spojrzeć w lustro, proponuję przy porannym goleniu. I odpowiedzieć na pytanie, co ufundowałeś mieszkańcom Olsztyna. Nieustający plac budowy. Ile to jeszcze potrwa i ile będzie nas kosztowało??? Odnośnie paliw to nikt nikogo nie zmuszał do kupowania paliw w Orlenie! W komentarzach podano inne sieci dystrybucji paliw, np. Lukoil.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 7
  • taka prawda 2023-01-03 21:12:44 195.191.*.*
    3 mln straty? Te Grzymowicz martw się lepiej o 50mln zł które trzeba dopłacić do tramwajów oraz o kwotę w mediacji w sprawie hali Urania. Zobaczymy ile będą warte te wszystkie tramwaje przy obecnych cenach energii, a zapewne będzie jeszcze gorzej, aż w końcu przestaną być rentowne albo bilety będą kosmicznie drogie. Jeszcze przyjdzie czas na rozbiórkę jego chorej wizji tramwajowej! Następca tego jegomościa budowlanego z uwm będzie miał nie lada rozterek i problemów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 5
  • doc 2023-01-03 20:31:14 79.191.*.*
    Po pierwsze mogli kupować na Łukoilu. Nikt im nie kazał tankować na Orlenie czy Lotosie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 16
  • Janusz Pisiewicz 2023-01-03 19:54:09 95.160.*.*
    Ja tam nie wiem o co znowu chodzi..? W Obajtkowie żyje siem dobrze. Każdy towarzysz i towarzyszka z plakietkom w lewej klapie to potwierdzi. 👋
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • ZACZNIJ WYLICZAĆ U SIEBIE 2023-01-03 19:14:58 207.244.*.*
    W ubiegłym roku każdy mieszkaniec na podwyżki dla Prezydenta i radnych PO oraz zatrudnienie doradcy ds. energetycznych, miejskiego inżyniera ruchu i utrzymanie straży miejskiej zapłacił około 5 tysięcy złotych. ZACZNIJ WYLICZAĆ U SIEBIE
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 12
  • MP 2023-01-03 19:08:02 83.24.*.*
    Grzymowicz po co opowiadasz takie bzdury,kończ waść oszczędz wstydu.Zadłużyłeś pan ze swoją świtą z PO-PZPR Olsztyn jak PIS Polskę i jeszcze liczysz że będziesz posłem albo senatorem.Ile kosztują tramwaje?,jakie podatki poszły do góry w Olsztynie a wszystko to z powodu chorych ambicji tramwajowych .Wstyd,wstyd.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Xxxcc 2023-01-03 18:44:34 31.1.*.*
    Pieniądze są u grzymowicza w kieszeni
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 14
  • Msat 2023-01-03 18:28:32 5.184.*.*
    pis nas grabi, pis rujnuje ten kraj , a część matołów dalej im przyklaskuje to jest najbardziej przerażające.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 32 8
  • doc 2023-01-03 18:05:39 79.191.*.*
    Ruch dla Rosji w którym jest Grzymowicz to nic dobrego dla Polski.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 19
  • TW 2023-01-03 17:51:54 88.156.*.*
    Niestety musimy przygotować się na wiele takich "szopek" Grzymowicza, który już prowadzi swoją kampanię wyborczą. I co gorsza my Mieszkańcy za to płacimy. A Olsztyn na tym cierpi....niestety. Co nas interesuje Orlen, Lotos i inne firmy. Nas interesuje brud, syf, rozkopane miasto a przede wszystkim brak perspektyw. Do rozwiązywania tych problemów prezydent Grzymowicz został najęty i sowicie jest z naszych pieniędzy wynagradzany. Ale tu porażka goni porażkę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 22 21
  • doc 2023-01-03 17:45:41 79.191.*.*
    Grzymowicz politycznie się zagalopował ale kasę od PiSu na Pstrowskiego z obrzydzeniem przyjął.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 16
  • Cześć i chwała 2023-01-03 17:41:51 79.191.*.*
    worom z pisu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 7
  • Domik 2023-01-03 17:00:44 31.60.*.*
    Do skamlania to pierwszy, może by tak prokuratura zbadała bezsensowne pociągnięcie tramwajów na kortowo które nie jeżdżą?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 32 7
  • Zdziwiony OSIOL 2023-01-03 16:42:54 146.70.*.*
    Wow ! Przy tym co wyprawial i wyprawia OSIOL to 3 miliony to drobne na waciki,a jeszcze KOPYTNY ma czelnosc narzekac.Dymal OSIOL OSLA to wydymali i OSLA czy cos wym rodzaju.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 7

www.autoczescionline24.pl