Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2020-11-12 09:03

Cezary Kapłon

[OPINIE] Dlaczego akcja Stomilu Olsztyn #NajlepszePrzedNami się nie udała?

[OPINIE] Dlaczego akcja Stomilu Olsztyn #NajlepszePrzedNami się nie udała?
Zdjęcie ilustracyjne
Fot. Artur Szczepański / Olsztyn.com.pl

13 sierpnia spółka Stomil Olsztyn SA zainicjowała akcję #NajlepszePrzedNami. Celem zbiórki była sprzedaż akcji na kwotę 2 mln zł. Próg powodzenia emisji wyznaczono na 500 tys. zł. Po trzech miesiącach nie uzbierano nawet połowy kwoty potrzebnej do przekroczenia tego drugiego pułapu.

reklama

Najpierw podam kilka suchych faktów i liczb. Jak możemy przeczytać na stronie poświęconej akcji, „#NajlepszePrzedNami to projekt, który zakłada budowanie silnego i liczącego się na ogólnopolskiej arenie klubu piłkarskiego. Teraz z Twoją pomocą będzie to możliwe!”.

W skrócie oferta kupna akcji była przeznaczona do kibiców „Dumy Warmii”, ale również potencjalnych inwestorów. Projekt wystartował 13 sierpnia, a zakończył się po trzech miesiącach (11 listopada).

Jak już wspomniałem w leadzie, głównym celem była sprzedaż akcji na kwotę 2 mln zł, z czego 60 proc. środków miało zostać przeznaczone m.in. na wzmocnienie kadry zawodniczej i trenerskiej, aby „Duma Warmii” mogła powrócić do Ekstraklasy. 20 proc. ze zbiórki miało zostać wydane na infrastrukturę, czyli opracowanie koncepcji Centrum Treningowego Stomil Olsztyn, pozyskanie gruntów pod budowę oraz opracowanie projektu budowlanego kompleksu. Kolejne 20 proc. miało zostać przeznaczone na szkolenie młodzieży.

Minimalny próg powodzenia emisji to 500 tys. zł. Najtańszy pakiet to koszt 100 zł. W trzy miesiące nie uzbierano nawet połowy tej kwoty. Łącznie 344 inwestorów kupiło akcje za kwotę 172 625 zł.

Skąd to fiasko? Po rozmowie z kilkunastoma kibicami Stomilu Olsztyn, doszedłem do wniosku, że powodów jest kilka, a zapewne moje argumenty nie wyczerpią tematu.

Po pierwsze, słaba promocja. Nie licząc oficjalnego portalu klubu oraz serwisu kibiców, władze spółki akcją pochwaliły się tylko w jednym, przyjaznym sobie lokalnym medium. Okazało się, że to zbyt mało, aby poderwać lokalnych i regionalnych kibiców. Nawet nie zorganizowano żadnej konferencji prasowej, aby zainteresować tematem olsztyńskich dziennikarzy.

Po drugie, mieszkamy w jednym z najbiedniejszych regionów w Polsce. Ludzi, pracujących często za najniższą krajową, nie stać nawet na wydanie tych 100 zł, nie mówiąc już o wyższych kwotach. Swoje zrobiła także pandemia Covid-19 i działania rządu wprowadzające lockdown. Oczywiście, można powiedzieć, że zbiórka wystartowała w sierpniu, gdy partia rządząca zapewniała, że patogen jest w odwrocie, jednak niepewność przed utratą pracy i środków do życia przeważyła.

Nawiązując do Wisły Kraków, gdzie podobna akcja się udała, mogę stwierdzić jedno: Olsztyn to nie Kraków, a Warmia i Mazury to nie małopolska. Jasne, w "grodzie Kraka" są i kibice innych klubów, ale jednak „Biała Gwiazda”, z całym szacunkiem do naszego klubu, jest o wiele bardziej utytułowanym i rozpoznawalnym klubem.

W dodatku stomilowcy pamiętają, jak klub był fatalnie zarządzany przez długie lata, nawet już w erze Michała Brańskiego (to nie przytyk do właściciela). Naturalnym jest, że kibice mają obawy, że środki mogą zostać po prostu zdefraudowane. Nie ma co się im dziwić. Lepiej bowiem dmuchać na zimne. Oczywiście wierzę gorąco w to, że właściciel jest bardzo uczciwym człowiekiem.

A skoro już przy panu Michale jesteśmy, to warto nadmienić, że popełnił błąd otaczając się ludźmi, którzy mieli zły wpływ na Stomil, a konkretnie na zarządzanie. Odeszli piłkarze, którzy stanowili o sile drużyny, a zastąpiono ich graczami z amatorskich lig. Tylko ludzie naiwni mogli uwierzyć, że poziom piłkarski nie spadnie. Spaść musiał. Kibice sami pisali w pomeczowych relacjach, że może kiedyś „Duma Warmii” nie miała może najlepszych zawodników, ale nadrabiali to walecznością. A teraz nawet tego brakowało.

A właściciel chciał zrobić dobrą minę do złej gry i snuł przed olsztynianami opowieści o krainie mlekiem i miodem płynącej. O drużynie na miarę RB Lipsk lub Borussii Dortmund. Nie tędy droga panie Michale. Kibice nie są głupi i wiedzą, że bez porządnego  wkładu własnego, nie ma mowy o sukcesach w piłce, nawet w polskiej lidze.

Cezary Kapłon

Komentarze (22)

Dodaj swój komentarz

  • Co na to rada miasta? 2020-11-13 15:55:06 88.156.*.*
    No ale te komentarze i cała sytuacja kolejny raz obsmaża po prostu patologie w tym klubie. On nigdy nie będzie dobrze zarządzany jak będzie żył i tak z kasy miasta, bo na końcu jak już okręt tonie to prezes umywa ręce, kibole robią terror pod urzędem i szum na forum i nagle kasa się znajduje. Miasto ledwo zipie ale dalej pompujemy kasę na klub w który nie chce zainwestować nawet 400 osób... To coś słaba ta wiara fanatyków, albo tyłu ich właśnie jest 400?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 5
  • ekonomista 2020-11-13 11:28:59 80.52.*.*
    Trzy powody dlaczego nie wyszło 1.Covid. Wielu dla których Stomil jest ważny, ale to nie całe życie mieli inne problemy. 2.Zarządzanie klubem. Kibice widzieli jak bramkarz z kolegami rozwala klub i akademię ( Czereszewski decydujący o akademii jak wilk w stadzie owiec ) 3.Ekonomia. Chcieli sprzedać ok 10% akcji za ok 2 mln. Czyli cały klub warty ok. 20 mln. Taka wycena klubu, który nie ma własnego majątku, sprawnej akademii i niepewną przyszłość to bzdura.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 1
  • KIBIC z zatorza 2020-11-13 10:22:40 5.172.*.*
    chyba najbardziej winni są kibice i ich strona internetowa gdzie nie było żadnej atmosfery pomocy klubowi tylko ciągłe krytyki wszystkiego i wszystkich.Niekiedy głupawe i wulgarne.Prowadzący stronę też nie byli zainteresowani sukcesem tej akcji.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 7
  • alex 2020-11-13 09:53:41 5.173.*.*
    Powiem tak: aby wkładać kasę trzeba w wierzyć w sens. To nie zbiórka charytatywna tylko sprzedaż akcji, a na akcjach się zarabia albo traci, a tu jestem pewny że się straci :). Po drugie, wkładanie kasy aby jakiś "kibol debil" w swoim szczęściu malował po ścianach i marnował moje pieniądze... każdemu odradzę. Do działaczy i kibiców i kiboli - zróbcie porządek w swoim środowisku, aby mecz był przyjemnością dla wszystkich a nie tylko dla Was, a jestem pewien że klub nie będzie miał problemów finansowych.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 4
  • fero 2020-11-12 23:42:52 5.173.*.*
    Uwaga, hit. Stomil zamiast przyznać się do błędu, robi pseudo wywiady z samymi sobą, czyli teksty o pracownikach. Niech ci kibice, którym nie zamyka się jadaczka, przekonają się, jak dużo robią ludzie w Stomilu i jacy oni są biedni. No normalnie śmiech na sali
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 1
  • jajeczko 2020-11-12 20:46:14 195.225.*.*
    300 kibiców + kilkadziesiąt osób z klubu. Na takie kółko różańcowe, mimo sprzedaży klubu, jeszcze przez kilka lat miasto będzie łożyło po minimum 2 mln złotych rocznie!!! Wyremontujcie w końcu chodniki, bo to jest obowiązek miasta a nie zrzucanie tego do OBO. A klub potrzebuje prawdziwego resetu a nie ciągłe powroty tych samych gęb. Piłkarz prezesem... na pewno się uda. patologia goni patologię.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 2
  • Buahahaaaa 2020-11-12 20:18:21 23.106.*.*
    Buahahahhaaaa a tak krzyczeli, a tak straszyli. Banda 300 kibicków w porwanych dresach i zasmarkanych noskach. Buahahaha Du..a Warmiii...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 7
  • Janusze piłki nożnej 2020-11-12 16:06:21 88.156.*.*
    A po co się mają panowie prezesi starać jak trzeba będzie ratować klub to znowu przyjdzie się do miasta i wymusi kolejne miliony, niech płacą wszyscy podatnicy, na rozrywkę kilku kopaczy i paruset kibiców w dresach, którzy w ramach promocji miasta mogą straszyć normalnych ludzi i pisać po murach - to jest biznesowe "know how" w Olsztynie. Patologia ale ile razy był powtarzany ten zabieg? Za każdym razem się udawało.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 4
  • Treki 2020-11-12 15:41:05 5.173.*.*
    Sprawdźmy Twitter Brańskiego - golf, wybory, jakieś wykresy. Komentarza o Stomilu - zero. Żukowski to samo, jara się jakimś goście w tv w ich masce, a komentarzu czy wcześniej zachęcania do kupna - zero. Czas odejść Panowie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 1
  • huehuehue 2020-11-12 12:49:31 51.38.*.*
    stadion zburzyć, zasiać w tym miejscu rzepak - mniejszy smród będzie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 9
  • Szkoda gadać 2020-11-12 12:05:32 37.30.*.*
    No jak to a gdzie ci wszyscy napinający się kibice którzy tak kochają ten swój klub? To taka jesteście siłą w skali miasta? 300 osób... Wiadomo łatwiej jest jak to miasto i podatnicy płacą na klub a wy tylko możecie sobie pomazać po murach oks i pierdolić kocopoły jaki to wspaniały klub i promocja dla miasta. Szkoda gadać, żenada! Mam już dosyc kładzenia miasta na reanimację tego trupa.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 5
  • R.O. 2020-11-12 11:43:46 5.184.*.*
    Ktoś tu chciał zrobić sobie PR, grając zbawiciela klubu, ale bez inwestowania własnych środków.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 0
  • 123... 2020-11-12 10:21:20 195.136.*.*
    344 odważnych którzy chcieli zainwestować w klub. A gdzie reszta kibiców? Podobno pół Olsztyna kibicuje a tutaj się okazuje że nawet 1000 osób nie wsparło.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 6
  • LGBT 2020-11-12 10:21:03 88.156.*.*
    Czernik kubuś i tak nie znajdziesz kobiety na tych strajkach aborcyjnych. Ale ja Łukasz z chęcią się z Tobą umówię.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 11
  • Z.k 2020-11-12 09:53:00 89.228.*.*
    Kto chce inwestować w klub gdzie wyniki są gorsze niż źle. Trener z okręgówki nic nie zrobił tylko rozjebał drużynę która zaczynała grać.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 3
  • markor 2020-11-12 09:39:54 95.160.*.*
    A po co inwestować w tych nażelowanych lalusiów, panienek które nie mają serca do gry? Stomil to przeszłość, taki odświeżony gruz podobnie jak stadion.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 3
  • tomeczek 2020-11-12 09:27:49 5.173.*.*
    Umówmy się, promocja była tylko przez pierwsze dwa tygodnie. Wtedy to były piękne filmy, zdjęcia. Przez reszte czasu nikt z klubu się nie pofatygował, aby coś zrobić dodatkowego. To nawet pięknie pokazuje ostatni czas. Zdjęcia pojawiały się tylko w ostatnim dniu, zamiastn np. przez ostatnie dwa tygodnie. Tyle tam ludzi pracuje, rzecznik w za małej koszuli, gość co się brandzluje filmami, rugbysta i pani nie wiadomo od czego jest - a żadne z nich nie wpadło na jakikolwiek pomysł na promocje akcji.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 0

www.autoczescionline24.pl