Dwujezdniowa droga klasy GP przebiega przez tereny gmin Gietrzwałd i Stawiguda omijając Olsztyn od południowego zachodu. Prowadzi od DK16 w okolicach miejscowości Kudypy, poprzez okolice Gronit i Tomaszkowa do drogi S51. W ramach inwestycji powstały również drogi serwisowe, obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska a także wyremontowano wybrane drogi lokalne. Dostęp do obwodnicy zapewniony został poprzez rondo turbinowe w okolicy Kudyp, tzw. węzeł Olsztyn Zachód oraz w Olsztyn Południe na przecięciu DK16 z S51 w okolicy Tomaszkowa. Połączenie przyległych terenów z obwodnicą zapewnia układ dróg serwisowych.
Inwestycja realizowana była w systemie "Projektuj i buduj". Do wykonawcy oprócz robót budowlanych należało wykonanie dokumentacji zamiennej wielobranżowej węzłów w zakresie projektu budowlanego oraz dokumentacji zamiennej w zakresie ewentualnej zmiany sposobu wzmocnienia podłoża i umocnienia skarp, a także uzyskanie wszystkich warunków technicznych, uzgodnień, opinii i decyzji.
Wykonawcą zadania było konsorcjum firm INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia oraz MOST Sp. z o.o. z Sopotu. Koszt robót budowlanych wyniósł 387,5 mln zł, natomiast wartość całego projektu, z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót to 486,5 mln zł. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej wynosiła niemal 368 mln zł wydatków kwalifikowanych.
Oddany dziś (6 grudnia) odcinek to wstęp do znacznego odciążenia Olsztyna od ruchu tranzytowego. W budowie jest dalsza część obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S51 o długości ponad 16 km od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Wschód. Umowę na realizację tego zadania podpisano 29 marca 2016 rroku, a planowany termin oddania to koniec kwietnia przyszłego roku (w przypadku węzła Pieczewo dwa miesiące później). Wartość inwestycji wyniesie około 1 mld zł. Wykonawca inwestycji, firma Budimex, deklaruje udostępnienie kierowcom jeszcze w tym roku blisko 11 km tej trasy pomiędzy węzłami Olsztyn Wschód i Olsztyn Jaroty.
Budowa obwodnicy z całą pewnością poprawi układ drogowy i warunki transportowe Olsztyna i okolic. Umożliwi eliminację znaczącej części ciężkiego ruchu z zatłoczonego centrum miasta oraz poprawną obsługę podróży tranzytowych dalekich, a także bliskich (pomiędzy oddalonymi dzielnicami czy sąsiednimi miejscowościami). Poprawiony system transportowy miasta i okolic poprawi również atrakcyjność regionu i umożliwi szybszy rozwój gospodarczy.
Komentarze (17)
Dodaj swój komentarz