Tylko zrządzenie losu sprawiło, że możemy Stomil Olsztyn oglądać na pierwszoligowych boiskach i nie tylko moim zdaniem Stomil w poprzednim sezonie udowodnił, że nie zasłużył na litość. Niestety przez dziesięciolecia nie udało się w Olsztynie stworzyć klubu o profesjonalnych strukturach. Stomil to kibice, sympatycy, piłkarze, zarząd, pracownicy klubu. Ponieważ od dawna piłka nożna to coś więcej niż sport, to do definicji klubu śmiało można przypiąć władze miasta, sponsorów...
Wszystkim powinno zależeć na... silnym, nowoczesnym klubie w Olsztynie, z którego każdy mieszkaniec regionu mógłby być dumny.W latach 90- tych gdy Stomil grał w Ekstraklasie zaprzepaszczono efekt boomu na futbol w Olsztynie. Doprowadzili do tego ludzie, którzy nazywali się sponsorami, a w rzeczywistości wydoili Stomil z wielu milionów złotych i... zniknęli. Także rak korupcji psuje dobrą legendę tamtych lat. Jakość sportowa i wizerunkowa nie jest znakiem firmowym Stomilu Olsztyn-o jakości biznesowej nie piszę, ponieważ Stomil nie jest spółką prawa handlowego, lecz stowarzyszeniem kultury fizycznej. Klub wspierany jest przez miasto Olsztyn oraz sponsora, którego Klubowi na tacy podały... władze samorządowe Olsztyna. Rodzą się pytania:
Po pierwsze- Stomil jest klubem profesjonalnym, czy amatorskim?
Po drugie- Czy miasto Olsztyn wspiera Stomil kontrolując celowość i sposób wydawania pieniędzy przez Klub amatorski w którym grają piłkarze profesjonalni?
Stomil Olsztyn od lat nie jest miejscem nowoczesnych trendów piłki nożnej. Nie pukają do Stomilu sponsorzy, a prezesi Stomilu jak wisieli u klamki poszczególnych prezydentów Olsztyna i błagali o wsparcie, tak ta świecka tradycja pozostała do dzisiaj. Struktury Klubu są nieprofesjonalne i są przez to zamknięte na profesjonalne, nowoczesne rozwiązania organizacyjne i... zawodowców, którzy są w stanie udźwignąć ciężar budowania efektywnej struktury. Czy jest sposób wyjścia z tej kwadratury koła? Tak, ale trzeba spełnić 5 podstawowych warunków:
1. Integracja ludzi i podmiotów wokół Klubu- kibice, sympatycy i wszyscy życzliwi Stomilowi Olsztyn ludzie, którzy są w Olsztynie, Polsce i świecie jak Maciej Iwański, Maciej Radkiewicz, Robert El Gendy, Andrzej Biedrzycki, Sylwester Czereszewski i wszyscy pozostali powinni mieć open the door w Stomilu. Czasami chodzi o gest, pamięć. Z dobrych relacji z ludźmi zawsze wynika coś pozytywnego... Dlaczego zaplecze naukowe OSW Olsztyn i Uniwersytetu nie służą do kompleksowego wsparcia pionu sportowego i np. marketingu Klubu? Dlaczego Stomil bazuje tylko na kilku sponsorach? Taka Olimpia Grudziądz dzięki zaangażowaniu Prezesa Jacka Bojarowskiego zintegrowała ponad 100 sponsorów dla klubu. Można? Pytania mogę mnożyć, ale jedno jest pewne- integracja wokół Stomilu Olsztyn ludzi i podmiotów jest niezbędna, aby ruszyć z mielizny.
2. Otwarcie na media. Bez współpracy ze wszystkimi mediami, bez aktywnej promocji własnej marki Klub jest martwy.
Mając takie firmy do dyspozycji jak Gazeta Olsztyńska, Radio Olsztyn, TVP Olsztyn, czy też życzliwy Stomilowi portal olsztyn.com.pl, mając do dyspozycji ludzi związanych z Olsztynem, którzy pracują w TVP i w stacjach radiowych jakość obecnej współpracy na linii Stomil- media musi ulec radykalnej poprawie...W pierwszym sezonie mojej gry w VFL Wolfsburg ówczesny dyrektor sportowy klubu Peter Pander zaprosił dziennikarzy na spotkanie z zawodnikami. Rozpoczął spotkanie od słów: zaprosiłem media do klubu ponieważ do wy tworzycie historię, a co napiszecie o nas, to przeczytają kibice. To były lata 90- te... Mamy świetnych dziennikarzy zajmujących się futbolem jak Maciej Iwański, czy Zbigniew Szymula. Wystarczy wzajemna korelacja, zdefiniowanie celów, priorytetów i... może być tylko lepiej. Warto jednak pamiętać o starej zasadzie: Jak cię widzą, tak cię piszą- same otwarcie nie wystarczy, ale od czegoś trzeba zacząć.
3. Jasna struktura organizacyjna- albo amatorska, albo zawodowa. Nie jestem zwolennikiem fikcji dlatego uważam, że Stomil Olsztyn jak najszybciej powinien powołać do życia spółkę akcyjną spełniając tym samym wymogi ligi zawodowej.
Krótko mówiąc Stomil musi stać się firmą z właścicielem i pracownikami, a nie ulem gdzie wlatuje kilka szerszeni i który głośniej bzyczy ten... rządzi.
4. Specjalny program szkolenia dzieci i młodzieży z udziałem samorządu, sponsorów, naukowców olsztyńskich uczelni, praktyków i teoretyków futbolu z władzami W-MZPN włącznie.
Moim marzeniem jest, aby Olsztyn stał się centrum szkolenia dzieci i młodzieży dla ściany wschodniej... To jest wielka szansa dla Olsztyna...
5. Baza- budowa stadionu o pojemności 5 000 kibiców po uprzednim zbadaniu wszystkich uwarunkowań licencyjnych- z Ekstraklasą włącznie- i uwzględnienie ich już na etapie planowania. Projekt zaś powinni współtworzyć przedstawiciele Klubu oraz miasta Olsztyn wraz z ekspertami i praktykami w tej dziedzinie.
Środki zaoszczędzone na pojemności stadionu powinny być przeznaczone na funkcjonalną bazę szkoleniową pozwalającą realizować szkolenie dzieci i młodzieży. Należy raz na zawsze zakończyć jałową dyskusję- policzyć pieniądze i zbudować stadion skromny, ale funkcjonalny, ale główny akcent położyć na... bazę szkoleniową. Lublin właśnie przekonuje się, co to jest duży stadion bez wyszkolonych piłkarzy- jest to drogi relikt braku wyobraźni... Spełnienie tych podstawowych warunków leży w interesie wszystkich olsztynian. Piłka nożna jest ważnym czynnikiem społecznym mającym wpływ nie tylko na zdrowie i wychowanie, ale także na politykę, gospodarkę, czyli rozwój naszej małej ojczyzny. Zamiast żyć w świecie fikcji wystarczy, aby czynniki odpowiedzialne za Klub oraz sport w Olsztynie usiedli przy jednym stole, wzięli długopisy, przeanalizowali stan na dzień dzisiejszy i... stworzyli mapę działań. Wskazanie przez zainteresowanych środków i osób, które będą realizować kompleksowy plan rozwoju Klubu za wszech miar opłaca się, ponieważ obecna improwizacja z udziałem samorządu, kolejnych zarządów Klubu przynosi wszystkim, którym Stomil leży na sercu tylko poczucie zażenowania. Czas skończyć z improwizacją! Żyjemy w świecie bardzo precyzyjnym, w którym tylko mocne struktury organizacyjne mają szansę w rywalizacji państw i regionów w Europie. Żyjemy w świecie, w którym po prostu nie opłaca się być przeciętnym.
Dziękuję Wam za korespondencję i uwagi dotyczące szkolenia dzieci i młodzieży w regionie i... zapraszam za tydzień.
Piotr Tyszkiewicz
Licencjonowany menedżer piłkarski,
footballidea.pl Doszkalanie Indywidualne
mail: [email protected]
tel. 609 184 000
footballidea.pl
Komentarze (7)
Dodaj swój komentarz