- Transport kolejowy, zarówno pasażerski jak i towarowy, jest tańszy, bardziej ekologiczny, a przede wszystkim bezpieczniejszy od transportu kołowego - mówi portalowi Olsztyn.com.pl Marcin Kazimierczuk, radny w sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego, a zarazem wykładowca akademicki na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie.
I dodaje: - Pieniądze na inwestycję ma wyłożyć Ministerstwo Infrastruktury, natomiast wkład własny w wysokości 15% mógłby być wyasygnowany z budżetu samorządu województwa, jak również z budżetów samorządów położonych na trasie linii kolejowej. Konstytucyjna zasada zrównoważonego rozwoju zakłada dywersyfikację i rozwój alternatywnych sposobów komunikacji i transportu np. kolejowego. Moje działanie ma umocowanie w prośbach kierowanych do mnie przez moich wyborców, którzy wyraźnie wskazują na konieczność uruchomienia transportu kolejowego.
Radny proponuje pozyskanie środków z rządowego programu "Kolej Plus", który zakłada "uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej". Obecnie w programie na terenie województwa warmińsko-mazurskiego nie znalazły się żadne inwestycje kolejowe.
- Projekt uchwały zobowiązuje Zarząd Województwa do przygotowania dokumentacji przez aparat Urzędu Marszałkowskiego by móc aplikować w ramach rządowego programu Kolej Plus. Zadaniem własnym samorządu województwa jest utrzymywanie transportu pasażerskiego - dodaje Kazimierczuk.
W uzasadnieniu radny podaje, że Bartoszyce zamieszkuje ok. 25 tys. mieszkańców, z kolei Lidzbark Warmiński ok. 17 tys. mieszkańców. Wliczając także okoliczne miejscowości, budowa nowej linii kolejowej zapewniłaby dostęp do transportu publicznego dla około 50 tys. ludzi.
- Obszar ten jest skrajnym obszarem terytorium Polski z siecią kolejową ukształtowaną za czasów pruskich, niedostosowaną do dzisiejszego układu granic i sieci osadniczej - czytamy m.in. w uzasadnieniu, którego pełną treść zamieszczamy w serwisie.
W poniedziałek projekt uchwały Kazimierczuka będzie omawiany na posiedzeniu Komisji Strategii Rozwoju sejmiku województwa.
Ostatnie połączenie kolejowe z Bartoszyc, PKP zawiesiło 1 lipca 2002 roku, natomiast ostatni pociąg osobowy z Lidzbarka Warmińskiego odjechał 1 czerwca 1996 roku. Obecnie głównym środkiem transportu z Bartoszyc, przez Lidzbark Warmiński i Dobrego Miasto do stolicy województwa są busiki prywatnych przewoźników.
Mapa inwestycji kolejowych w ramach rządowego programu "Kolej Plus"
Komentarze (24)
Dodaj swój komentarz