Dziś jest: 21.11.2024
Imieniny: Janusza
Data dodania: 2019-02-10 16:40

Redakcja

PiS chce budowy linii kolejowej z Bartoszyc do Dobrego Miasta

PiS chce budowy linii kolejowej z Bartoszyc do Dobrego Miasta
Stacja kolejowa w Dobrym Mieście
Fot. Wikipedia / Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Radny sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego, Marcin Kazimierczuk, złożył projekt uchwały z podpisami klubu Prawa i Sprawiedliwości, w sprawie przywrócenia połączeń kolejowych na trasie Bartoszyce-Lidzbark Warmiński-Dobre Miasto.

reklama

- Transport kolejowy, zarówno pasażerski jak i towarowy, jest tańszy, bardziej ekologiczny, a przede wszystkim bezpieczniejszy od transportu kołowego - mówi portalowi Olsztyn.com.pl Marcin Kazimierczuk, radny w sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego, a zarazem wykładowca akademicki na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie.

I dodaje: - Pieniądze na inwestycję ma wyłożyć Ministerstwo Infrastruktury, natomiast wkład własny w wysokości 15% mógłby być wyasygnowany z budżetu samorządu województwa, jak również z budżetów samorządów położonych na trasie linii kolejowej. Konstytucyjna zasada zrównoważonego rozwoju zakłada dywersyfikację i rozwój alternatywnych sposobów komunikacji i transportu np. kolejowego. Moje działanie ma umocowanie w prośbach kierowanych do mnie przez moich wyborców, którzy wyraźnie wskazują na konieczność uruchomienia transportu kolejowego.

Radny proponuje pozyskanie środków z rządowego programu "Kolej Plus", który zakłada "uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej". Obecnie w programie na terenie województwa warmińsko-mazurskiego nie znalazły się żadne inwestycje kolejowe.

- Projekt uchwały zobowiązuje Zarząd Województwa do przygotowania dokumentacji przez aparat Urzędu Marszałkowskiego by móc aplikować w ramach rządowego programu Kolej Plus. Zadaniem własnym samorządu województwa jest utrzymywanie transportu pasażerskiego - dodaje  Kazimierczuk.

W uzasadnieniu radny podaje, że Bartoszyce zamieszkuje ok. 25 tys. mieszkańców, z kolei Lidzbark Warmiński ok. 17 tys. mieszkańców. Wliczając także okoliczne miejscowości, budowa nowej linii kolejowej zapewniłaby dostęp do transportu publicznego dla około 50 tys. ludzi.

- Obszar ten jest skrajnym obszarem terytorium Polski z siecią kolejową ukształtowaną za czasów pruskich, niedostosowaną do dzisiejszego układu granic i sieci osadniczej - czytamy m.in. w  uzasadnieniu, którego pełną treść zamieszczamy w serwisie.

W poniedziałek projekt uchwały Kazimierczuka będzie omawiany na posiedzeniu Komisji Strategii Rozwoju sejmiku województwa.

Ostatnie połączenie kolejowe z Bartoszyc, PKP zawiesiło 1 lipca 2002 roku, natomiast ostatni pociąg osobowy z Lidzbarka Warmińskiego odjechał 1 czerwca 1996 roku. Obecnie głównym środkiem transportu z Bartoszyc, przez Lidzbark Warmiński i Dobrego Miasto do stolicy województwa są busiki prywatnych przewoźników.

Mapa inwestycji kolejowych w ramach rządowego programu "Kolej Plus"

Komentarze (24)

Dodaj swój komentarz

  • Adam 123 2021-06-04 05:27:21 92.73.*.*
    Ta trasa jest naprawdę potrzebna . Wkoncu utarli by nosa prywatnym przewoźnikom a prawda jest taka że stan techniczny busów ma wiele do życzenia,No i czas przejazdu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Misiek 2020-10-09 01:28:06 95.49.*.*
    Proponuje Trase bartoszyce Korsze Łankiejmy Czerwonka Wipsowo Barczewo Olsztyn Lub Wybudowanej Tor Kolejowych na Trase Bartoszyce Lidzbark warminski dobre miasto olsztyn wczyscy bedą zadowoleni i szczesliwi
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
  • ArturA1971 2019-02-19 16:16:59 176.97.*.*
    Nareszcie zmienimy układ kolei, który zbudowany był na potrzeb Prus Wschodnich i Rosji. Mamy XXI wiek. Tylko licząc mieszkańców dwóch powiatów bartoszyckiego i lidzbarskiego to ok.90 tys. osób, bez kolei nie ma rozwoju dla tych miast.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 1
  • Dudercz 2019-02-12 22:34:19 88.220.*.*
    Bardzo dobry pomysł! Kto jeździ z Bartoszyc do Olsztyna tymi pieprzonymi, małymi busikami, albo miał przyjemność nie zostać zabranym z Olsztyna do Bartoszyc w piątek po południu na pewno go doceni.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 0
  • emachines 2019-02-12 20:55:55 185.135.*.*
    MY NIE CHCEMY PiS W BARTOSZYCACH ANI ŻADNEJ ŚMIESZNEJ LINI KOLEJOWEJ
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 19
  • Mania nas 2019-02-12 08:39:07 83.9.*.*
    Hej pisowcy u nas w Biskupcu są jeszcze tory,moze tak przywrócić ruch do Ełku,mragowa,szczytna,i siedziby marszałka województwa.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 3
  • Iwan Grozny Za Walutą Euro 2019-02-12 08:11:04 5.173.*.*
    Juz wiem o co chodzi chrześcijańskim milosciom. To nie jest taki sobie strzał na chybił trafił. Z chrescijanskim podejściem do ludzi albo w lewo albo w prawo bartoszyc. Niech Teatralny Szmit skieruje ich przysmakiem suwalskim. Bo mamy w Europie piąta kolumnę Putina z litwinami wiec przez wilno juz bezpośrednio do Moskwy. ADOLF HITLER POZDRAWIA PRZYBYŁYCH NA PLAC ŚW PIOTRA
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 5
  • docho 2019-02-12 01:04:47 83.9.*.*
    Nie można przywrócić czegoś czego nigdy nie było . Z Lidzbarka Warmińskiego mozna przywrócić kolej do Ornety .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 8
  • abx 2019-02-12 00:32:45 84.203.*.*
    Pieniadze są, Kolej Plus jest - tylko rozpisać projekt ido dzieła! Jak widać na mapce w warm-mazurskiem nic się nie dzieje. Do roboty urzędnicy! Za infrastrukturą przyjdą inwestycje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 1
  • ECU78 2019-02-11 21:51:24 5.173.*.*
    Tiry na tory €@$^ a tak między nami dupami i kosmitami co oni właściwie kombinują Bo wygląda to na taki strzał na chybił trafił dla rozpoznania kierunku politycznego
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 7
  • bartoszyczanin 2019-02-11 10:33:54 213.73.*.*
    mimo ze pis to dobry pomysł. Tak trzymać. wsiąde w pociąg zamiast tłuc się niebezpieczną i zakorkowaną 51.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 1
  • skopcony gibak 2019-02-11 09:51:12 213.5.*.*
    a może przywrócić Zepelliny lotnisko już jest w Dywitach i Olszztynie .Pomysły godne Berji a po co nam ten MIŚ NIKT NIE ZAPYTA
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 17
  • Elf 2019-02-10 22:54:29 5.173.*.*
    Ludzie zobaczcie ile osób jeździ pociągiem o za dużo powiedziane szynobusem trasą Braniewo Olsztyn kilka !!! Każdy dzisiaj ma samochód nawet Ci co nie było ich stać za 500+ kupili . Ale jak wybudują to budynek potanieją i do utrzymania kolei kto zapłaci ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 24
  • Warmianin 2019-02-10 21:03:22 178.235.*.*
    Brawo. Wreszcie ktoś myśli o przyszłości, a nie obiecuje 500Plus. To rozwinie region, przyciągnie inwestorów i będzie stanowiło potężną konkurencję dla pudełkowatych busików. Dla niedowiarków weźcie przyklad z Warszawy, Gdańska, Łodzi, GOP. W tych miejscowosciach dziala to od dziesięcioleci i działa wzorowo. Przemysł (ten duży) w warm-mazur skończył sie na Olsztynie, dalej zaden przedsiebiorca nie zainwestuje, bo nie ma jak dowieść półproduktów, lub wywieść produktu końcowego. A przeciwnicy niech się zajmą Agroturystyką, jak niegdyś wskazali Niemeccy turyści chcący raz w roku oddychać nieskarzonym przemysłem, powietrzem. Pozostałą część roku pracujac zaś w swoich zakladach przemysłowych.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 22 4
  • Janek z Blanek 2019-02-10 20:56:06 213.5.*.*
    Może w końcu by coś zmieniło gdyż busy są przepełnione a stan techniczny woła o pomstę do nieba.... Kierowcy pan Janusz oraz pan Henryk tylko nasłuchują czy koło nie odpadło i często przy 80 km/h coś tłucze lub słychać wyjące łożysko ... Poczytajcie opinie o firmach transportowych z Lidzbarka oraz Bartoszyc chamstwo,syf i brud....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 31 1
  • olsztynianin 2019-02-10 20:05:51 89.228.*.*
    ojej ależ to wywód taki typowy pisowski pod publiczkę - ciekawe skąd pisior weźmie na to pieniądze jak po tylu latach w rzeczywistości tej infrastruktury nie ma ! złomiarze rozkradli, no chyba , że super mateusz wyłoży z własnych oszczędności albo ta szydło ze swoich premii za sponsoruje- ależ te pisiory przed zbliżającymi się wyborami pieprzą i obiecują gruszki na wierzbie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 20
  • baken 2019-02-10 18:51:44 81.15.*.*
    co za bzdury. tory zaorane, a odbudowa całej nieistniejącej już praktycznie infrastruktury to miliony wyrzucone w błoto tylko po to żeby 50-100 osób pojechało sobie pociągiem raz na miesiąc. a dopłaty do nierentownej linii z moich podatków - i tak już muszę płacić na pisiorów i ich zachcianki
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 22
  • g.pawlak 2019-02-10 18:24:54 195.136.*.*
    Każdy tu jest za. Te pieprz... busiki, do których można załadować worek na kapcie. Mam samochód, ale do zapchanego Olsztyna wolałbym jeździć koleją. Już nie mówiąc o wyjeździe wakacyjnym. Tu człowiek jest prawie zamknięty- Polska C. Bez samochodu jak chłop pańszczyźniany.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 41 2
  • Sympatyk 2019-02-10 17:58:32 37.248.*.*
    Brawo, p. Macinie, dobrze że działasz dla ludzi ze swojego okręgu !! Mafia tansportu drogowego wystarczająco wykończyła kolej w wamińsko-mazurskim przez swoich ludzi w pkp którzy ustawiali rozkłady tak aby jak najmniej ludzi i pociągów było na trasie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 35 4

www.autoczescionline24.pl