Według kolejarzy inwestycja dostępność i sprawność kolei w województwie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują modernizację odcinka Giżycko – Korsze na linii Ełk – Korsze (nr 38). Ogłoszone zostało postępowanie przetargowe, które pozwoli wyłonić wykonawcę robót.
Przetarg rozpisano na 50-kilometrowy odcinek Giżycko – Korsze. Cały projekt zakłada modernizację około 100-kilometrowej trasy Ełk – Korsze, która zostanie przystosowana do jazdy pociągów z dwukrotnie większą niż dzisiaj prędkością – z 80 km/h do 160 km/h. Pozwoli to skrócić podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o około 50 minut. Czas przejazdu planowany po pracach po pracach, to poniżej 2 godzin.
Elektryfikacja linii ma zapewnić szybszą i sprawniejszą podróż. Nie będzie konieczności zmiany lokomotywy z elektrycznej na spalinową, co również przełoży się na krótszy czas przejazdu. Wzrośnie przepustowość trasy, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów.
Cztery stacje mają być bardziej dostępne: Sterławki Wielkie, Kętrzyn, Tołkiny i Korsze. To samo dotyczy pięciu przystanków: Niegocin, Sterławki Małe, Martiany, Nowy Młyn, Linkowo). Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
W ramach inwestycji wymienione będą tory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wzrost poziomu bezpieczeństwa ma zapewnić przebudowa 38 przejazdów kolejowo-drogowych i 84 obiektów inżynieryjnych m.in. mostów i wiaduktów. Przewidziano także wiadukt drogowy w Sterławkach Wielkich. Sprawny ruch pociągów ma umożliwić lokalne centrum sterowania w Korszach.
W ramach pierwszego etapu inwestycji na odcinku Ełk – Giżycko rozpoczynają się pierwsze prace związane z elektryfikacją trasy. Wykonawca gromadzi materiały i przygotowuje teren pod przyszłe prace. Specjalny sprzęt będzie montował fundamenty pod słupy, na których finalnie rozwieszona będzie sieć trakcyjna. Demontowana jest stara infrastruktura na stacjach i przystankach.
Roboty na odcinku Ełk – Giżycko w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” zostały zaplanowane do I kw. 2024 r. Wartość prac to 649 mln zł netto. Projekt jest dofinansowany z Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania to 499 mln zł.
Kolejne etap projektu – na odcinku Giżycko – Korsze – zaplanowano do realizacji po 2023 r.
Komentarze (13)
Dodaj swój komentarz