Polskie Linie Kolejową realizują istotny program inwestycyjny o wartości blisko 70 mld zł, gdzie jeszcze do niedawna kwota była niższa. Dwa miesiące temu Rada Ministrów postanowiła przeznaczyć więcej pieniędzy na inwestycje kolejowe. Jednym z elementów realizacji programu inwestycyjnego jest rozwój infrastruktury kolejowej na Warmii i Mazurach.
- Chcę przypomnieć, że jeszcze w roku 2015 projekt rewitalizacji odcinka Olsztyn-Gutkowo nie istniał w żadnych planach. W 2016 roku wprowadziliśmy go na listę rezerwową w Krajowym Programie Kolejowym, a w roku ubiegłym jako zarząd spółki podjęliśmy decyzję o realizacji tego projektu - mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Prezes wspomniał, że rozwój kolei aglomeracyjnej jest ważny z punktu widzenia komunikacyjnego nie tylko w wielkich miastach jak Warszawa czy Kraków, ale również w mniejszych, jak Rzeszów czy Bielsko-Biała.
- W każdym z tych miast jest zlokalizowanych od ośmiu do kilkunastu przystanków kolejowych. Okazuje się, że kilkukrotnie zwiększyła się liczba osób podróżujących koleją w stosunku do poprzednich lat, gdy ludzie korzystali głównie z komunikacji autobusowej i tramwajowej - tłumaczy prezes Merchel i dodaje, że pociąg może zabrać nawet kilka razy więcej pasażerów niż tramwaj.
Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Rewitalizacja odcinka Olsztyn-Gutkowo umożliwi w przyszłości modernizację kolejnych na tej trasie: do Jonkowa i Dobrego Miasta, a docelowo także Braniewa. Omawiany odcinek ma 8 km długości, dlatego też PKP PLK postanowiły ulokować dwa nowe przystanki: Olsztyn-Likusy na zapleczu szkół przy ul. Bałtyckiej i Olsztyn-Redykajny przy ul. Hozjusza przy przejeździe kolejowym. Czas przejazdu pociągiem z Dworca Głównego do Likus wyniesie 6,5 minuty, natomiast do Gutkowa 11 minut. W rejonie przystanku Likusy zrobiona zostanie mijanka, dzięki temu zwiększy się przepustowość w ruchu pociągów. Ponadto, na ulicy Jeziornej wybudowany zostanie tunel pieszo-rowerowy, z możliwością przejazdu karetek czy policji.
Wartość projektu to 66,1 mln zł. Wykonawcą jest konsorcjum Torhamer-Rajbud, które będzie miało 16 miesięcy na realizację projektu. Prace rozpoczną się 3-4 miesiące od momentu podpisania umowy. Wykonawca ma 60 dni na przygotowanie dokumentacji projektowej.
- Od września mamy zaplanowane zamknięcia ruchu pociągów - dodaje Ireneusz Merchel.
Głos zabrał także Dariusz Rudnik, radny sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego. Powiedział, że jego marzenie o stworzeniu kolei aglomeracyjnej powoli się spełnia.
- Mamy perony na Dajtkach i ludzie zaczynają z tego korzystać, bo ulice miasta są zatkane. Jest to realizacja marzeń, za co panu prezesowi (Ireneusz Merchel – red.) bardzo dziękuję i mam nadzieję, że miasto włączy się w to działanie - mówi Dariusz Rudnik.
Umowę podpisali: Andrzej Osipów i Jarosław Wałaszewski z Centrum Realizacji Inwestycji Region Północny PKP PLK SA oraz Maciej Chamerski, prezes zarządu firmy Torhamer.
Komentarze (3)
Dodaj swój komentarz