Połączenie dworca i nowoczesnej galerii?
Przez długi czas koncepcja zakładała połączenia dworca Olsztyn Główny z budynkiem galerii handlowej. Właścicielem gruntu, przeznaczonego pierwotnie pod budowę centrum handlowego, jest spółka Retail Provider. W lipcu 2020 r. przedstawiciele PKP SA zorganizowali konferencję prasową, podczas której oznajmili, iż nowy dworzec będzie osobnym budynkiem a nie częścią galerii.
- PKP SA realizuje swoją inwestycję na gruntach należących do PKP SA, natomiast deweloper, który jest zainteresowany realizowaniem inwestycji, nie ma gwarancji ze strony PKP SA, związanych z tymi działkami. Nie ma do nich prawa własności i nie ma prawa dysponowania tym gruntem bez zgody i wiedzy PKP SA. My pokazujemy koncepcję, która realnie jest w stanie powstać, natomiast koncepcja bez naszych działek, jeżeli chodzi o dewelopera, jest niemożliwa do realizacji – mówił wówczas Bartłomiej Sarna z Biura Prasowego PKP SA.
O sprawie pisaliśmy w artykule pt. „PKP SA: „Nie chcemy, żeby dworzec był tylko dodatkiem do galerii”’’. Warto wspomnieć, iż przedstawiciele spółki w 2020 r. zapewniali, iż mimo postanowień o budowie dworca, jako lokalnej dominanty, nadal może być dogodnie połączony z planowanym centrum handlowym, za którego realizację odpowiadać miało Retail Provider.
„Patrzymy na tę sytuację rynkową bardzo krytycznie”
Co ciekawe, tego samego dnia w mieście odbyła się również konferencja prasowa firmy Retail Provider, dotycząca powstania Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego dla Olsztyna, w miejscu dworca autobusowego.
- Posiadamy swoje grunty, ale cały projekt Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego tak zaplanowany jest w planie miejscowym i od 2013 r. jest planowany przez miasto, po ówczesnym przekazaniu gruntów, że powstanie także częściowo na gruntach PKP SA. Od początku było powiedziane, że część nieruchomości będzie przedmiotem transakcji pomiędzy PKP a Retail Provider – tłumaczył prezes przedsiębiorstwa, Rafał Twarowski.
Wedle przedstawionej koncepcji na miejscu miał powstać nowoczesny kompleks z, m.in. hotelami, strefą gastronomiczną, handlową, rozrywkowo-edukacyjną, coworkingu, a także centrum medyczne. Natomiast główne założenie stanowiło stworzenie spójnego zagospodarowania terenu wraz z dworcem.
Twarowski odniósł się także do koncepcji przedstawicieli PKP SA, wskazując, iż projekt „zakłócił wizję” przedsiębiorstwa.
- Myśmy nad tym projektem pracowali już sześć miesięcy temu przy tej kompletnej ciszy ze strony PKP. Nagle pojawił się u nich projekt, który zakłócił kompletnie naszą wizję. Nie jesteśmy obojętni i patrzymy na tę sytuację rynkową bardzo krytycznie. To my chcemy zapłacić kilkanaście milionów za grunty, które są im niepotrzebne, ale oczekujemy od nich tego, że nie będą nas kopać, że będą nas traktować po partnersku, że nie będą nas straszyć, że pójdą po decyzję o pozwoleniu na budowę do wojewody, łamiąc przepisy planu miejscowego i uniemożliwiając nam stworzenie takiego projektu na miarę naszych marzeń – wymieniał Twarowski. [Czytaj więcej: Dworzec główny. Prezes Retail Provider: „Oczekujemy od PKP, że będą nas traktować po partnersku”.]
Finalnie kolejarzom i deweloperowi nie udało się dojść do porozumienia, a plany nie znalazły odzwierciedlenia w rzeczywistości.
Rola urzędu miasta
Warto wspomnieć również o postawie urzędu miasta w omawianej sprawie. W momencie, gdy perspektywa porzucenia pomysłu budowy galerii na terenie dworca autobusowego stała się coraz bardziej realna, ratusz podjął rozmowy z deweloperem, dotyczące wymiany gruntów. Istniałby wówczas możliwość powstania na miejscu centrum przesiadkowego (przy wykorzystaniu funduszy europejskich). Proces nie zakończył się jednak sukcesem, ponieważ, jak informuje Wyborcza Olsztyn, „różnica w wycenach zrobionych dla miasta i Retail Provider była przeszło dwukrotna”.
Blisko 1,6 mln zł za grunt w okolicach dworca
W ostatnich dniach PKP SA wystawiły na sprzedaż nieruchomość zlokalizowaną przy ul. Lubelskiej 8 w Olsztynie (na rogu ul. Lubelskiej przy wjeździe na teren dworca PKS), o łącznej powierzchni ok. 16 arów. Grunt stanowić miał część centrum handlowego. PKP wystawił oferty, obejmujące dwa lokale w stojącym budynku oraz udziały w działce.
- Przedmiotowy lokal mieszkalny położony jest w budynku mieszkalnym w Olsztynie przy ul. Lubelskiej 8, w atrakcyjnej lokalizacji z perspektywą rozwoju inwestycyjnego, tj. w sąsiedztwie dworca autobusowego, dworca kolejowego Olsztyn Główny oraz węzła przesiadkowego komunikacji miejskiej (tramwaj, autobus). W bliskim otoczeniu znajduje się zabudowa mieszkaniowa, usługowo-handlowa oraz produkcyjna – czytamy w treści oferty.
W ogłoszeniu wskazano również, iż budynek mieszkalny o powierzchni 134,53 m2 posiada dwa lokale: na parterze oraz poddaszu, a obiekt wymaga przeprowadzenia generalnego remontu. Cena zaproponowana przez PKP za całość gruntu wynosi blisko 1,6 mln zł.
Co było główną przyczyną braku porozumienia?
Podjęte działania po raz kolejny pokazują, że o porozumieniu ze spółką Retail Provider. Dziennikarze Wyborczej Olsztyn dokonali na podstawie wyceny gruntu przez PKP, wyliczenia wartości terenów wokół dworca.
- Przyjmując, że Retail Provider posiada prawie 1,4 hektara, można przyjąć ich wartość na przeszło 11 mln zł. Jest to kilka milionów więcej, niż wycena zaproponowana przez gminę i o kilka mniej niż zaproponowana przez dewelopera. To brak porozumienia co do ceny stoi na przeszkodzie wymiany ich z gminą na grunty w innej części miasta – czytamy.
Komentarze (19)
Dodaj swój komentarz