Pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych mogą wystąpić do Urzędu Stanu Cywilnego o wydanie odpisu odpowiedniego aktu, jeśli nie zostanie on dołączony do wniosku o zasiłek macierzyński lub pogrzebowy.
Zasiłek macierzyński
- Aby ZUS mógł uzyskać potrzebny odpis aktu stanu cywilnego, musi otrzymać od osoby wnioskującej o zasiłek dane, które umożliwią urzędowi stanu cywilnego identyfikację osoby, której odpis dotyczy. Osoba ubiegająca się o wypłatę zasiłku, musi razem z wnioskiem przekazać do ZUS dane dziecka dzięki, którym będzie można zidentyfikować dziecko. Chodzi o imię i nazwisko, datę urodzenia, a także Pesel. Jeśli nie znamy numeru Pesel, to należy podać miejsce urodzenia dziecka – wyjaśnia Anna Ilukiewicz, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa warmińsko-mazurskiego.
Wniosek składamy do pracodawcy, a jeśli prowadzimy własną firmę, to bezpośrednio do ZUS.
Na stronie internetowej www.zus.pl, znajdują się formularze, które należy wypełnić:
ZAM - Wniosek o zasiłek macierzyński
ZUR - Wniosek o zasiłek macierzyński za okres urlopu rodzicielskiego
ZAO - Wniosek o zasiłek macierzyński za okres urlopu ojcowskiego
Jeśli wniosek jest składany w formie papierowej i korzystamy z wniosków ZAM, ZUR, ZAO zamieszczonych na stronie www.zus.pl to nie trzeba składać formularza oświadczenia.
Do wniosków składanych przez portal PUE ZUS należy dołączyć formularz oświadczenia.
Zasiłek pogrzebowy
- Aby ZUS mógł pozyskać z Urzędu Stanu Cywilnego odpis aktu zgonu we wniosku o zasiłek pogrzebowy na formularzu Z-12 bardzo uważnie i dokładnie należy wpisać dane identyfikacyjne osoby zmarłej: imię i nazwisko, numer PESEL, datę zgonu. Jeśli numer PESEL nie został nadany osobie zmarłej, należy wpisać miejsce zgonu (miejscowość) - tłumaczy rzeczniczka ZUS.
Na tej podstawie zakład wystąpi o odpisa aktu, ale wyłącznie w momencie, gdy wnioskodawcą jest członek rodziny zmarłego.
Wnioski elektroniczne i oświadczenia trzeba składać za pomocą PUE, bo te przesłane mailowo nie będą rozpatrywane. Dokumenty, które – zgodnie z przepisami - nie mogą być przekazane do ZUS w formie elektronicznej (np. rachunki poniesionych kosztów pogrzebu), muszą być złożone w oryginale, w formie papierowej.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz