Dziś jest: 21.11.2024
Imieniny: Janusza
Data dodania: 2020-04-24 17:46

Monika Smolik

Potrzebujesz aktu stanu cywilnego, aby dostać zasiłek? ZUS uzyska go za ciebie

Potrzebujesz aktu stanu cywilnego, aby dostać zasiłek? ZUS uzyska go za ciebie
Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Olsztynie
Fot. Artur Szczepański / Olsztyn.com.pl

W czasach epidemii większość spraw urzędowych można załatwić internetowo. Jednak osoby, które ubiegają się o zasiłek macierzyński lub pogrzebowy potrzebują aktu stanu cywilnego, który jest niezbędny, aby go uzyskać. Dokument mogą pobrać za nas pracownicy ZUS.

reklama

Pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych mogą wystąpić do Urzędu Stanu Cywilnego o wydanie odpisu odpowiedniego aktu, jeśli nie zostanie on dołączony do wniosku o zasiłek macierzyński lub pogrzebowy.

Zasiłek macierzyński

- Aby ZUS mógł uzyskać potrzebny odpis aktu stanu cywilnego, musi otrzymać od osoby wnioskującej o zasiłek dane, które umożliwią urzędowi stanu cywilnego identyfikację osoby, której odpis dotyczy. Osoba ubiegająca się o wypłatę zasiłku, musi razem z wnioskiem przekazać do ZUS dane dziecka dzięki, którym będzie można zidentyfikować dziecko. Chodzi o imię i nazwisko, datę urodzenia, a także Pesel. Jeśli nie znamy numeru Pesel, to należy podać miejsce urodzenia dziecka – wyjaśnia Anna Ilukiewicz, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa warmińsko-mazurskiego.

Wniosek składamy do pracodawcy, a jeśli prowadzimy własną firmę, to bezpośrednio do ZUS.

Na stronie internetowej www.zus.pl, znajdują się formularze, które należy wypełnić:

ZAM - Wniosek o zasiłek macierzyński

ZUR  - Wniosek o zasiłek macierzyński za okres urlopu rodzicielskiego

ZAO  - Wniosek o zasiłek macierzyński za okres urlopu ojcowskiego

Jeśli wniosek jest składany w formie papierowej i korzystamy z  wniosków ZAM, ZUR, ZAO zamieszczonych na stronie www.zus.pl to nie trzeba składać formularza oświadczenia.

Do wniosków składanych przez portal PUE ZUS należy dołączyć formularz oświadczenia.

Zasiłek pogrzebowy

- Aby ZUS mógł pozyskać z Urzędu Stanu Cywilnego odpis aktu zgonu we wniosku o zasiłek pogrzebowy na formularzu Z-12 bardzo uważnie i dokładnie należy wpisać dane identyfikacyjne osoby zmarłej: imię i nazwisko, numer PESEL, datę zgonu. Jeśli numer PESEL nie został nadany osobie zmarłej, należy wpisać miejsce zgonu (miejscowość) - tłumaczy rzeczniczka ZUS.

Na tej podstawie zakład wystąpi o odpisa aktu, ale wyłącznie w momencie, gdy wnioskodawcą jest członek rodziny zmarłego.

Wnioski elektroniczne i oświadczenia trzeba składać za pomocą PUE, bo te przesłane mailowo nie będą rozpatrywane. Dokumenty, które – zgodnie z przepisami - nie mogą być przekazane do ZUS w formie elektronicznej (np. rachunki poniesionych kosztów pogrzebu), muszą być złożone w oryginale, w formie papierowej.

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz


www.autoczescionline24.pl