Dziś jest: 22.11.2024
Imieniny: Cecylii, Stefana
Data dodania: 2017-01-18 09:41

ol

Powraca pomysł olsztyńskiego roweru miejskiego

''Olsztyński rower miejski'', czyli trzecia pod względem poparcia mieszkańców inicjatywa pierwszej edycji Budżetu Obywatelskiego, według pierwotnych zapowiedzi ratusza miała zostać zrealizowana w 2016 roku. Tak się nie stało. Stowarzyszenie Wizja Lokalna postanowiło wspomóc urzędników i przeprowadzić wśród mieszkańców badania ankietowe pytając o tę sprawę.  

reklama

Propozycja utworzenia w Olsztynie systemu samoobsługowych i całodobowych wypożyczalni rowerów miejskich nie jest pomysłem nowym. Wprowadzenie rozwiązania, które obok autobusów i tramwajów służyłyby mieszkańcom jako dodatkowy środek komunikacji, stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich "Wizja Lokalna" złożyło już w 2013 roku w ramach pierwszej edycji Budżetu Obywatelskiego. Choć inicjatywa pod nazwą Olsztyński Rower Miejski, zajęła w głosowaniu mieszkańców wysokie trzecie miejsce, ze względu na ograniczone środki nie doczekała się jednak realizacji. Jak podkreślali wówczas urzędnicy, miejskie rowery miały wyjechać na ulice naszego miasta w okolicach 2016 roku, czyli po ukończeniu przebudowy systemu komunikacyjnego w Śródmieściu.

- Najwyższy czas wrócić do zapowiedzi urzędników sprzed 4 lat i podjąć w końcu decyzję o zainicjowaniu przedsięwzięcia, które w innych polskich miastach pozwoliło uatrakcyjnić ofertę komunikacji miejskiej, ale i skomunikować wiele słabiej dostępnych miejsc. Przykładem takiego miejska mógłby w Olsztynie być Dworzec Zachodni. Idealne na tego typu przedsięwzięcia jest również Śródmieście i Kortowo, a odpowiednio rozbudowany system obsługiwać może całe miasto - podkreśla Paweł Klonowski ze stowarzyszenia Wizja Lokalna.

W tym celu społecznicy zainicjowali na początku roku akcję ankietową, w której pytają mieszkańców Olsztyna o ich doświadczenia związane z podobnymi rozwiązaniami w innych miastach oraz oczekiwania względem systemu roweru miejskiego w stolicy Warmii i Mazur.

Wśród pytań pojawiają się te o koszta korzystania, najważniejsze cechy, zakres czasowy funkcjonowania czy model rozbudowy systemu. Jest również miejsce na własne uwagi i spostrzeżenia.

- Są to już trzecie przeprowadzane przez nas badania miejskie. Tematem wcześniejszych były oczekiwania podróżnych względem modernizacji Dworca Zachodniego oraz mieszkańców względem pieszo-rowerowej trasy Łynostrady. Jedne i drugie miały wpływ na kształt późniejszych inwestycji. Jeśli jednak udałoby nam się powtórzyć wynik badań w sprawie Łynostrady, w których swoje zdanie wyraziło 1,5 tysiąca mieszkańców, zyskalibyśmy dodatkowo silny mandat społeczny w tej sprawie - mówi Rafał Ostoja-Lniski, koordynator badań społecznych z Wizji Lokalnej.

Zgodnie z zapowiedziami inicjatorów, badania potrwają do końca lutego. Treść ankiety dostępna tutaj-> 

Komentarze (12)

Dodaj swój komentarz

  • vvcdrtjg 2017-01-19 10:29:25 46.112.*.*
    Cenzura działa na tym portalu, więcej tu nie zajżę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • Kolo 2017-01-18 19:54:26 178.235.*.*
    Wypełniłem ankietę, choć niektóre pytania są trochę ... dziwne. Czy ktoś korzystał kiedyś to wie co to relokacja rowerów. Jak ktoś nie korzystał to powinny się inne pytania otworzyć.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • tttt 2017-01-18 19:43:38 88.156.*.*
    Doświadczenia innych miast pokazują, że rowery nie stoją i nie rdzewieją. Trzeba jednak taki system w sposób przemyślany skonfigurować, zadbać o łatwy system wypożyczania, odpowiednią lokację i zagęszczenie stacji.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • tatusiek 2017-01-18 19:41:16 88.156.*.*
    Pamiętajcie, że system roweru miejskiego to nie typowa wypożyczalnia rowerów, gdy ktoś chce sobie pojeździć. Niskie koszta korzystania premiują użytkowanie krótkie - do godziny najczęściej 1 zł, co ma być wystarczające na potrzeby komunikacyjne, alternatywnie do autobusów i tramwajów, a także sprzyjać rotacji rowerów. Ludzie też mają samochody a do pracy jeżdzą autobusami, bo nie chcą płacić za postój, martwić się o miejsce i wydawać więcej na benzynę. Podobnie funkcjonują systemu rowerów miejskich.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • zosia xxxv 2017-01-18 18:40:35 46.112.*.*
    kolejne węgorze.. ktoś chce kase zbić na wynajmowaniu rowerów. . a poza tym w tym miescie większośc ma rower, ale boi sie jechac do miasta, żeby go nie ukradli.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • Isruu 2017-01-18 17:33:27 94.254.*.*
    Nie jestem za.. żeby coś takiego funkcjonowało potrEbna gęsta sieć stanowisk.. dodatkowo hm wypożyczenie bajka nie jest tak łatwe- zniechęciło mnie w innym mieście np wniesienie stałej opłaty na zasadzie minimalnego utrzymania na koncie..a u Nas ? U nas nie ma poszanowania dla cudzej własności, więc rowery będą poniewierane ciągle na przebytych oponach.. dwa każdy prawie ma swoje kółka jak już chce jeździć, szkoda w to inwestować bu tylko stalo i rdzewialo..
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • Jadwiga_Misiak 2017-01-18 14:25:43 83.3.*.*
    Zdecydowanie popieram takie akcje. Jednak istotniejsze są np. remonty chodników i innej infrastruktury miejskiej, która jest w opłakanym stanie. Inwestycje rowerowe niech będą realizowane w ramach projektów obejmujących modernizację i przebudowę systemu komunikacji w Olsztynie. Nie może być tak, że w jednym miejscu naszego miasta będzie pięknie i cudnie, a w innym brudno, szaro i dziurawo. Tu muszą być zachowane proporcje. Żałuję, że jako Olsztyniacy zbyt mało angażujemy się w sprawy społeczne, które dotyczą nas wszystkich, a zwłaszcza naszego najbliższego otoczenia. Za zwłokę w realizacji choćby Łynostrady czy temu podobnych przedsięwzięć odpowiadają osoby sprawujące nadzór oraz opiniujące tego typu projekty. Takie zaniechania, opieszałości czy zwłoka tylko zniechęcają mieszkańców do brania udziału w całym etapie Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • Karolinna 2017-01-18 13:02:40 80.52.*.*
    Brawo FRO i Wizja Lokalna. Tylko Wy dbacie o rowerzystów np. brak odśnieżania ścieżek rowerowych w ziemie. Panie Oficerze rowerowy prosimy o dołączenie do tego grona i większy nacisk na wprowadzenie roweru miejskiego. W końcu to stolica województwa! Koszt to ok 1 milion zł. Przy wydawanych setkach to nie jest nawet promil budżetu miasta.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 1
  • Rowerek 2017-01-18 12:34:53 80.52.*.*
    Bardzo dobra inicjatywa, której należny przyklasnąć. Sens ma tylko budowa całego systemu a nie pilotażu. Będą budowane ścieżki rowerowe np. Łynostrada i należny pójść za ciosem. Prezydencie ok 100 tysięcy mieszkańców jeździ rowerami!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 1
  • do jnh.. 2017-01-18 12:30:25 83.12.*.*
    Bardzo dobrze, że większość ma swoje rowery rekreacyjne. W idei systemu roweru miejskiego chodzi jednak przede wszystkim o aspekt komunikacyjny, by móc dojechać i zostawić rower bez martwienia się o niego, albo by będąc w centrum bez roweru móc sobie jeden wypożyczyć, dojechać na swoje osiedle i tam zostawić na stacji, albo przyjeżdzając później niż znajomi na plażę, móc podskoczyć tam rowerem, a wrócić z nimi. Jest to też w jakimś zakresie sposób na zwiedzanie miasta. To tak w skrócie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 2
  • jnhbgvf 2017-01-18 09:57:22 46.112.*.*
    każdy ma rower w piwnicy. niech lepiej zrobią strzeżone parkingi w centrum miasta. tak przy okazji to coraz wiecej ciemnoskórych w tym miescie!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 2

www.autoczescionline24.pl